• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Segmenten: "Budget" - "Standard" - "Premium"

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har uppfattat det som om det är en plåtis du är intresserad av. Då ska du inte räkna med välisolerade väggar. Helt oisolerade är nog det vanligaste.

Hel oisolerade finns väl möjligen bland amatörbyggda s.k. Vans, men inte från någon tillverkare. Däremot är det ju väldigt vanligt att dörrarna
är helt oisolerade, förmodligen för att det är ganska bökigt att isolera där. Jag har sett andra ursäkter också, men jag tror inte på dom!
 

Johan76

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
38327
Medlemskap
2024
Ja,
Jag har uppfattat det som om det är en plåtis du är intresserad av. Då ska du inte räkna med välisolerade väggar. Helt oisolerade är nog det vanligaste.
Jopp, det är korrekt uppfattat. Vi ska köpa en plåtis eftersom vi inte kommer kuska runt i Portugal 3 månader. Vi behöver inte komforten av ett stort skepp. Vi kommer jobba i bilen och stå vid mässor några dagar i taget. Nu i april är det Holland med två mässdagar. I höstas var det Bergamo i 4. Men det är ett sabla meck med hotell hela tiden. Så en liten 6 m plåtis räcker för oss. Barnen är 17, 17 o 20 så de följer inte med på resor längre heller. Om man står på en vingård en natt utan ström så är det ju bra om det finns lite kräm i batterierna. Men den här tråden var mer av generell karaktär. Vilka fabrikat.... eller rättare sagt, FINNS det en fabrikat med bristfällig kvalitet? Jag avskyr när dåliga materialval visar sig för tidigt. Och inga j_vla spånskivor om jag får be. Några märken har ju försvunnit ur Sverige men det har väl inte berott på dåliga grejer om jag har fattat rätt.
Har som sagt två fabrikat på G, Weinsberg och Chausson. en 2022 och 2021:a Ungefär samma peng men vi får mycket mer utrustning i den ett år gamla Chausson.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
det är klart du kan välja ! men om du köper en concorde tex väljer du kylskåp mellan Dometic ell Thetford då ? det kan du säkert men det kostar ! samma sak från ett annat segment ! detta var bara ett ex !

Det finns ju faktiskt rätt många varianter av kylskåp inom Thetford och Dometic också, med eller utan automatik, med eller utan separat frysfack o.s.v. När det gäller fönster: utanpåliggande, ramfönster, glasfönster, fönster med centrallåsning m.m. Dörrar på olika kvalitetsnivåer från olika
tillverkare med olika egenskaper, samma sak med luckor och låsningar, gångjärn, tätningar på luckorna. Bodelens utförande, med trä eller helt träfritt, Val av isolering, tjocklek på isolering. inredningens utförande tunna laminerade plywoodskivor ända upp till inredningar med äkta fane'r riktiga träramar på luckorna, eller t.o.m. massivt trä. Det finns stora skillnader inom husbilsvärlden!
 
Senast ändrad:

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Hel oisolerade finns väl möjligen bland amatörbyggda s.k. Vans, men inte från någon tillverkare. Däremot är det ju väldigt vanligt att dörrarna
är helt oisolerade, förmodligen för att det är ganska bökigt att isolera där. Jag har sett andra ursäkter också, men jag tror inte på dom!
Jag vill gärna veta mer om detta. Jag har därför skapat en egen tråd för fakta och diskussion. Jag hoppas Montreal och andra hittar dit.
Är vanliga plåtisar isolerade?
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Ja,

Jopp, det är korrekt uppfattat. Vi ska köpa en plåtis eftersom vi inte kommer kuska runt i Portugal 3 månader. Vi behöver inte komforten av ett stort skepp. Vi kommer jobba i bilen och stå vid mässor några dagar i taget. Nu i april är det Holland med två mässdagar. I höstas var det Bergamo i 4. Men det är ett sabla meck med hotell hela tiden. Så en liten 6 m plåtis räcker för oss. Barnen är 17, 17 o 20 så de följer inte med på resor längre heller. Om man står på en vingård en natt utan ström så är det ju bra om det finns lite kräm i batterierna. Men den här tråden var mer av generell karaktär. Vilka fabrikat.... eller rättare sagt, FINNS det en fabrikat med bristfällig kvalitet? Jag avskyr när dåliga materialval visar sig för tidigt. Och inga j_vla spånskivor om jag får be. Några märken har ju försvunnit ur Sverige men det har väl inte berott på dåliga grejer om jag har fattat rätt.
Har som sagt två fabrikat på G, Weinsberg och Chausson. en 2022 och 2021:a Ungefär samma peng men vi får mycket mer utrustning i den ett år gamla Chausson.
Det finns en sak där i princip alla plåtisar är en premiumbil och det är smidigheten, lätt att hitta parkeringar, lätt att köra i de små trånga städerna på kontinenten mm mm. Det är många ggr vi saknat det när vi passerat små byar och sagt att vi måste stanna och kolla in miljön men det är ofta svårt att hitta ett bra ställe att stanna på, ändå är vår bil bara 6,80 men är lite för bred. För övrigt uppfyller den tyvärr inte våra önskemål men skall man använda den som du beskriver så kan det vara ett bra alternativ.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det finns en sak där i princip alla plåtisar är en premiumbil och det är smidigheten, lätt att hitta parkeringar, lätt att köra i de små trånga städerna på kontinenten mm mm. Det är många ggr vi saknat det när vi passerat små byar och sagt att vi måste stanna och kolla in miljön men det är ofta svårt att hitta ett bra ställe att stanna på, ändå är vår bil bara 6,80 men är lite för bred. För övrigt uppfyller den tyvärr inte våra önskemål men skall man använda den som du beskriver så kan det vara ett bra alternativ.
Något som förvånar mej i diskussionerna om plåtis kontra övriga typer, är att antingen har man en 7-9m lång och ca 2,35m bred husbil eller en plåtis. Det finns ju faktiskt en kategori husbilar som är typ 2,10m breda och 6-6,5 meter långa, alltså de mindre i yttermått som en 6m plåtis, de större som en 6,4m plåtis på några cm när. Jag skulle vilja säja att dessa är betydligt bättre husbilar än någon plåtis, bättre utrymmen, bättre isolering, bättre toaletter och stuvutrymmen, bättre lastvikt. Om man väljer en helintegrerad rymmer den t.o.m. 4 personer med acceptabel komfort inom 6m längd.
 
Senast ändrad:

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Bra tråd , vissa tar mer betalt än andra. Men alla bygger med samma köpta prylar , toa , vask , spis , kylskåp , lås osv , finns ofta två olika konkurrenter.
Jag hade först tittat på planlösningen , den som passar mina behov bäst. Sedan vill de flesta förbättra saker i husbilen oavsett vilken bil.
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Jag har haft båda sorter och för egen del säger jag bara, aldrig en plåtis igen, dom är enligt mej för trånga invändigt, det är konstigt vad dessa ca. 30 cm på bredden kan göra i komfort. Vi hade en jättefin plåtis, en Carthago Malibu 640 med långbäddar, högt placerad kyl/frys, stora motorn, automat /robot/, 120 l bränsletank, 120 l vattentank, uppvägd till 4000 kg men 30 cm för smal. Nu är den såld och det står en ”vanlig” husbil under tältet igen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Bra tråd , vissa tar mer betalt än andra. Men alla bygger med samma köpta prylar , toa , vask , spis , kylskåp , lås osv , finns ofta två olika konkurrenter.
Jag hade först tittat på planlösningen , den som passar mina behov bäst. Sedan vill de flesta förbättra saker i husbilen oavsett vilken bil.

Men fortfarande är inte alla komponenter lika bara för att de kommer från ett litet antal tillverkare, se mitt inlägg #6.
Och det finns faktiskt fler tillverkare än två.
 

Cecilia & Harry

FD HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
23468
Medlemskap
2023
Jag har haft båda sorter och för egen del säger jag bara, aldrig en plåtis igen, dom är enligt mej för trånga invändigt, det är konstigt vad dessa ca. 30 cm på bredden kan göra i komfort. Vi hade en jättefin plåtis, en Carthago Malibu 640 med långbäddar, högt placerad kyl/frys, stora motorn, automat /robot/, 120 l bränsletank, 120 l vattentank, uppvägd till 4000 kg men 30 cm för smal. Nu är den såld och det står en ”vanlig” husbil under tältet igen.
Samma erfarenhet här!
Har varit fyra fina säsonger med plåtis, nu tillbaka till lite mer utrymme och isolering.
 
Toppen