Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping
Tänkte gå tillbaka till huvudfrågan i tråden om vad som är skillnad mellan SCR och F-camping..............................
Tack Eznug för ditt inlägg och förklaring på vad som är skillnad på en F-camping och SCR´s campingar.
Det bekräftar att ni följer debatten på "husbilsklubben.se", den största klubben i den gren inom den mobila turismen som just nu har den starkaste tillväxten, husbilsturismen. Klokt!
Självklart är ditt inlägg en partsinlaga, där du försöker belysa de positiva sidorna, era säljargument. Inget konstigt i det.
Nu blir din förklaring väldigt lång vad gäller nyttan av medlemskapet för campingföretagaren. Det är som att läsa en broschyr om franchisefördelar.
Gemensam marknadsföring, centrala avtal, rådgivning i olika branschfrågor,
kollektivavtal, gemensamma inköpsavtal, osv. Saker som jag inte alls betvivlar, tvärtom, men........
HBK är ju egentligen en konsumentklubb och vi är ju bara intresserade av den direkta kundnyttan och i det som varit aktuellt i den här tråden, skillnaden mellan en F-camping och de som är anslutna i SCR.
Den allmännan uppfattningen inom klubben är troligen att vad beträffar priset så är F-campingen nästan alltid billigare än en SCR-camping. Rätt eller fel, men jag törs påstå att den uppfattningen är allmän inom klubben.
Om jag följer ditt resonemang så borde därför SCR´s campingar med alla fördelar på kostnadssidan som medlemskapet innebär, vara en billigare produkt för oss användare. Är det så?
Om det nu inte är så borde det finnas produktfördelar som vi husbilsåkare värdesätter, så att det med råge kompenserar den eventuella prisskillnaden. Finns dessa produktfördelar?
Du skriver att den största fördelen är
olycksfallsförsäkringen. Trams! Håller med Bettan och Bertil, som skriver att vi är överförsäkrade redan. Ett faktum som jag håller med om. Känner inte en enda husbilsåkare som inte har ett ordentligt försäkringsskydd! Om det är det starkaste argumentet så föreslår jag att ni sätter er ner och söker en ny "största fördelen", något som har en reell substans för oss som åker runt med husbilen.
Incheckningsrutinen med kortet är enkel, det håller jag med om, men om incheckningen tar 2 minuter eller 5 minuter har för min personliga del inte så stor betydelse, men andra kan ha andra prioriteringar.
Däremot slår incheckningsproceduren i alla fall inte en modern ställplats där det inte behövs checkas in, bara att betala i en automat. Ingen bom som manuellt måste lyftas vid ankomst och avresa.
Du nämner också
rabatterna och det har ett värde. Nu kanske det inte har det stora värdet för oss i HBK, eftersom vi hittar vissa rabatter här och på andra ställen.
Sedan det här med
klassificering, som du sätter upp som en fördel. Ja kanske, men eftersom jag själv kommer från hotellbranschen så vet jag dess både för- och nackdelar. Ser det inte som någon fördel med något egentligt värde för resenären. Själv tycker jag det är ett förlegat system, idag finns det speciella sajter där konsumenterna själva betygsätter produkterna och där ligger nog framtiden. Det är säkert ingen tillfällighet att bara ca. 7 länder i Europa, använder systemet och vissa stora hotellkedjor bojkottar systemet, bl.a. Sveriges största kedja Scandic har valt att ställa sig utanför.
Det är de fördelar som jag ser i ditt inlägg och som skall förklarar skillnaden på F-campingarna och de som är anslutna till SCR.
Men du nämner inte med ett ord prissättningen! Om dina argument för att bli medlemsföretag stämmer och ni ger de lägre kostnaderna tillbaka som kundfördel, så borde det låga priset vara ett starkt argument gentemot oss som husbilsåkare..... men inte ett ord om priset.
Troligen därför att ni i SCR kan hålla en högre prisbild än de konkurrerande F-campingplatserna. Bara att gratulera, högre pris och lägre kostnader, ger ett bättre resultat på sista raden. Grattis och det är inget att hymla om.
Du skriver i ditt andra inlägg, "....husbilsgästerna vill ha mer och mer, det räcker inte längre med 10A på platserna för de som kommer in, det efterfrågas 16+ idag, många vill ha vattenanslutning på platsen samt wifi som täcker hela campingen och ha platserna som ligger i bästa läget med bästa utsikten."
Här tror jag att du har helt rätt, trots att man här på Forumet kan få en annan bild. Bilden av att vi inte behöver någonting alls, bara en billig plats att stå på.
Inte minst av egen erfarenhet vet jag att det finns en stor grupp, kanske t.o.m. den största gruppen husbilsåkare, som önskar hög servicenivå och är villiga att betala för det.
Därför tror jag att ni campingföretagare har en stor utmaning för att fånga upp oss, skapa produkter som vi vill ha och är villiga att betala för.
Vi är ingen homogent kollektiv, tvärtom inom gruppen husbilsturister finnar man alla varianter och därför kan man säkert heller inte få en produkt som passar alla.
Men något för er att diskutera, tror jag är:
- Hur skapar man en enkel produkt att komma till och lämna. Friheten är viktig för de flesta av oss. Bommar och öppethållandetider är inte populärt.
- Hur skapar man produkten där gästen betalar för det han använder och inget mera. Förstår att det är svårt att räkna hem, men troligen viktigt för en stor grupp husbilsturister.
- Hur skapar ni en prismodell som passar husbilsåkaren, som inte nyttjar varken hopptält, ponnyridningen eller äventyrsbadet. Ser svårigheten att skapa det utan att äventyra er "core business", husvagnsfamiljerna.
- Hitta centrala lämpliga platser att skapa moderna ställplatser, utan dyr personal, helt automatiserat.
- Måste ni verkligen ha kortet som skapar så mycket irritation hos användarna. Skulle tro att ni finner modernare lösningar i marknaden idag.
Trevligt att du kom in på forumet, bekräftar att ni följer våra diskussioner och ger er syn på saken.
Tommy