• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Segmenten: "Budget" - "Standard" - "Premium"

Johan76

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
38327
Medlemskap
2024
Ja, det här är ju egentligen lite töntigt men jag som är nybliven husbilsägare (om en vecka om allt går som planerat) har ytterst dålig koll på de olika fabrikaten. Enda erfarenheten är när man ligger bakom och registrerar de olika namnen. Men om vi struntar i om de byggs på Mercedes, Fiat eller Citroen. Hur skulle ni klassa de olika fabrikaten enligt budget-, standard- och premiumsegmenten? Jag inbillar mig at det går att göra på samma sätt som när man snackar vanliga bilar. För det är väl inte Volvosar alltihop? Är det tex kvalitetsskillnad på interiör etc? Är det en "BMW" eller "Skoda"? Är soffan från "IKEA" eller "Norrgavel"? Är det "ICA Basic-ketchup" eller "Mutti"?
Ja ni fattar.... Ta alla fabrikat ni kan o ordna dem i 3 grupper. Skulle vara intressant att se om alla har samma uppfattning eller om det skiljer sig lite åt. :)
 

Johan76

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
38327
Medlemskap
2024
Sök gärna i forumet, det finns mycket skrivet om detta.

några ex.
"Dåliga" husbilar?

Behöver lite hjälp inför köp!

Plåtis kvalitetsnivåer
Ja, jag har läst "en del" trådar i ämnet. Men en liten provocerande lista i all välmening som rör runt lite i grytan skulle vara intressant. Jag är inte på jakt efter ett ordkrig om vilket fabrikat som är bäst/sämst utan mer en liten fingervisning för oss nybörjare. Antar att man vill veta om jag får mycket bil för pengarna eller om jag betalar för kylaremblemet ibland. Men det kanske inte är lika lätt att dela in på samma sätt som personbilar. Alla vet ju att du får mer bil för pengarna om du köper en Skoda än en MB. Men visst kan en Merca krångla den också. Men när du stänger dörren är det med viss elegans och tyngd i ljudet. Ingen plåtig/plastig duns. Och skillnaden i komfort såklart...
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.271
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Ja, jag har läst "en del" trådar i ämnet. Men en liten provocerande lista i all välmening som rör runt lite i grytan skulle vara intressant. Jag är inte på jakt efter ett ordkrig om vilket fabrikat som är bäst/sämst utan mer en liten fingervisning för oss nybörjare. Antar att man vill veta om jag får mycket bil för pengarna eller om jag betalar för kylaremblemet ibland. Men det kanske inte är lika lätt att dela in på samma sätt som personbilar. Alla vet ju att du får mer bil för pengarna om du köper en Skoda än en MB. Men visst kan en Merca krångla den också. Men när du stänger dörren är det med viss elegans och tyngd i ljudet. Ingen plåtig/plastig duns. Och skillnaden i komfort såklart...
Den bil du har för tillfället är ju naturligtvis bäst, så enkelt är det :) Mycket är behovsstyrt som tex att om du inte campar under vintersäsongen kanske inte värmesystem och isolering är lika viktigt. Med det sagt så menar jag inte att isolering på en "sommarbil" är oviktigt för det håller ju ute värmen också.
 

Johan76

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
38327
Medlemskap
2024
Många bilar är ju släkt med varandra och det är väl normalt så att den dyraste i släktträdet oftast har bäst kvalitet på möbler och skåp, även om vissa verkar vara klonade. Här är iaf en lista över släktskap. Vilka är din husbil släkt med? - Allt om husbilen
Tack för länken! Jag jobbar mig igenom den.
Det kanske inte går att placera alla husbilsmärken i grupper likt: "MB, BMW, Tesla" - "Volvo, VW, SAAB" - "Opel, Renault, Skoda" ;)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tack för länken! Jag jobbar mig igenom den.
Det kanske inte går att placera alla husbilsmärken i grupper likt: "MB, BMW, Tesla" - "Volvo, VW, SAAB" - "Opel, Renault, Skoda" ;)

Det finns ju ganska många husbilstillverkare som bygger alltifrån ganska enkla bilar och plåtisar upp till betydligt mera påkostade skapelser, så en sådan lista går knappast att göra om man inte skall dela upp på modeller och prisklasser.
 
Senast ändrad:

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Ja, det här är ju egentligen lite töntigt men jag som är nybliven husbilsägare (om en vecka om allt går som planerat) har ytterst dålig koll på de olika fabrikaten. Enda erfarenheten är när man ligger bakom och registrerar de olika namnen. Men om vi struntar i om de byggs på Mercedes, Fiat eller Citroen. Hur skulle ni klassa de olika fabrikaten enligt budget-, standard- och premiumsegmenten? Jag inbillar mig at det går att göra på samma sätt som när man snackar vanliga bilar. För det är väl inte Volvosar alltihop? Är det tex kvalitetsskillnad på interiör etc? Är det en "BMW" eller "Skoda"? Är soffan från "IKEA" eller "Norrgavel"? Är det "ICA Basic-ketchup" eller "Mutti"?
Ja ni fattar.... Ta alla fabrikat ni kan o ordna dem i 3 grupper. Skulle vara intressant att se om alla har samma uppfattning eller om det skiljer sig lite åt. :)
det är samma komponenter oavsett vilket segment du väljer ! alltså samma skit rakt över ! upp till dig hur mycket pengar du vill spendera ?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.271
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Tack för länken! Jag jobbar mig igenom den.
Det kanske inte går att placera alla husbilsmärken i grupper likt: "MB, BMW, Tesla" - "Volvo, VW, SAAB" - "Opel, Renault, Skoda" ;)
Nej det är väl eg sådar att du kan jämföra med VAG, du har Porsche, Audi, VW, Skoda och Seat, de 2 sista inte rangordnade ;)
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.271
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det finns ju ganska många husbilstillverkare som bygger alltifrån ganska enkla bilar och plåtisar upp till betydligt mera påkostade skapelser, så en sådan lista går knappast att göra om man inte skall dela upp på modeller och prisklasser.
Jag är ju så funtad att jag inte tycker att plåtisar är behöver vara en sämre husbil. Min frus kusin har en plåtis och de älskar den (heltidspensionärer). Jag tror att när min underbara fru (om 8 år) blir pensionär så blir det en plåtis, alternativet är en stor jäkla kryssare. Jag har farit runt hela Europa under mitt yrkesverksamma liv och sett det mesta men det har inte min fru.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag är ju så funtad att jag inte tycker att plåtisar är behöver vara en sämre husbil. Min frus kusin har en plåtis och de älskar den (heltidspensionärer). Jag tror att när min underbara fru (om 8 år) blir pensionär så blir det en plåtis, alternativet är en stor jäkla kryssare. Jag har farit runt hela Europa under mitt yrkesverksamma liv och sett det mesta men det har inte min fru.

Nej jag gillar också plåtisar, men det är ju inte många av dom som kan betecknas som premiumbilar, redan platsförhållandena är ju inte precis premium, sedan isolering, toalett, dusch möbler, t.ex. soffor med helt vertikala ryggar, dåliga mycket enkla träarbeten, ofta utanpåliggande fönster andas ju inte precis premium.
Att sedan din Frus kusin gillar sin bil är ju helt ok. Men förändrar väl egentligen inte kvalitetsbedömningen? ;)
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.271
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Nej jag gillar också plåtisar, men det är ju inte många av dom som kan betecknas som premiumbilar, redan platsförhållandena är ju inte precis premium, sedan isolering, toalett, dusch möbler, t.ex. soffor med helt vertikala ryggar, dåliga mycket enkla träarbeten, ofta utanpåliggande fönster andas ju inte precis premium.
På detta inlägg så får du en stor tumme upp :) men Carthago har iaf en jag skulle kunna "tänka" mig. Isoleringen är ju en akillehäl i plåtisar tyvärr :(
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.271
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Ja, det här är ju egentligen lite töntigt men jag som är nybliven husbilsägare (om en vecka om allt går som planerat) har ytterst dålig koll på de olika fabrikaten. Enda erfarenheten är när man ligger bakom och registrerar de olika namnen. Men om vi struntar i om de byggs på Mercedes, Fiat eller Citroen. Hur skulle ni klassa de olika fabrikaten enligt budget-, standard- och premiumsegmenten? Jag inbillar mig at det går att göra på samma sätt som när man snackar vanliga bilar. För det är väl inte Volvosar alltihop? Är det tex kvalitetsskillnad på interiör etc? Är det en "BMW" eller "Skoda"? Är soffan från "IKEA" eller "Norrgavel"? Är det "ICA Basic-ketchup" eller "Mutti"?
Ja ni fattar.... Ta alla fabrikat ni kan o ordna dem i 3 grupper. Skulle vara intressant att se om alla har samma uppfattning eller om det skiljer sig lite åt. :)
Jag hoppas att du blir nöjd med ditt val och att ni kommer att trivas. För oss var det ett "misstag" att köpa husbil men inget vi ångrat. Kolla tråden "varför köpte ni husbil"
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
På detta inlägg så får du en stor tumme upp :) men Carthago har iaf en jag skulle kunna "tänka" mig. Isoleringen är ju en akillehäl i plåtisar tyvärr :(

Dom gillar jag också, det är väl bra mellanklass ungefär, det finns en del plåtisar som är riktigt bra, men då drar priset iväg ordentligt tyvärr,
över miljonen.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Det stämmer väl inte riktigt, det finns ju rätt många varianter av komponenterna att välja på också?
det är klart du kan välja ! men om du köper en concorde tex väljer du kylskåp mellan Dometic ell Thetford då ? det kan du säkert men det kostar ! samma sak från ett annat segment ! detta var bara ett ex !
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.271
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Dom gillar jag också, det är väl bra mellanklass ungefär, det finns en del plåtisar som är riktigt bra, men då drar priset iväg ordentligt tyvärr,
över miljonen.
Ja det är väl tyvärr lite så att man "får vad man betalar för" Hur som helst så känner jag kanske inte att plåtis är det optimala för vintercamping men jag skulle gärna ha en och dra runt 3 månader i Europa.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.271
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Ja det är väl tyvärr lite så att man "får vad man betalar för" Hur som helst så känner jag kanske inte att plåtis är det optimala för vintercamping men jag skulle gärna ha en och dra runt 3 månader i Europa.Jag kan väl även säga att vi har funderat på att köpa plåtis och ha i stället för personbil (klass 1) måste väl tilläggas, annars så kpmmer väl ngn messersmitt säga ngt :D
 

Johan76

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
38327
Medlemskap
2024
Tack för all input!
Jag tycker mig kunna se en klar enighet här redan nu. Det går inte att tydligt säga att Hymer är i det prissegmentet och Weinsberg i det. Och såklart får man vad man betalar för. Det gäller med allt annat också, nästan alltid. Men jag kör hellre en liten BMW än en stor Volvo pga kvalitet på detaljer, komfort och prestanda. Men på husbil är jag helt grön. På sätt och vis är det skönt att vara helt ofärgad. Har ingen aning om vilka statusmarkörer som råder på vägarna när det kommer till husbilar.
Vi har nu de senaste 3 veckorna kastat oss in i husbilsvärlden och alla jag har klivit ombord i känns bra ur ett material- och kvalitetstänk. Och det verkar ju som om det egentligen inte är direkt så stora skillnader. Om man lägger 7-800' för en husbil på ca 6 m så är de rätt snarlika alla vi tittat på. Vi har olika behov och tex välisolerade väggar är ju bra i kalla norden. Kraftiga batterier är bra om man är ute i naturen långt från laddstolpe. Men visar det sig att laminatskivor och lister släpper mer hos vissa märken än andra redan efter några år? Är det lite mer slamrigt och plastigt i vissa? Hur känns gångjärn och beslag?
Länken här ovan av Blaser338 är guld värd. Vilka är din husbil släkt med? - Allt om husbilen
Hade varit snyggt att trycka in allt i ett Excel-diagram för överskådligheten men det orkar väl ingen. (Förlåt, ja, jag är ingenjör och vill ha ordning på grejerna)
 
Toppen