• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skillnad mellan Android och iOS (iPhone/iPad)

M

MatsFo

Guest
Hej,
Jag tänkte skriva ned det jag vet om skillnaden mellan Android och iOS. Jag vet absolut inte allt, men jag tänkte börja med det jag vet så får andra fylla på.

Jag har haft smartphones långt innan det var telefon i dem och långt innan namnet smartphone var uppfunnet. Först var det Windows Mobile i ett 10-tal år. Sedan blev det iOS i 3 år, ett år blandat iOS och Android men nu senaste året bara Android, helt enkelt för att jag tycker att Android är bäst för mig just nu.

Det här är det jag tycker är bäst med Android:
  1. Bättre hårdvara
  2. Billigare
  3. Oftast kan man installera mer minne då behovet uppkommer, mycket billigare. Externt minneskort helt enkelt.
  4. Standard micro-USB för laddning och överföring.
  5. Multiuser på pekplattor så flera kan använda samma platta med sina egen inloggning, egna appar och alla inställningar som man själv vill ha det.
  6. Widgets. Aktiva ikoner i valfri storlek. T. ex. på startsidan på min pekplatta ser jag mina senaste 5 mail, 4 nästkommande möten, min vikt(!), EUR - kursen, Saldot på alla mina konton, om min server är online, status på paket på väg till mig, senaste temperaturavläsningen från närmaste SMHI stationen, 5-dygnsprognos där jag är just nu och några andra platser, hur mycket batteri min enhet drar just nu, lägsta priset Sthlm-Cypern (jag bor på Cypern) och mycket mer. Allt detta och mer utan att gå in i en enda app!
  7. Lyssna och se på video/audio i vilket format man vill.
  8. Kopiera in och ut filer precis hur man vill.
  9. Byta appar för telefon, SMS m.m. om man inte är nöjd med originalet.
  10. Kunna ha 10 enheter på ett konto.
  11. Ha flera konton på samma användare utan problem. T.ex kan min fru ha mitt konto och alla de apparna jag köpt samtidigt som det inte stör andra appars inställningar på hennes smartphone eller hennes inloggning på pekplattan. Det bästa är att ha ett gemensamt konto för Google Store och sedan egna konton för allt annat.
  12. NFC-taggar. Smart sätt att koppla ihop enheter och även enkelt tala om att telefonen t.ex. har kommit till bilen just nu och då kan man få telefonen att automatiskt ändra inställningar efter det. T.ex. sätta på bluetooth, starta gps-app m.m.
  13. Enkelt kunna sitta med min PC och automatiskt installera vilka appar jag vill till alla mina enheter. Om de är någon som inte är påslagen så laddas appen ner så fort jag sätter på den.
  14. Slippa iTunes, iallafall PC - versionen!
  15. Det finns vattentäta, dammtäta och tappsäkra enheter att köpa för dem som vill ha det.

Är man fullständigt oteknisk och inte har någon att ta lite initial hjälp av så kanske iOS kan vara en liten fördel. Annars ser jag idag ingen fördel alls. Jo, en till, Airplay om det är en deal-breaker, annars kommer motsvarigheten även om Android är klart efter just där än så länge.
En fördel till med iOS är att man inte kan köpa fel, nästan. Det skulle vara iPad då eftersom alla versioner i princip heter samma sak. Men till Android finns det hur mycket som helst från några hundra kr och uppåt. En del kör gamla Android - versioner som dessutom inte kommer att uppdateras något mer och de ska man akta sig för.

Min fru är så fullständigt oteknisk man kan vara men ville ha min gamla telefon bara för den större skärmen, utan att ha en aning om att hon då skulle byta från iOS till Android. Det var många saker som var väldigt positiva och ett fåtal saker hon inte gillade med bytet. Efter 2 veckor var hon säker på att hon inte ville byta tillbaka så hon gav bort sin iPhone till ett av barnbarnen. Där trodde jag gruppen som tyckte bättre om IOS annars fanns.

Det är möjligt att det fortfarande finns fler appar till iOS än till Android men vad spelar det för roll om det finns 600 000 appar för iOS och bara 500 000 appar för Android? De flesta använder 20-30 appar sammanlagt så det är bara att kolla om de eller motsvarande / bättre finns så behöver man inte bry sig om de andra.

Eftersom pekplattor med Android kom mycket senare än iPad har Android legat lite efter med appar till de större skärmarna. Men även där är de nu ikapp, I alla fall praktiskt sett med tanke på de appar som användarna faktiskt använder. Dessutom har Android nästan aldrig två olika versioner för telefon respektive platta, vilket iOS - apparna ofta har vilket gör att man får betala dubbelt då.

Android har också över 80% av världsmarknaden för smartphones och över 50% på pekplattor så om det är någon som kommer att ha fördel i framtiden lär det vara Android. Men de är så stora båda två att det inte lär bli någon egentlig skillnad på appar utan båda kommer att ha i stort sett allt.

Jag har säkert glömt massor åt båda hållen men jag är säker på att några kommer att hjälpa till att fylla på listan, även det åt båda hållen. Dessutom är jag inte fullt uppdaterad senaste året på iOS så några av mina punkter kan jag ha missat att iOS har förbättrats.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Skillnad mellan Android och iOS (iPhone/iPad)

De flesta av dina punkter gäller även iOS men du glömde de viktigaste:

  • Enkelhet i handhavandet
  • Snabbhet och skärmrespons
  • FaceTime
  • iMessage
  • Navigerings- och ställplatsappar
  • Uppdateringar under längre tid
  • SÄKERHET
  • KVALITET

Detta är några av de kriterier som fick mig att byta.
 
Senast ändrad:
I

Ice-Man

Guest
Sv: Skillnad mellan Android och iOS (iPhone/iPad)

Enkelhet i handhavandet
Enkelhet? Det går att fixa betydligt enklare på en Android, om man vill: https://play.google.com/store/apps/details?id=name.kunes.android.launcher.demo
Däremot är man ju låst till iOS tråkiga (enligt mig) gränssnitt.

Snabbhet och skärmrespons
Iphone 5 har betydligt långsammare processor än t.ex. Z1, 2x1.3 GHz jämfört med 4x2.2 GHz, alltså har Z1 3.38 ggr snabbare CPU.
Skärmresponsen är bra, men är resten långsamt så spelar den ju ingen roll, det är ungefär som att ha en snabb skärm, tangentbord och mus kopplad till en äldre dator.

FaceTime
Det finns en uppsjö olika appar att välja på som gör samma sak.

iMessage
Samma sak som ovan. Ofta helt meningslöst eftersom många abonnemangsformer idag erbjuder fler SMS/MMS än man mäktar med att skicka på en månad!

Navigerings- och ställplatsappar
Finns hur mycket bra navigeringsappar som helst, bara att välja sin personliga favorit efter tycke och smak!
Quickstop Pro finns ju inte till iOS t.ex.

Uppdateringar under längre tid
Köper man rätt märke så finns uppdateringar under mycket lång tid!

SÄKERHET
Det har vi ju nyligen sett exempel på med iOS 7 skärmlås och fingeravtycksläsare. Rena rama Fort Knox va? :)

KVALITET
Finns det någon som kan säga att iPhone 4 var en kvalitetsprodukt? Personligen har jag sett fler iPhone 4 med spruckna glas än hela. Att Apple dessutom frånskriver sig användning i minusgrader borgar ju inte direkt för kvalitet.


Apple måste göra bättre ifrån sig för att hänga med. För skojs skull kan vi jämföra en Xperia Z1 med en iPhone 5 (i den ordningen):
Batterikapacitet: 3050mAh vs 1440mAh
Frontkamera: 2MP vs 1.2MP
Kamera: 20.7MP vs 8MP
Pixeltäthet skärm: 441ppi vs 326ppi
Upplösning: 1920x1080 vs 1136x640
Skärmstorlek: 5" vs 4"
Processor: 2x1.3 GHz vs 4x2.2 GHz
WiFi: 802.11ac vs 802.11n

Dessutom är/har Z1: DLNA-certifierad, minneskortplats, damm- och vattentålig, stereohögtalare, manuell exponering, standard USB-laddning etc, etc...
Dessutom finns det numera fler appar för Android än Apple....

Jag kan inte förstå varför folk köper en produkt som har så mycket sämre prestanda och DESSUTOM betalar minst en tusenlapp MER för den? Man måste verkligen vara antingen väldigt hängiven eller helt enkelt omedveten för att få den ekvationen att gå ihop?!

Jaja, var och en gör sitt val :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Skillnad mellan Android och iOS (iPhone/iPad)

Jag trodde att jag köpt rätt märke men inte kom det uppdateringar?
HTC, ZTE, Huawei, Samsung Galaxy och ytterligare någon.

image.jpg

På Samsung kom det en ynka uppdatering, inte roligt med en pryl som känns gammal redan efter ett halvår. Bristen på kvalitet skall vi inte tala om, ids inte ens reklamera den.

Vill inte prata om krånglet blir så trött på skräpet, vill inte ens skänka bort dem!
Av de mejl och samtal jag fått vet jag att jag inte är ensam om åsikten här på forumet.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29775

Guest
Sv: Skillnad mellan Android och iOS (iPhone/iPad)

Vi har en Ipad och en Android platta.
Tog mig 5 minutter att lära Ipad men har fortfarende inte förstått Android
plattan även om jag har försökt :twitcy:

Nb: har ingen tålamod när det gäller IT
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Skillnad mellan Android och iOS (iPhone/iPad)

Det stämmer, men efter lång byggtid, den är släkt med Volvo 850. :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Skillnad mellan Android och iOS (iPhone/iPad)

Den moderniserades med delar från samma Ford-chassie som S40/V50 byggdes på, men bilen är ursprungligen från -97 ungefär.
 
F

F.d. 53392

Guest
Sv: Skillnad mellan Android och iOS (iPhone/iPad)

Suck, nu är vi igång igen. Så här skrev jag förra gången detta kom upp:

"Kan inte annat än förundras över Androidägares eviga tjat om hur mycket bättre deras telefon är. Vissa gillar iPhone andra gillar Android. Varför inte nöjas sig med det?

Förresten, varför startar aldrig en iPhoneägare såna här diskussioner?"

Passar lika bra denna gång.
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Skillnad mellan Android och iOS (iPhone/iPad)

"Kan inte annat än förundras över Androidägares eviga tjat om hur mycket bättre deras telefon är.
Förresten, varför startar aldrig en iPhoneägare såna här diskussioner?"
Nok fordi dom bliver nedgjort af Apple fanatikere, er jo nødvendigt at give modsvar ellers står deres udsagn jo til troende !!

Alle her i HBK lysnar til en person med stor kundskab om Apple, om han så bare holdt sig til Apple och ikke infiltrerer diverse tråde med nedskydning af alle andre produkter, det være sig garmin-android-windows-navigation osv. Især fordi han har haft nogle af de første Android produkter, og disse kan ikke bruges til sammenligning med nogle top android produkter idag !!

Android er enkelt, som Ios om du ønsker det !! Och meget indviklet om du ønsker at ændre på alle de parametre du kan i Android ( kan du jo ikke i ios ) jeg nyder valgfrihed derfor Android

Og bliver der sammenlignet med iPhone / iPad, venligst gør det med Android produkter i samme prisklasse eller for den sags skyld lige under.

Trådskaperens sublime oplæg, bliver igen igen betegnet som et angreb på Apple, jeg læste det ikke sådan som Apple folk gør. Heldigvis.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.656
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Skillnad mellan Android och iOS (iPhone/iPad)

Förr kallades det Blaupunkt-syndromet, senare under microdatortiden blev det IBM-syndromet osv. Bakgrunden är att "man har köpt det bästa" och därmed kan inget annat var bättre. Min bil är bäst (tills jag har bytt till annan)
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Skillnad mellan Android och iOS (iPhone/iPad)

Den stora skillnaden mellan IOS och Android är att IOS bara körs på Apple medan Android körs på en uppsjö olika plattformar vilket gör det mer komplext att utveckla appar som fungerar på alla plattformar.
Det är väl tämligen bevisat numera att Apple inte är mer tekniskt avancerat än Android. Snarare tvärtom.
Det som är utom tvivel är att de tar hutlöst betalt för sina produkter. Har du en gång skaffat en Aplleprodukt måste du nästan alltid köpa deras kablar, tillbehör, program osv. och det tenderar att bli väldigt dyrt.

Jag vet på rak arm inget företag i Sverige som bara använder Apples produkter, det blir för dyrt och svårintegrerat i verksamheten. Undantag finns förstås inom den grafiska branschen och i undervisningen i förskolan som är en lite mer sluten värld.

//Evanders
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Skillnad mellan Android och iOS (iPhone/iPad)

Især fordi han har haft nogle af de første Android produkter, og disse kan ikke bruges til sammenligning med nogle top android produkter idag !!

Han har även en av de senare med Androidversion 4.1.2, där det blev stopp redan efter ett halvt år. Inga uppdateringar i sikte. Nu sjösätts version 4.4.0 men den kommer ytterst få till gagn. iOS uppdateras fortlöpande efter 3-4 år!

Jag gillar debatt om diverse saker här på forumet, det piggar upp, men det är mer fair om man skaffar sig kunskap om det man debatterar.
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Skillnad mellan Android och iOS (iPhone/iPad)

Han har även en av de senare med Androidversion 4.1.2, där det blev stopp redan efter ett halvt år. Inga uppdateringar i sikte. Nu sjösätts version 4.4.0 men den kommer ytterst få till gagn. iOS uppdateras fortlöpande efter 3-4 år!

Jag gillar debatt om diverse saker här på forumet, det piggar upp, men det är mer fair om man skaffar sig kunskap om det man debatterar.

Et kamera med 1i Ram istedet for 2 som i telefonen, hvordan kan du sammenligne et kamera med en telefon, du sammenligner måske også en iPod med noget Android.
Stop dine sammenligninger og angreb, inden du køber et produkt som jeg har nævnt tidligere

Til info har husstanden en S2 og S4 samt Galaxy Note 10.1 alle har jævnligt fået opdateringer og nye er på vej ;)
Galaxy kamera er ikke en telefon, selv om den havde et minimeret Android, så den kunne bruge wifi
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Skillnad mellan Android och iOS (iPhone/iPad)

Det är ingen större skillnad på kvalitet eller utförande mellan Android och Apple. Båda fungera bra. Android är lite mer avancerad, men även lite krångligare och mer ologisk, och därför aningen svårare att lära sig för nybörjare. Men det är ändå marginellt.

Det finns några markanta skillnader.
- Apple släpper inte okontrollerade appar som kan trassla till operativsystemet.
- Apple släpper uppdateringar även till flera år gamla modeller, och detta gör att Apples produkter åldras väldigt mycket långsammare än Android baserade.
- Android produkter är billigare.
- Android produkter har mindre internt minne, som dock kan kompletteras. Apple har större minne, men kan inte kompletteras i efterhand.
 
Toppen