• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skall ac systemet spolas rent.?

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.164
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Är nu på verkstad och skall byta till den 3:e ac kompressor.... Den senaste höll i lite mer än 3 år..
Jag frågade verkstaden om de spolar rent systemet efter att kompressorn kraschat..... Nä det behövs inte sa de.:eek:.

Jag tycker det är konstigt eftersom kompressorn lät som ett gamal tröskeverk...
Kan kraschen ha orsakat metalflisor i systemet...?
Och skall man spola rent systemet..?
Alternativ byta ac filter efter en kort tids körning...?

Tusen tack på förhand
Peter
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.392
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Kylsystemet behöver sällan sköljas efter ett kompressor haveri.
Skulle det ha släppt spån hamnar dessa i botten av kompressorns vevhus där de fastnar på en magnet.
Bitarna är, oftast, för stora för att följa med runt i systemet.
Är de tillräckligt små för att följa med ut fastnar de i tork filtret.

Du borde ha ett tork filter då jag aldrig har sett ett system utan (har jobbat i branschen i över 30år).
Det sitter direkt efter kondensorn (kylbatteriet i fronten) eftersom den ska ta bort fukt och skräp från kylmediet då detta är i vätskefas (vilket det (i stort sätt) bara är mellan kondensorn och expansionsventilen).
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.164
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu blev det som firman bestämde, de gav mig ett års garanti....
Samma dag körde jag till ett av mina fiske platser... Ca 6-70km ifrån verkstaden.. Stannade några dagar och på onsdagen körde jag vidare, satte på ac:n..... Men det blev inte kallt... Efter flera försök (ac kompressor lampan lyste) men ändå ingen kyla... :msn_wall:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.164
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Efter att jag har berättat för personer som känner verkstads ägaren så blev jag idag bemöt med värme och respekt när jag anlände i morse.... :spinny:

Och denna gång hittade de Filtert... Och även sa att de hade gjort fel...

Hur som helst så är Filtert inte ett modernt filter.... Men innan jag åkte så sa ägaren att han har fått tag på ett nytt filter... För 70:-€
Men han sa också att kontakten (se foto) läcker gas vid stiften.... Och denna kontakt vet han inte om han kan hitta...

Jag har nu lite funderingar.... Kan jag själv provtryck filtert/kontakten för att se om det verkligen läcker.... Om ja... Vad är då max tryck i Kg..?

Kanske någon här vet var jag kan få tag på kontakten...

Tusen tack på förhand
Peter Nyberg

IMG_20240425_191049.jpg

IMG_20240425_191112_edit_1615702242040959.jpg
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.276
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Vad är då max tryck i Kg
Lite drygt 20. (Bar)

Om det läcker, borde det kunna upptäckas vid betydligt lägre tryck.
Du kan fråga dig hur högt trycket var när verkstaden upptäckte att det läcker.....
Normalt arbetstryck är lägre än 20 bar.

Map kontakten, kolla efter art nr på den. Det finns garanterat något som kan identifiera kontakten för att kunna hitta en ny.
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
God kväll!
Skumt men dom har nog gömt filtret i någon skärm framför något hjul.
Troligen högra eftersom kompressorn vad jag vet sitter framför motorn på höger sidan.

Jag har ju inte ditt reg.nr så jag sökte på bilmodel mm efter kondensorn och ser att systemet verkar finnas
med och utan inbyggt filter i kondensorn.
Kolla Kondensorn om den inte har ett utan på liggande grövre rör på ena sidan.
Kan ju vara så att det inte är utbytbart utan att byta kondensorn.

Då har dom slarvat om det var ""inre haveri"" på kompressorn.

Det är ju den "vanliga vakuumsug och fyll på olja o medium maskinen".
Jag förstår att dom inte vill suga ditt system men det måste dom enl reglerna för jobb på
ac-system om det är öppet för lång tid pga text slang eller kompressor byte.
Vi hade 15-20min på oss att byta delar när det var öppet men jag vakuum sög ändock systemet
för att vara säker.

Snacka om att göra saker i fel ordning. Undrar om dom vänder kalsongerna ut o in efter en dag också. :)
Åk till en firma som kan jobba på AC-system.
Kan dom inte rena systemet efter ett inre haveri så skall dom ju inte ta åt sig dessa jobb heller. (min åsikt)

Visa bilaga 233143
Hej Tony intressant läsning . jag bytte Ac kompressor i Spanien innan vi åkte hem , tyvärr så var mannen som skulle fylla systemet sjuk och vi var tvungen att åka hem . Så jag behöver fylla systemet här hemma , bor i Årsunda , kan du rekommendera någon firma som är bra på det ?
Mvh Stefan
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.164
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Lite drygt 20. (Bar)

Om det läcker, borde det kunna upptäckas vid betydligt lägre tryck.
Du kan fråga dig hur högt trycket var när verkstaden upptäckte att det läcker.....
Normalt arbetstryck är lägre än 20 bar.

Map kontakten, kolla efter art nr på den. Det finns garanterat något som kan identifiera kontakten för att kunna hitta en ny.
Oj det var högt tryck...
Men tittar jag på kopplingarna så påminner de mycket om hydraulic kopplingar...

Har en 230v kompressor med mig som går till 9-10kg.... Det bör räcka hoppas jag...
Skall se när jag får tid och testa...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.164
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu börja det närma sig... Enligt verkstaden så har de fått tag i Filtert till en kostnad av 70:-€...
Men vi behöver ju också en ny ventil... Har hittat flera på ebay och som ser ut att passa, men jag vet ju inte vilka värden ventilen skall ha, det står ju ingenting på den gamle ventilen... :(

Kanske någon här vet vilka värden det handlar om...
Fiat ducato 2005 tdj2,8 med ac

IMG_20240426_123308.jpg
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.276
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Efter en del sökande hittade jag endast en tryckkontakt (det är en sådan) som ser likadan ut.
Det är en tryckkontakt som GM Europe använde i mitten på 00-talet.
(Fiat och GM Europe hade tätt samarbete vid den tiden)

Här kan du se vad en sådan kostar: (billigt!)

Om det var jag som hade detta problem skulle jag köpt ovanstående tryckgivare och prova.
Det är mycket stor sannolikhet att det är exakt rätt tryckkontakt.
Är det inte det, så kan inte tryckvärdena skilja mycket, det är samma fysik med r134a kylmedium som gäller oavsett fabrikat.

Det viktiga är ju att den passar i gängorna.
Data på tryckkontakten:
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.164
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Efter en del sökande hittade jag endast en tryckkontakt (det är en sådan) som ser likadan ut.
Det är en ventil som GM Europe använde i mitten på 00-talet.
(Fiat och GM Europe hade tätt samarbete vid den tiden)

Här kan du se vad en sådan kostar: (billigt!)

Om det var jag som hade detta problem skulle jag köpt ovanstående tryckgivare och prova.
Det är mycket stor sannolikhet att det är exakt rätt tryckkontakt.
Är det inte det, så kan inte tryckvärdena skilja mycket, det är samma fysik med r134a kylmedium som gäller oavsett fabrikat.

Det viltiga är ju att den passar i gängorna.
Data på tryckkontakyen:
Tusen tack Michaels.... :bock::bock:

Jag har sökt runt på nätet och hittat med anslutning 7/16.
Såg att den du hänvisar till där står det M10.... Ingen större skillan egentligen vet ju inte ens om min är 7/16 eller M10..
Skell höra med verkstaden på måndag om de lyckats få tag i ventilen.... Om inte så köper jag denna :yes:
 

steven.p

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
25204
Medlemskap
2024
Tusen tack Michaels.... :bock::bock:

Jag har sökt runt på nätet och hittat med anslutning 7/16.
Såg att den du hänvisar till där står det M10.... Ingen större skillan egentligen vet ju inte ens om min är 7/16 eller M10..
Skell höra med verkstaden på måndag om de lyckats få tag i ventilen.... Om inte så köper jag denna :yes:
7/16tum är lika med 11,11 mm det är en jävla skillnad mot m10.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.891
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
De tryckgivare jag bytt på mina Chevor (GM) har bara haft två stift, samt de gick att byta utan annan åtgärd i systemet, backventil innanför givaren.
Jag har satt bygel i kontaktstycket när givare har gett upp, då har man ac tills den nya givaren anländer, vet inte varför din har en 4-polig kontakt.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.164
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
De tryckgivare jag bytt på mina Chevor (GM) har bara haft två stift, samt de gick att byta utan annan åtgärd i systemet, backventil innanför givaren.
Jag har satt bygel i kontaktstycket när givare har gett upp, då har man ac tills den nya givaren anländer, vet inte varför din har en 4-polig kontakt.
För att det är nog en Fiat :twitcy:;)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
De tryckgivare jag bytt på mina Chevor (GM) har bara haft två stift, samt de gick att byta utan annan åtgärd i systemet, backventil innanför givaren.
Jag har satt bygel i kontaktstycket när givare har gett upp, då har man ac tills den nya givaren anländer, vet inte varför din har en 4-polig kontakt.
Antar att det är för att det behövs fler signaler till någon del i systemet, kanske både under och övertryck? :wideeyed:
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
170
Kommun
Båstad
I större maskiner sätter man väl ofta in extra filter vid kompressorhaverier. Nu vet jag inte om det är en kompressor som går alltid på Fiat men det verkar lite riskabelt att köra med ett tomt system. På min VW gick kompressorn alltid och det sades att man inte fick köra med tomt system
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.289
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
I större maskiner sätter man väl ofta in extra filter vid kompressorhaverier. Nu vet jag inte om det är en kompressor som går alltid på Fiat men det verkar lite riskabelt att köra med ett tomt system. På min VW gick kompressorn alltid och det sades att man inte fick köra med tomt system
Jag vågar inte sätta nacken på det men på de bilar jag har haft som ingår i VAG koncernen så är det ju sant att kompressorn alltid går men du kan slå ifrån den på panelen om du inte vill ha in kyld/avfuktad luft. Skulle sedan trycket i systemet bli för lågt genom tex ett läckage så kopplar kompressorn ifrån automatiskt just för att undvika skador. Kompressorn kopplar till och från hela tiden, annars så skulle det bli fullt av is i systemet, detta sker med en elektromagnet som sitter på kompressorn.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.392
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Givarna med fyra stift har en mätfunktion eller styrfunktion mellan två av stiften, vilket styr kylfläkten ( till och från slag)
De andra två har brytande funktion (högtrycksvakt om systemtrycket blir för högt).
De styr i två steg, steg 1 startar kylfläkten och om kylfläkten är trasig eller kylaren blockerad så bryter steg 2 ifrån kompressorn.
Byglar man denna kontakt kan det bli så stort tryck i systemet att en slang eller ett rör spricker.
Ofta ryker även kompressorns ventiler.
Det blir helt enkelt dyrt....
Högtrycksvakt finns inte på alla bilar.
Framförallt äldre bilar har istället en smältsäkring som går sönder och släpper ut köldmediumet om trycket blir för högt.
Miljövänligt är det inte så man förstår att högtrycksvakten kom....

Det finns även en lågtrycks givare (finns ej på alla bilar).
Den slår ifrån kompressorn vid låga tryck, främst när det börjar bli ont om köldmedium men ibland även om förångaren (kylpaketet) isar igen.

Ac system är lite speciella att jobba med av flera anledningar men det jag närmast tänker på och som berörs här är att kopplingarna alltid har tum-gänga.
Råkar man ta någon koppling med mm-gänga drar man alltid sönder något.....
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.392
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
I större maskiner sätter man väl ofta in extra filter vid kompressorhaverier. Nu vet jag inte om det är en kompressor som går alltid på Fiat men det verkar lite riskabelt att köra med ett tomt system. På min VW gick kompressorn alltid och det sades att man inte fick köra med tomt system
Det går inte att köra med ett tomt system, om man inte har byglat lågtrycks vakten.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.164
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tack bäckis...

Otroligt mycket man kan lära sig här på hbk...:yes:..
När saker går åt hel.... :twitcy:

Just nu måste jag först ta reda på vilka gänger som sitter på det nya Filter där tryckvakten skall sitta.. Troligast tum enligt bäckis information.. Men vågar inte chansa... :wideeyed:
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.276
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Om inget annat, så kan du säkert hitta en adapter som kan länka filtret med tryckkontakten.
Har du bara plats så kommer det att funka, det är ju en tryckkontakt och trycket kommer kontakten att läsa korrekt även med en adapternippel emellan.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.164
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tackar för tipset.

Vad jag kunde se så är där en "tryck knapp" på ingång av ventilen, den skall sen träffa liknade knapp i filter... För att öppnas....
Jag skall kontakta verkstaden i morgon för att ta reda på mer...
 
Toppen