• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Skamligt vad husbilsföretag tjänar pengar

corina

FD HBK Medlem
Kommun
Ljusdal
HBK-Nr
1403
Medlemskap
2023
Jag har försökt att köpa en nyare husbil och fått många skamliga förslag på mellanskillnad av husbilsföretag. Det senaste innebar att firman kommer att tjäna på min husbil 100 000:-, och då talar jag om en beg. bil årsm 2006. Inköp av firman 320 000:- och jag ser att flera företag tar till kund mellan 425-450 000:- på denna husbil. Hutlöst tycker jag.:mad::mad:

corina

FD HBK Medlem
Kommun
Ljusdal
HBK-Nr
1403
Medlemskap
2023
Sv: Skamligt vad husbilsföretag tjänar pengar

Jag har försökt att sälja bilen över blocket, annonsbörsen m.m. men det är ju svårt på hösten. Till våren går det säkert mycket bättre. Jag har tidigare sålt 2 husbilar privat.
Vill ändå påpeka vad husbilsfirmor tjänar pengar.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Stopp nu, sedan när blev det fel att tjäna pengar????

När din bil bytes in så skall det göras rekond, småjusteringar/reparationer mm samt lagerföra/förvara bilen kanske till våren, ge garant till nästa köpare mm mm.
Riskerar man något så skall man ha betalt för detta också.
Mvh
Bror

corina

FD HBK Medlem
Kommun
Ljusdal
HBK-Nr
1403
Medlemskap
2023

Visst skall man tjäna pengar men 100 000:- det är att ta i tycker jag, men det finns andra som tycker att det är helt ok.

BengtCassman

HBK Medlem
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2098
Medlemskap
2026

Bra Bror,
Man kan nog inte räkna med att det blir 100 tusen kvar vid försäljningen.
En som tjänar väldigt mycket är ju staten som ska ha in 20% av vinstmarginalen i vad som kallas margnalmomsbeskattning och då räknas inte omkostnaderna,sen är väl långt ifrån säkert att man får ut det begärda priset.

/Bengt

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Tycker inte detta är otjänligt. Vi går dessutom mot en lågkonjuktur säger somliga och med allt vad det innebär.
Gissar att din bil inte rakt igenom är felfri i andras ögon då de är köpare till bilen. Vem skall betala detta-- jo säljaren. Service motorvärmare mattor och gud vet vad, så att ha ett påslag på 25- 30 procent anser jag inte vara oskäligt.
Rannsaka dig själv, köper du en bil utan att pruta-förhandla fram tillbehör, däck service mm. Tror inte det.
Både du och jag vill ha full valuta för det vi köper och någon skall tyvärr betala.
Det kostar att ligga på topp....
/ Bror

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Pressa säljaren. Om han inte är mottaglig så pröva en annan.

Kan nästan garantera att du hittar en säljare som följer dig i smaken och du gör en så bra affär att import blir ett onödigt arbete.

Du ska veta att han sitter i samma båt.

Senast ändrad:

kaj.p

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029

Varför är det så fult att tjäna pengar Det gör vi ju alla men på olika sätt.
Så klart vill alla ha bästa pris om man säljer. Om man köper vill ha så lågt som möjligt.
Men som köpare har man ju ändå makten att säga nej om man tycker det är för dyrt.
Och som säljare har man ju också rätten o säga nej om man tycker det är för billigt. Så sanningen är väl att både köpare o säljare vill tjäna pengar. ;)

Senast ändrad:
F

F.d. 29954

Guest

I slutändan är det nog banken som tjänar mest, och utan risker.
Om man tittar på företaget Bengt i Örkelljunga (rätt stavat?) Så förstår man vilken miljonrullning det handlar om. Fastigheten kring 30 miljoner, kanske 30 anställda ?
Lite vinst och för framtida investeringar, så begriper man att det måste ramla in en hel del per månad för att hålla det hela flytande...
Här finns en trend i dåliga tider hos högtskuldsätta bolag. De vet att banken vill inte sätta dem i KK pga kapitalföstörelsen som då inträffar. I stället görs sparprogram för att förbättra återbetalningsförmågan, ungefär som i Grekland...
Endast gamla familjeföretag som IKEA, Dafgård och liknande som sparar först och investerar sedan och har obefintlig skuldnivå, klarar sig bra genom konjunkturerna...

J

Jimbo

Guest

Vilken tur att Ikea gett sig in i branchen då!

Forsbergs Fritidscenter: Ny Huvudägare

Blir intressant och se framåt våren hur priserna på beg-lager står sig om trenden i ekonomin håller i sig.......

Sen tror jag faktiskt att utan att ha fullt belägg att siffrorna de tjänar vid en försäljning av en ny husbil över miljonen får beg-vinsterna att se lite blygsammare ut..... om man jämför med personbilsbranchen där beg-bilar ä det man tjänar pengar på och inte nyförsäljning....om man bortser från tillbehören vi väljer till när vi köper ny personbil.

Senast redigerad av en moderator:

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

I slutändan är det nog banken som tjänar mest, och utan risker.
Om man tittar på företaget Bengt i Örkelljunga (rätt stavat?) Så förstår man vilken miljonrullning det handlar om. Fastigheten kring 30 miljoner, kanske 30 anställda ?
Lite vinst och för framtida investeringar, så begriper man att det måste ramla in en hel del per månad för att hålla det hela flytande...
Här finns en trend i dåliga tider hos högtskuldsätta bolag. De vet att banken vill inte sätta dem i KK pga kapitalföstörelsen som då inträffar. I stället görs sparprogram för att förbättra återbetalningsförmågan, ungefär som i Grekland...
Endast gamla familjeföretag som IKEA, Dafgård och liknande som sparar först och investerar sedan och har obefintlig skuldnivå, klarar sig bra genom konjunkturerna...

Bengt hamnar definitivt under epitetet gamla familjeföretag..., med råge!

Krister N

F

F.d. 53078

Guest

Mitt första riktiga jobb var att reparera bil & komradio.

Vi tog ut en Arbets & verkstadskostnad utöver utbytta delar.
En del kunder gnällde på dom 35Kr att det var dyrt
Min Chef gjorde då en lista på alla kostnader som företaget hade, jag minns att efter några månaders uppdaterin var det 4 fulla A4 sidor. Efter detta så tyckte kunderna att det var billigt.

Om en seriös husbilsförsäljare gör samma lista + vad han gör med din imbytta bil är inte 100.000 mycket förtjänst.

Rengöring polering
Mindre reparationer
Fukttest
Annonsering
Kontorsarbete
Telefonkontakt
Lagring
Garantier
++++ hundratals saker till
Vad blir över till förtjänst.

F

F.d. 5322

Guest

Vi bytte bil för ett par veckor sedan.
Såg att försäljaren tar ut 59 000:- mer än vi fick för den.
Även om vår bil faktiskt var i riktigt bra skick - vi gjorde i stort sett rekond på den innan vi lämnade den - så verkar det vara en väldigt liten förtjänst för företaget.
Men å andra sidan tjänade de kanske desto mer på den vi köpte ;)

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Pressa säljaren. Om han inte är mottaglig så pröva en annan.

Kan nästan garantera att du hittar en säljare som följer dig i smaken och du gör en så bra affär att import blir ett onödigt arbete.

Du ska veta att han sitter i samma båt.

Det finns ett större ofog och det är firmor som inte vill ta inbyte. Inte ens vill komma med ett skambud.

corina

FD HBK Medlem
Kommun
Ljusdal
HBK-Nr
1403
Medlemskap
2023

Det tycker jag var mera rimlig förtjänst, men skall tänka att bilen -06 är i mycket bra skick

Toppen