• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

SENSATION nästan hela Centraleuropa är roaming fritt - hurra!

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 55451

Guest
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: SENSATION nästan hela Centraleuropa är roaming fritt - hurra!

Tydligen kan man även som svensk beställa simkortet!
10 GB för DKK 199 ~ SEK 249

PS! Gäller antagligen endast om man är dansk boende i Sverige!
 
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: SENSATION nästan hela Centraleuropa är roaming fritt - hurra!

Detta liknar ju det som var grundtanken med Fogg men där Fogg gick in i HP-dimman och blev totalt ointressant.

Jag tänkte ställa frågan till tre.se när detta erbjudande kommer att marknadsföras på den svenska marknaden.
Tyvärr har tre avgränsat sig från allmänna frågor och kräver bl a ett tre-abonnentnummer för att mailformuläret skall fungera att skicka.

Någon som har ett tre-abonnemang och vill ställa frågan?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: SENSATION nästan hela Centraleuropa är roaming fritt - hurra!

Och jag skickade ett mail till Telia där jag försynt frågade om Telia kunde tänka sig något liknande det som 3 håller på med. Jag påpekade också lika försynt om Telia var medvetna om det stora intresset som finns hos kunderna för den här frågan och vilka konsekvenserna skull kunna bli om inte också Telia "hoppade på tåget" i tid!

Jappe
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: SENSATION nästan hela Centraleuropa är roaming fritt - hurra!

Tre danmark har mycket mer generösa mobila bredband. Upp till 200 GB / månad för småpengar.
Ni som kan fråga tre här hemma kan ju höra när vi kan få sådant också.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: SENSATION nästan hela Centraleuropa är roaming fritt - hurra!

Jeg har haft 3.dk på mobilt bredbånd 200 GB siden November 2013***, men er nu skiftet til Oister ( 3.dk discount ) det er billigere :D
Billigt mobilt bredbånd på OiSTER.dk
Min telefon med 1 - 2 GB mobilt er stadig hos 3.dk
Ved udlandsrejse sættes telefon simkortet i mit modem.
Min alternative telefon 9,- :D månad hos Oister
OiSTER Basic
- er så min kortvarige telefon forbindelse.

Ved længere telefonsamtaler kan jeg skifte tilbage på sim kortene.

***3.dk gav mig en gratis Huawei super modem 150 Mbps.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 21911

Guest
Sv: SENSATION nästan hela Centraleuropa är roaming fritt - hurra!

Så, hur tecknar man ett sånt abonnemang enklast från Sverige då?

:D
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: SENSATION nästan hela Centraleuropa är roaming fritt - hurra!

Efter några timmars funderande....
Det finns ett talesätt, "som man frågar får man svar".
Frågan behöver formuleras så att den väcker intresse och ställas till en marknadschef eller försäljningschef, inte till kundservice.

Är det något som en marknadschef begriper så är det marknadsandelar, nya kundkategorier och därmed nya intäkter.

En husbilsklubb med nästan 12.000 medlemmar, som korsar europeiska gränser, söker en lösning på att kunna få en internetuppkoppling till rimlig kostnad. Den lösning som tre i Danmark kommit fram med är nästan som handen-i-handsken. Önskvärt hade varit att även Spanien, Portugal, Nederländerna, Belgien och Finland hade ingått i lösningen men grunden är mycket intressant för oss som husbilsägare.
Du som marknadschef har här ett antal tusen tänkbara nya abonnenter om du kan erbjuda samma teknik och ekonomiska villkor som tre i Danmark kan erbjuda. Är du intresserad?

Säg den marknadschef som säger nej i ett sådant läge.
 

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Sv: SENSATION nästan hela Centraleuropa är roaming fritt - hurra!

Efter några timmars funderande....
Det finns ett talesätt, "som man frågar får man svar".
Frågan behöver formuleras så att den väcker intresse och ställas till en marknadschef eller försäljningschef, inte till kundservice.

Är det något som en marknadschef begriper så är det marknadsandelar, nya kundkategorier och därmed nya intäkter.

En husbilsklubb med nästan 12.000 medlemmar, som korsar europeiska gränser, söker en lösning på att kunna få en internetuppkoppling till rimlig kostnad. Den lösning som tre i Danmark kommit fram med är nästan som handen-i-handsken. Önskvärt hade varit att även Spanien, Portugal, Nederländerna, Belgien och Finland hade ingått i lösningen men grunden är mycket intressant för oss som husbilsägare.
Du som marknadschef har här ett antal tusen tänkbara nya abonnenter om du kan erbjuda samma teknik och ekonomiska villkor som tre i Danmark kan erbjuda. Är du intresserad?

Säg den marknadschef som säger nej i ett sådant läge.

Om de tre marknadscheferna som äger mobilnäten är överens om att säga nej är det bara för övriga operatörer att säga nej oberoende av vad de vill eller tycker i denna fråga. Men du har rätt, vi måste trycka på, en vacker dag kommer vi dit vi vill, det blir omöjligt på sikt att hålla emot när tre i Danmark har börjat att öppna upp.

HURRA FÖR DANSKARNA OCH TACK FÖR ATT NI VÅGAR.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: SENSATION nästan hela Centraleuropa är roaming fritt - hurra!

Egentlig er det vel 3 / Orange gruppen vi bør takke for deres fremsynethed, for at imødekomme EU krav om fri roaming i 2015 - december.

Jeg kan forestille mig at en udviklingsgruppe i det internationale selskab syntes godt om samarbejdet med Fogg som var en forløber på området.
Prisen til Fogg var vel 1,- kr for det hele, til gengæld for 100% indsigt. (hypotese)
3.dk Danmark overtog så stafetten i foråret med 6 ekstra lande og har gjort sine erfaringer til en fortsat promovering.

Jeg har også gjort mine erfaringer, og snak med 3.dk.
Et problem er at når man kører i grænse-områder mellem et roamingfrit land og ikke roamingfrit land,
så kan du risikere en stor regning når du skal betale- selv om du kun har kørt på den roamingfri side :(

Framelder du roaming afgift, så mister du også muligheden for roaming i andre gratis lande end dit eget land !!!
Dette problem er der ikke hos Fogg, eftersom der ikke kan roames ud over de indkluderede lande.

Så kort sagt til advarsel:
AKTA for brug af telefon og data i grænse områder til lande som ikke er roamingfri.

Exempel Sverige i nærheden af Finland,
Tyskland i nærheden af Holland, Belgien, Polen, Tjekkiet
etc.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: SENSATION nästan hela Centraleuropa är roaming fritt - hurra!

Orsaken till läget i Danmark är troligen ett helt annat konkurrensläge än här hemma.:confused:

Här hemma sker väl de flesta verksamheter mot allmänheten i olika slags oligopol.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: SENSATION nästan hela Centraleuropa är roaming fritt - hurra!

Oligopol altså beliggenheds-monopol er precis syftet med EU beslutningen- at nedbryde imellem landene og internt i landene.
At få store virksomheder til at udbyde flere master m.m.


Men hvad er precis problemet med at svenskere abonnerer på data (MBB) hos 3.dk ud fra jeres erfaringer eller test / provninger ?

T.ex. jeg abonnerer på Fogg i Sverige og AldiTalk i Tyskland.
No problemo' :)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: SENSATION nästan hela Centraleuropa är roaming fritt - hurra!

...............

Men hvad er precis problemet med at svenskere abonnerer på data (MBB) hos 3.dk ud fra jeres erfaringer eller test / provninger ?

T.ex. jeg abonnerer på Fogg i Sverige og AldiTalk i Tyskland.
No problemo' :)

:confused: - vänligen besvara.

Kan mit danske sprog ikke forstås :confused:
-eller har jeg nu igen begået en forbrydelse som skal straffes med ignorering :mad::mad:
:confused:
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: SENSATION nästan hela Centraleuropa är roaming fritt - hurra!

Men hvad er precis problemet med at svenskere abonnerer på data (MBB) hos 3.dk ud fra jeres erfaringer eller test / provninger ?

Jag är inte säker på att man som svensk kan abonnera på 3.dk.
Det verkar som om 3 fordrar danskt personnummer?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: SENSATION nästan hela Centraleuropa är roaming fritt - hurra!

Bredo om en leser punkt 1. i "Privat Salgs og Leveringspetingelser" hos 3 i Danmark så får en svaret på hvorfor svensker ikke kan kjøpe deres produkter. Det står klart og tydelig at det kun er de som er registrert i det danske folkeregister som kan kjøpe.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: SENSATION nästan hela Centraleuropa är roaming fritt - hurra!

Som talrige andre skandinaver er jeg heller ikke perfekt i det tyske sprog, ej heller i det svenske (Wifog :oops:) men det er dog lykkedes mig at oprette abonnementer.
Det skulle undre mig om ikke også et CVR ( affär ) nummer kan användas.
Jeg anbefaler ikke ulovligheder, men en tilpasning til reglerne.

Det vil undre mig om jeg var ansat i et dansk firma og bosiddende i Sverige, at ikke kunne få et 3.dk abonnement.
En mulighed mere kunne være en fusion af Norsk, Svensk og Dansk samarbejde om Husbils Bredbånd och Kommunikation AB Aps. etc.

Der er vel mere end 25.000 potentielle forbrugere.

ref. i bl.a. # 10
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: SENSATION nästan hela Centraleuropa är roaming fritt - hurra!

I 3.dk sitt regelverk står det klart og tydelig at kunden trenger en adresse i det danske folkeregister, og at de leverer til danske og svenske adresser. Dette siste sikker grunnet alle de dansker som bor i Skåne og pender til jobb i København. Fogg var i prinsipp et kontantkort - dette krever ikke samme nivå personkontroll som et fast abonnement.

Har selv endel erfaring med problemet fra perioden før jeg flyttet til Sverige, ingen telebolag kunne ikke benytte mitt svenske id-nummer som jeg fikk forå kunne betale skatt for eiendommen. I praksis var det bare ett som hadde en løsning slik at jeg fikk annet enn kontantkort, men jeg måtte da betale i forskudd fastavgiften for ett år. Når jeg fikk mitt svenske personnummer etter registrert permanent flytting til Sverige ble allt normalt selv om jeg måtte bytte bank-konto og mobilabonnement.

Over til markedgrunnlaget for et MBB uten roamingavgift så vil jeg tro at bare på husbilbrukere i Sverige og Norge så snakker vi om nesten 50 tusen i hvert land - det danske markedet kjenner jeg ikke godt nok, men tror det er litt mindre. Om en skal være noe konservativ i anslaget så kan en si at rett markedsføring kan gi neste 100 000 abonenter på et slikt tilbud om det er på plass i løpet av våren. Fordelene blir så gradvis redusert frem til alle bolag må tilby dette.

3 er ikke selv representert i Norge, så det er de tre store i de nordiske land som lettest kan lage en felles pakke. Telia, Telenor og TDC er alle på plass i alle tre land - og har store eierinteresser i bolag i andre land.

Teknisk er det mulig å lage simkort som benytter avtalepartnere i de enkelte land uten å slå på roaming - globalgig.com har slike i dag, selv om de tar for høye priser i forhold til hva nordiske mobilselskaper benytter. Trikset er å være virtuell operatør i de land som skal dekkes, og at det legges inn i kortet rett operatørkode for hvert land.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: SENSATION nästan hela Centraleuropa är roaming fritt - hurra!

Vi må håbe en affär ser potentialet och börjar inden længe.
Bliver det til Oister.dk priser så kan man vel regne med mindst 1 million kunder :)
.........
Teknisk er det mulig å lage simkort som benytter avtalepartnere i de enkelte land uten å slå på roaming - globalgig.com har slike i dag, selv om de tar for høye priser i forhold til hva nordiske mobilselskaper benytter. Trikset er å være virtuell operatør i de land som skal dekkes, og at det legges inn i kortet rett operatørkode for hvert land.

Jeg tror ikke det er muligt at kunne disponere over både roaming free og roaming betalt i SIM kortets konfiguration og få forskellige notifikationer inden session begynder.
De korttyper du kender Knut, kan vel ikke lave tilsigtet roaming, uden for de konfigurationer som de er oprettet med.

I så fald skal der laves nyt SIM kort hver gang der udvides eller indskrænkes med et land eller samarbejdspartner.
Kan dit sim kort fra global.gig oprette forbindelse til ALLE lande ? - uden aftalt konfiguration.
?
3.dk kan roame til ALLE lande heraf ca. 12 centraleuropæiske lande som er gratis - set på regningen efterfølgende.

PS. Jeg har hørt om norske som har købt 3.dk abonnement hos Fona i Frederikshavn.
Vist nok' også svenske som har købt 3.dk abonnement i Helsingør.
Har ikke selv prøvet det.
 
Senast redigerad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen