• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Skamligt vad husbilsföretag tjänar pengar

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025
Sv: Skamligt vad husbilsföretag tjänar pengar

Inte ens vill komma med ett skambud.
Det är väl ett gott betyg åt försäljaren? Ett skambud är ofta kränkande!
Däremot kanske man inser att det lönar sig bättre att sälja privat! Då kan både säljaren och köparen dela på den (eventuella) skamförtjänsten (?) som husbilsfirman skulle gjort. Det är dock självklart så att köparen och säljaren inte har de omkostnader som en husbilsfirma har.
Julian

F

F.d. 53012

Guest

Pressa säljaren. Om han inte är mottaglig så pröva en annan.

Kan nästan garantera att du hittar en säljare som följer dig i smaken och du gör en så bra affär att import blir ett onödigt arbete.

Du ska veta att han sitter i samma båt.
Helt sant det är mycket svårare att sälja något numer med hårdare kreditgranskning och du skall ju köpa så du är i samma sits köpa nya bilar är ingen konst det finns hur mycket som helst att få tag i det är bara att fylla i ett formulär som säljare. Om du vill ha mer än säljare vill sälja då har du problem.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Det finns ett större ofog och det är firmor som inte vill ta inbyte. Inte ens vill komma med ett skambud.

Vaddå ofog? Vi har en fri marknad med fri konkurrens. Vi konsumenter har under många år pressat ner priserna och visat att vi inte är främmande för att privatimportera. Vi förmedlar gärna hur bra affärer vi gör både här hemma och ute i Europa. Det resulterar givetvis i att inbytespriserna sjunker. De priser vi ser på begagnat betalas sällan. Begagnatmarknaden ökar också pga privatimporten. För stora lager med begagnade bilar är oftast den största orsaken till att företag får problem. Bilar kan stå i åratal och ha en månatlig värdeminskning med flera tusenlappar.

Ktister N

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Det är väl ett gott betyg åt försäljaren? Ett skambud är ofta kränkande!
Däremot kanske man inser att det lönar sig bättre att sälja privat! Då kan både säljaren och köparen dela på den (eventuella) skamförtjänsten (?) som husbilsfirman skulle gjort. Det är dock självklart så att köparen och säljaren inte har de omkostnader som en husbilsfirma har.
Julian

En av de största förtjänsterna är att man som privat säljare inte har något som helst ansvar för det man säljer. Skrupelfritt i mina ögon. Sälj det skit du har utan ansvar...........känns det som.
Känns ganska trygget som köpare.... eller hur? Service, underhåll ..oftast minimalt. Servicebok som inte är värd namnet mm.
Betalar hellre lite mer för en bil köp hos någon etablerad säljare som också känner ansvar.
Om nu denna säljare tjänar 100 eller 150 tusen på affären är ju ganska ointressant. Det är ju bara min egna personliga synpunkt.Lever inte ett liv där jag anser det fult att tjäna en slant...........
Mvh Bror

F

F.d. 25267

Guest

Vi bytte husbil för knappt två år sedan. Vi fick 219 tusen för inbytet och när den sedan kom ut i annons begärde de 299 tusen. Alltså 80 tusen i påslag. Mycket kan man tycka men på detta ska man lämna 3 mån garanti och säkert är det något som går sönder. Vi fick dock igen det i andra änden. Under garantitiden med nästa bil hann vi köra tusen mil och hittade en del fel vi också som vi utan snack fick åtgärdat. En eloge till Forsbergs i Hyssna. Framdäcken slet snett - bara att lämna in bilen på valfri firma och två nya däck. Ac gav ingen kyla- bara lämna in bilen. m.m. Bara det vi fick var värt minst 12 tusen. Men det bästa var att det var aldrig något snack utan de noterade allt vi påpekade och sedan fick vi det fixat. Några saker fixade de själva i Hyssna och då fick vi en lånebil under tiden. Det är sådant man kommer ihåg och sprider till andra och det lönar sig säkert i längden. Det är värt att betala mer om man blir bemött på det viset. Vi blev mycket imponerade. Har varit med om firmor som inte vill se kunden efter köpet förrän han ska byta igen och då ska man helst inte ha något inbyte. Det finns en firma som säljer husbilar vid en rondell i Blekinge som är sådan. Enbilshandlarn kallas han för man handlar bara en gång där......

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Rak och fin beskrivning av verkligheten.
Ruskigt roligt att se att någon fattat verkligheten av en affär.
Det är ju så egentligen, att en god affär är när båda parter är nöjda. Ointressant om säljaren tjänar en massa pengar för alla vet att det tullas på detta vid försäljningen. Alla köpare vill ju ha ut max av affären. Om inte annat så för att kunna skryta med att här tjänade minsann inte säljaren ett enda öre....... Hur bra är det???

F

F.d. 58573

Guest

bror.axelson

Generaliserar du inte lite väl hårt nu? Alla av oss tar inte så dåligt hand om vår egendom som du tycks tro.
Jag har under åren både köpt och sålt båtar och husbilar privat vilka varit i ypperligt skick. Men det är självklart att man får lov att lägga sig en bra bit under handlarnas prisnivå om man skall sälja privat.

aake

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

En av de största förtjänsterna är att man som privat säljare inte har något som helst ansvar för det man säljer. Skrupelfritt i mina ögon. Sälj det skit du har utan ansvar...........känns det som.
Känns ganska trygget som köpare.... eller hur? Service, underhåll ..oftast minimalt. Servicebok som inte är värd namnet mm.
Vadå skrupelfritt? Är man skrupelfri när man säljer något privat?
Vadå sälja skit utan ansvar? Vem säljer skit utan ansvar?
De flesta husbilsägare sköter sina fordon som sin ögonsten, service och underhåll är ofta optimala inkl. den korrekta ”heliga” serviceboken (som om det vore den som avgör fordonets skick?).
Om inte husbilshandlaren vill ge det begärda priset, är det då fult att sälja den privat? Köparen gör väl ingen sämre affär om han får köpa den billigare än hos handlaren och det är ju samma bil, oavsett vem som köper fordonet. Jag skiter högtaktningsfullt i vad handlarna tjänar men det är en fri marknad, även för privata affärer! Eller gäller det bara för handlarna?
Jag förstår inte andemeningen? Är alla som säljer sin husbil privat skrupelfria? Är det fult att tjäna pengar som privatförsäljare?
Julian

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Nej jag generaliserar verkligen inte. Har jobbat med försäljning av fordon i mer än 30 år och vet att många tycker att man tjänar stora pengar på ett inbyte. Ibland går det bra andra gånger mindre bra.
Vad jag menar är att det säljes ett antal fordon privat där inga som helst garantier finns för köparen mot fel o brister, vilket en handlare inte kommer ifrån.
Finns nog ett antal inlägg här på forumet.
Tror inte att jag skulle ha några synpunkter på en försäljning där även jag som privatperson tjänade en hacka men man måste skilja på privat försäljning där ansvaret för det man säljer är noll och företagsförsäljning som omfattas av konsumentlagen.
Ebberöds bank existerar nog inte i det verkliga livet tyvärr.
Ser bara till en säljares värdering av ett inbyte kontra vad säljaren begär vid försäljnig
Marginalen tror jag inte är så stor efter rekond ev byte av däck batterier polering mm samt lagerhållning räntor mm och efter försäljning reklamationer mm. Man behöver inte ha så myckat fantasi för att förstå detta.
Ingen, absolut ingen går till en handlare och betalar det som står på prislappen och tar bilen och far iväg. Alla även jag vill ha full valuta för de pengar jag betalar.
Alternativt är att handla privat då har man ingen som helst möjlighet att klaga eller häva ett köp om man skulle vara missnöjd.
Vi lever ju i ett fritt land med fri prissättning och passar inte galoscherna så gör något annat. Ingen tvingar oss att acceptera det pris som begärs varesig privat eller hos handlare. Är man inte nöjd så gör som "Gunnar Wiklund vandra vidare" - till nästa.
Som Julian säger så är det långt ifrån alla som säljer "skit" men tillåter mig att tvivla på detta med ifylld korrekt servicebok vid all försäljning. Tror inte heller att merparten säljer "skit". De lesta säljer nog med ärliga avsikter.
Vad jag hakar upp mig på det är om någon tjänar på en affär att det skulle vara fult. Privat eller ej. Man skall bara ha klart för sig skillnaden mellan privat handel och företagsförsäljning.

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Det är Endast i Sverige som det är Fult att tjäna sitt levebröd! Kallas det i manna mun: Jantelagen?

Jag är Absolut ingen hejaklacksledare för några av de större HB/Vagn försäljarna, men om de gör saker rätt..
God service, anställda får sina löner, ägarna, ev. aktie... får sitt... Vad är problemet? Jo kanske aktieutdelning, historiskt inget bra för företagsamheten...

Men det är verkligen de Trångsynta personerna som gräver ned sig i en tråd likt detta! Vad är det för fel att tjäna pengar? Visst, jag kan/har själv tänkt tanken när
jag går in på tex. ett större företag i Hyssna, när det står NORDENS fräckaste XC90 utanför...

Men å´ andra sidan, bra service, x-antal månader garanti, vad är problemet med att tjäna pengar???

Det är väl ändå det som håller Sverige igång? Saab... Det kan bli en katastrof som inte ens flera här förstår/brys sig om!
Ändå finns det många personer här som kan slanta upp för en husbil.. Å dessutom gnälla över om det finns en person som någonstans tjänar pengar på det.... :oops:

corina/Kalle.... som startade tråden.... Vad är Er åsikt efter 29 inlägg + Drygt 2000pers./intressenter som läst Er tråd...
Ni har ju en tanke med ert inlägg inkl. av er önskat utkom... Vad är det ?

F

F.d. 58573

Guest

bror.axelson skriver:

"En av de största förtjänsterna är att man som privat säljare inte har något som helst ansvar för det man säljer. Skrupelfritt i mina ögon. Sälj det skit du har utan ansvar...........känns det som.
Känns ganska trygget som köpare.... eller hur? Service, underhåll ..oftast minimalt. Servicebok som inte är värd namnet mm"

Visst generaliserar du, och extremt grovt. Du måste rimligen elda upp din bil när du tröttnar på den; att sälja den, vare sig privat eller genom handlare vore skamligt!.

aake

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

bror.axelson skriver:
"En av de största förtjänsterna är att man som privat säljare inte har något som helst ansvar för det man säljer. Skrupelfritt i mina ögon. Sälj det skit du har utan ansvar...........känns det som.
Känns ganska trygget som köpare.... eller hur? Service, underhåll ..oftast minimalt. Servicebok som inte är värd namnet mm"
Det var just det som även jag hängde upp mig på! För övrigt är jag överens med Bror!
Julian

T

Teddi

Guest

v: Skamligt vad husbilsföretag tjänar pengar

ja köper ingen bil i sverige,,men de e ett kul läsande i ämnet,,ta o vänd på en bordatlas på baksidan,,,,en ny adria,,mellan en halv miljon till neråt310,000kr,,i tyskland naturligtsvis,,okay,,moms införsel besikt,,men ändå ,,sexsiffriga belopp att tjäna,,ock då ska man komma ihåg att tyskarna tjänar också pengar,,

så när de gäller trådens skapare så e ja benägen att hålla med fullt ut,,men ta bort en mellanhand!!ja kan inte tycka synd om en svensk handlare,,

men däremot mot mitt eget handlande,,åk till tyskland o handla tycker teddi,,:D

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Nu blev det blåsig..
Menar naturligtvis inta att alla som säljer privat är skurkar o banditer Men dom finns trots allt. Köpa en bil privat förutsätter nästan att man är tekniker och har utrustning för koll av t:ex fukt om man inte vill gå på en mina. Man bör ju också kolla serviceboken för att se om bilen servats rätt mm mm.
Att sälja sin bil privat är ju också ganska behändigt. Finns det dolda fel så har man ju inget ansvar för det. Detsamma gäller ju om man säljer till en handlare. Han får då ta över ansvaret för bilen vid försäljningen
Finns ju en del skrivet här på forumet om missnöje med köp och då inte bara privata köp.
Fördelen där är ju om man köpt av en näringsidkare för då kommer konsumentlagen in. Förhoppningsvis så får man hjälp och felen ordnade. Undantag finns ju även här.
Denna tråd började med att säljarna hade stora pålagor. Om man beaktar vad som kan komma att krävas av den ev. nya köparen så kan denna "förtjänst" försvinna väldigt hastigt. Har ju som tidigare sagts lokalkostnader, räntor, rekond, ev reparationer mm mm.

Tror att jag är så insatt i detta så att jag inte kommer att behöva elda upp min bil någongång.
Hälsningar Bror

F

F.d. 8036

Guest

Det är många saker som bestämmer inbytespriset och man vet egetligen aldrig vad du får för din 'gamla' bil.
Det är ju ofta så att du får ett bättre pris för din bil om du köper en dyrare bil eftersom där finns mer pengar för handlaren att jonglera med.
Om du verkligen vill veta vad du får ska du begära ett tillägg i kontraktet att du har rätt att själv sälja din bil och ett pris vad du då ska betala för den nya. Har själv gjort så vid flera vanliga bilköp och då kan man ju säga att man vet vad man får.
Sedan kan man inte rätta sig efter annonserat pris på blocket eller annorstädes. Där finns prutmån och sedan ska ju handlaren också täcka in sina garantireparationer.

Sedan kan inbytespriset bero på vad handlaren har stående i lager eller som han vet kommer in, både begagnat och nytt. Om det är en bil som han av erfarenhet vet är svår att sälja blir ju priset därefter. Bilen på gården kostar ju inte bara räntor på uteliggande pengar men den sjunker ju också i värde för varje ny årsmodell som kommer. Något som man kanske inte tänker på.

Sedan ska man ju naturligtvis inte bara höra sig för på ett ställe. Ring runt och hör, rätt vad det är hittar du kanske en handlare som redan har en kund på en bil som din och så får du kanske ett kanonpris.

F

F.d. 55374

Guest

Det där med att husbilfirmorna lägger tid o pengar för att ställa i ordning begangnade bilar köper jag inte alls.Vi köpte en 6år gammal bil i Värmland för några år sedan.På väg hem till Norrland kunde vi efterhand göra en lista på ca 20 punkter som måste åtgärdas,till slut fixades allt till på garantin.Våra husbilskompisar köpte en ganska ny bil av en firma i Östergötland,dom väntade några dagar på att bilen skulle i ordning.På hemväg fick dom stanna och skura hygienutrymmet innan det gick att använda.Detta var nog det minsta problemet för dom,det går nog inte att räkna alla verkstads besök med förlängda garantier o.s.v.Man blir chockad av att stora stora firmor chansar att kunden inte klaga eller bry sig.Huvudsakligen enl. vissa är att dom får tjäna stora pengar.

corina

FD HBK Medlem
Kommun
Ljusdal
HBK-Nr
1403
Medlemskap
2023

(corina/Kalle.... som startade tråden.... Vad är Er åsikt efter 29 inlägg + Drygt 2000pers./intressenter som läst Er tråd...
Ni har ju en tanke med ert inlägg inkl. av er önskat utkom... Vad är det ?)

Tanken är ju som många anser att det är för stor skillnad i priset man får och där försäljaren tar ut. Du får inte mig att förstå att det på en nästan ny bil skall kosta tiotusen tals kronor att ställa i ordningen den. Tvätta och fixa några små saker max
någon tusenlapp.
Många försäljare o andra klagar att det är svårt att sälja beg. husbilar och undra på detta när det tas ut så stora vinster på bilarna.
Jag tror också att många privata husbilssäljare känner ett ansvar när dom säljer sin bil och att den skall vara i tipp topp för det har jag gjort ett par gånger och köparen har varit nöjda.:rolleyes:

F

F.d. 29954

Guest

Lite utanför tråden, men...

Det här med "marginaler".
Jag vet inte exakt hur många som jobbar inom handeln i sverige, kanske 500.000 personer?
Alla dessa vill ju köra SUV och HB, ha ett hus och semestra utomlands.
Deras lön betalas av konsumenterna, ju större procentuell andel av befolkningen arbetar inom handel, ju större är påslagen på varans inköpspris. Sedan har vi det svarta hålet - staten - som aldrig blir nöjd. Vad som stör mig något otroligt, är vissa handlarnas verklighets uppfattning. De ser inget konstigt i att lägga på 300% på inköpssumman, med motiveringen att " jag tycker att det låter rimligt ändå" eller " jag har så höga omkostnader"....
Ibland undrar man även konsumenternas principlöshet, var går gränsen...

Toppen