• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Skamligt vad husbilsföretag tjänar pengar

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Skamligt vad husbilsföretag tjänar pengar

Om du pratar påslag på 300% måste du väl ha halkat in på kläder, knappast husbilar? :confused:

F

F.d. 5322

Guest

Inköpspriset multiplicerat med 1,6-1,8 brukar man räkna ungefär.
Åtminstone gjorde vi det när vi hade firman.
Förutom på däck där vi hade en nettovinst på 10%.

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Vaddå ofog? Vi har en fri marknad med fri konkurrens. Vi konsumenter har under många år pressat ner priserna och visat att vi inte är främmande för att privatimportera. Vi förmedlar gärna hur bra affärer vi gör både här hemma och ute i Europa. Det resulterar givetvis i att inbytespriserna sjunker. De priser vi ser på begagnat betalas sällan. Begagnatmarknaden ökar också pga privatimporten. För stora lager med begagnade bilar är oftast den största orsaken till att företag får problem. Bilar kan stå i åratal och ha en månatlig värdeminskning med flera tusenlappar.

Ktister N

Jag delar det du skriver , men det är dåligt om handlaren inte vill göra affärer och bara ägnar sig åt att sälja importerde bilar. Min handlare sade : Om du nu skall sälja din bil själv då kan du ju tala om för den andra handlaren att du också kan köpa din bil själv i Tyskland. Jag vill handla hos en handlare av bekvämlighet.

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Det handlar väl också om tillgång och efterfrågan! Kv4 2008 - kv1 2009 låg försäljningen i botten, några husbilshandlare fick t.o.m. stänga igen och priserna i Sverige var ungefär som i Tyskland (undantaget lyxigare uddabilar). Vet inte om det är sant men det sades då att några Tyska handlare var här för att köpa tillbaka billigare husbilar från Sverige. Försäljningen i Sverige 2010- 2011 har varit närmast explosivt, tillgången på nya bilar är låg, priset går upp och begagnat följer med. Än går det bra för husbilsbranschen men båtbranchen är närmast i botten. Najad i konkurs, Hallberg Rasy har bara et sjuttiotal anställda kvar, det säljs få båtar. Risken just nu är att det vänder även för husbilar, då sjunker priserna till samma nivå eller kanske t.o.m. lägre än i Tyskland.
Inget är förutsägbart, allt är möjligt!
Men, att bestämma sin egen vinst-/förlustnivå är något som varje handlare, privatsäljare eller köpare avgör själv och jag förstår inte riktigt vad alla andra har med det att göra?
Och varför skrev jag det här då?
Jag bryr mig ju inte om vad andra tjänar!
Jag ansvarar själv, för mina egna val, mina egna vinster och mina egna förluster.
Julian:D

F

F.d. 25267

Guest

Du har nog gjort som vi när vi köpte första husbilen -05. Handlat på fel ställe av en oseriös handlare - (i blekinge). Som alltid finns det de som är mindre noga. Kan rekommendera Forsbergs i Hyssna. De är seriösa och tar betalt för det givetvis. Men man är lika välkommen efter köpet som före och ev. fel rättas till utan minsta tjafs. Detta måste få kosta. Man får vad man betalar för som regel. Vill man handla billigt ska man man åka ner till Tyskland utan byte. Men jag undrar vad som händer om man får problem med bilen. Då är det värt mycket att ha en seriös handlare på nära håll att vända sig till...... och då tänker jag främst under garantitiden. Att få fel lagade mot betalning brukar inte vara något stort problem. Undantag finns givetvis även där.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50036

Guest

Det finns seriösa verkstäder också som lagar din bil oavsett var du köpt den! Det är bara en del husbilshandlare som försöker utöva någon form av makt genom att välja vilka de hjälper och inte. Riktigt oseriöst blir det när de desutom är generalagenter för ett visst märke. Skall bli kul att se när trenden vänder och de gärna tar alla jobb för de behöver pengarna.

Rulla lugnt Torbjörn

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Fast det kan väl vara seriöst att ta hand om sina egna kunder i första hand? Det är ju en fri marknad som tur är?! :)

hans p

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2025

Är det inte det de skall göra eller? sen skall de ju lämna garanti.Och det har man ju läst här hur många tips alla här, för moral finns nog inte .Det är nog ingen som kan bygga lokaler hålla allt som vi vill ha på lager och vi vill ju helst ha det direkt. Plus personal som gärna jobbar både kvällar o helger det är inte heller gratis

kjelka

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
6650
Medlemskap
2025

Om man vill veta exakt hur mycket företagen tjänar kan man gå in på allabolag.se
och få svar. Där finns i alla falla alla bolag som är registrerade som AB.
Vinsterna är inte så stora som man tror

F

F.d. 29925

Guest

Säger tyvärr inte allt.
Man kan t.ex. som ägare ta ut en skaplig lön för att hålla vinsten på en rimlig nivå. Eller så avsätter man en rimlig del till framtida pensioner.
Finns dessutom betydligt fler "knep" för att hålla vinsten nere.

F

F.d. 53078

Guest

På gatan här utanför där jag bor har det stått en husbil till salu och ett pris 11.500€ i ett halvår. Den har varit borta nu i 2 veckor så jag trode att den var såld. Idag var jag hos en husbilsförsäljare och såg den med ett pris på 15.900€. Då kan man ju tycka att "Skamligt vad husbilsföretag tjänar pengar"
Skillnaden nu var att den hade nu 4 nya däck, ny kamrem, nya bromsar, nya delar till två fönster, nyservad och helt genomgången med 6 månaders garanti.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Det här med handlare eller inte handlar ju egentligen bara om service. Inte om bilarnas kvalitet.
Vill man ha den service handlaren erbjuder så köper man bilen där.
  • Lokalen – Handlaren har kanske en varm och go lokal där man kan kika på en del uppställda bilar och kanske även sätta sig ner och få sig lite ”gratis” kaffe.
  • Utbudet – Många bilar på samma plats gör det ju trevligare att kika runt och gör det kanske lättare att hitta den rätta bilen.
  • Säljarna – Säljarna finns där hela tiden under öppettid för att vara redo när du har tid att komma förbi. Även på tisdagsmorgnar när inte en käft kollar på bilar.
  • Annonser – Det annonseras i tidningar och annat för att man skall få veta att de finns och att de kanske råkar ha just den bil man letar efter.
  • Kompetensen – De kanske kan hjälpa en med goda råd om man är osäker – Visserligen kanske något färgat för att få sälja en viss bil men ändå.
  • Rekond/koll – Bilarna gås igenom i viss mån innan försäljning. Knappast mer än absolut nödvändigt men en koll görs ju ändå.
  • Garantier – De lämnar garanti på bilen under en viss tid.
Allt detta kostar ju en himla massa pengar och det är dit påslaget går. Service helt enkelt.
Inget talar för att en bil hos handlaren automatiskt är i bättre skick och är bättre servad än en som säljs privat.

Själv är jag inte intresserad av något av all denna extra ”service” med tillhörande prislapp..
Jag anser mig ha ungefär samma kunskap om bilarna som handlarnas ”tekniker” har. Jag använder gärna exemeplvis blocket för att hitta rätt bil och jag har inget emot att bestämma tid med en privatperson för en titt.

De pengar man sparar räcker till många dyra verkstadsbesök som kan spridas ut under hela den tid man har bilen. Inte bara under den tid som handlaren erbjuder garanti.
Man får väl en hel utbytesmotor och nya däck på fälg runt om för 90.000 ? Blir nog en slant över till kaffe och en bulle också...:D

Var och en gör ju givetvis som man själv vill och känner sig trygg med. Hade jag haft obegränsat med pengar hade jag givetvis gått till handlaren, tagit en kaffe, bläddrat i nybilskatalogen och bara beställt.

Annars är jag för snål för det

Just my 2 cents..

F

F.d. 24320

Guest

Säger tyvärr inte allt.
Man kan t.ex. som ägare ta ut en skaplig lön för att hålla vinsten på en rimlig nivå. Eller så avsätter man en rimlig del till framtida pensioner.
Finns dessutom betydligt fler "knep" för att hålla vinsten nere.

Jodå allt finns tillgängligt.
Här Husbilar i Pukavik AB - Företagsinformation t ex kan man se allt, även antal anställda, skulder tillgångar lönekostnader kassalikviditet osv

F

F.d. 55374

Guest

Lite utanför ämnet.
Vill berätta vad som hände när vi skulle köra hem(40mil)vår leveransklara bil från en etablerad husbilsfirma (detta hände för några år sedan).Vi hade kört några mil när jag skulle signalera på en cyklist.Ingen fungerande signal. Efter ytterligare några mil hände något med motorn,ingen kraft alls. Stannade, upp med huven och upptäckte att turboslangen hade lossnat. Vi fortsatte hemresan,men vi kände att vi behövde en övernattning.Läge att tästa kyl,värme osv.Vi började lukt inne i bilen,luktade som a
vgaser.Kollade väggen utanför kylskåpet bara sot,avgaserna kom in i bilen via ugnen. På kvällen började att regna,det droppade fr takluckan som skulle ha varit åtgärdad. Ny dag.Efter en stunds körning dags för fikapaus.Då kommer en annan trafikant och säger att det är något fel med dina bakljus.Vid kontroll visa det sig att när jag blinkade, var det ena bakljuset som blinkade. Upptäckte vid samma tillfälle att stänkskydden fram hänger snett. Jag har senare ersatt dom med innerskärmar.
Detta var några punkter på vår långa lista.Vi fixade säkert hälften själva, bla a med nya kablar(jordfel)osv.
Nu tänker nog många att köper man en gammal bil(-97) för man skylla sig själv.

J

Jimbo

Guest

Jodå allt finns tillgängligt.
Här Husbilar i Pukavik AB - Företagsinformation t ex kan man se allt, även antal anställda, skulder tillgångar lönekostnader kassalikviditet osv

En "företagare" som kan sin sak fördelar kostnader, intäkter, inventarier, fast egendom mm. på olika bolag för att marginalvinsten skall ligga rätt och behållningen skall bli större och inte försvinna i skatt.

För att få en realistisk bild av ett företag och dess likviditet krävs en kartläggning av alla inblandade parter. (Se dokumentären om Inter Ikea tex som är ett lysande exempel på hur en skicklig företagare sprider ut kapital, kostnader, behållning....helt lagligt)

Verkligheten är inte alltid som den ser ut på pappret i det enskilda fallet =)

Lars o Annica

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2026

Samma Inter Ikea som nu är delägare i ett stort husbilsföretag, det kan nog finnas en slant att tjäna där annars hade dom nog inte varit inntresserade.
ha de

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Men de flesta husbilsföretagen är nog inte stora koncerner, utan små familjeföretag, och då blir inte möjligheterna att "jonglera" med eventuella vinster lika stora. Tänk också på att den här typen av varor är kraftigt säsongsberoende, full fart framför allt på våren, för att sedan trappa av med nästan stiltje höst-vinter. Ändå finns både personal, lokaler och varulager som hela tiden kostar pengar! Ibland tycker jag att livet som företagare förenklas kraftigt här, förmodligen p.g.a. brist på erfarenheter. :confused:

Senast ändrad:
F

F.d. 29781

Guest

När vi var ute för att byta bil från en Fiat -95 till en ny 08 skiljde det 80 tusen uppåt i pris på våran bil. Firman som bytte in vår sålde den veckan därpå som "Instegsbil". Den nya ägaren ringde oss och var helnöjd.Snacka om lyckligt slut.
Många småfirmor har inte råd att "ränta det som står på gården" och vill helst sälja rent. Därför "missbjuder de för inbytet. (Tror vi.)

Toppen