• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

SCR-campingar

SMEDBY

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
2306
Medlemskap
2026
Sv: SCR-campingar

Vi undrar var det finns någon förteckning över F-camping. Vi skulle vilja få information om var de finns. Det är ju inte alltid det går att fri-campa
Anders och Eva

Senast ändrad:

SMEDBY

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
2306
Medlemskap
2026

Hej Anders och Ewa!
Tack så jättemycket för informationen. Den blir till god hjälp framöver.
Hälsn Anders och Eva i Kalmar

Starliner

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
3530
Medlemskap
2025

I tidigare inlägg i detta ämne utlovade jag vid en kommande utlandsresa en test av acceptansen av SCR:s "internationellt gångbara" campingkort. Den resan har vi nu gjort. En härlig tur på 500 mil med både avkoppling och bad i Medelhavet och fotvandring i Schweiziska alperna.

Vi har besökt totalt 8 campingplatser i Tyskland, Schweiz och Frankrike. Jag lät campingplatserna välja campingkort och i samtliga fall nobbades SCR-kortet medan man överallt till fullo accepterade Motormännens internationella campingkort ICC (vilket dessutom i vissa fall ger lokala rabatter).

Kostnaden att hålla sej med både SCR och ICC-kort är totalt försumbar i förhållande till kostnaden för att semestra med husbil så den delen stör mej inte. Men det som är ytterligt irriterande enligt min mening, är de svenska SCR-campingarnas totalvägran att acceptera ett i övriga Europa fullt gångbart campingkort.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Medlemmar i Caravan Club erhåller "SCR-kortsbehörigheten" obligatoriskt (klistermärke) utan extra kostnad, förutom detta har CC fixat till hyfsade rabatter på bla färjor (upp till 20-25%), drivmedel spec på diesel, mm.

Jag har bara använt kortet i Sverige 2-3 ggr under årens lopp (men bra att ha), utomlands vet dom oftast ändå inte vad det är för något (det tar bara tid att visa upp) och man klarar sig bra utan kort.

Peterpan

FD HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022

SCR ska börja med ett nytt hanteringssystem för campingkortet som registrerar gästerna via internet direkt till SCRs systemet.
I slutet av sommaren fick alla SCR-campingvärdar ett nytt avtal i vilket man bl a kräver tystnadsplikt. Det finns ingen specifikation om vem som ska vara tyst och om vad. De som inte skriver på avtalet, får inte leka länger med dem i sandlådan.
De som inte ansluter sig till det nya kortsystemet får inte hellre vara med.
Många campingplatser har därför sagt upp SCR-medlemskapet.
Det nya systemet ska ge bättre inblick i gästernas beteendemönster och de ska därmed vara lättare åtkomliga för marknadsföring.
Jag har föreslagit att SCR tar sig i kragen och samarbetar med ICC istället för att bygga ännu flera barriärer med det nya kortregistreringsystemet.
Night-Stop sytemet är en dansk uppfinning och prakticeras än så länge enbart i Danmark.

Om Utgivarna för ICC skulle ge en lika bra marknadsföring som SCR ger till sina medlemmar, skulle de flesta SCR medlemmar omgående byta läger.

SCR ska gratis (någon betalar säkert för notan) låna ut en notebook med kortläsare och skrivare till alla medlemmar som inte har köpt ett dyrt bokningssystem.
Många inblandade tror att SCR numera endast gynner stora campingplatser.
Många små campingplatser vägrar att få stjärn-status. Det kostar en massa pengar som man kan plöja ner på andra håll för att förbättra platsen.
SCR är inte samma organisation längre. De har flyttat till nya stora lokaler i stora staden.

Flera personer med stora mål i sikte har anställts. Det har helt enkelt blivit en toppstyrd organisation.

Snälla ni, bojkotta inte dessa platser utan tala om vid incheckningen vad ni tycker! Jag tror att enbart på detta vis kan vi åstadkomma en förändring till det vad vi alla egentligen vill.. Sova och leva tryggt på en vacker plats där man kan träffa likasinnade och få vatten, el och bli av med avloppet.

Senast ändrad:

Starliner

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
3530
Medlemskap
2025

Vid en hastig bedömning tycker jag inte det verkar som om CC:s rabatter är "vassare" än dom jag får via medlemskort hos M. Rabatten på drivmedel får jag via Volvokort vilket även ger vissa färjerabatter. Går säkert att hitta massor av exempel.

Enligt mitt förmenande och den erfarenhet vi har av camping utomlands så har jag bara fördelar av att ha ett internationellt gångbart campingkort. Det ger en trygghet både för mej och för campingvärden; det är en gpdkänd leg - jag slipper lämna ifrån mej pass eller annat ID och det är en ansvarsförsäkring.

Återigen; det är inte kostnaden som irriterar, det är SCR:s PRINCIP att inte släppa in gäster försedda med internationellt gångbara campingkort på sina campingplatser. Jag borde naturligtvis aldrig besöka en sådan camping men "tyvärr" så finns det några sådana där vi trivs alldeles utmärkt!

Starliner

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
3530
Medlemskap
2025

Jag vet inte om det hjälper att tala om vad man tycker när man anländer till en SCR-camping. Det första man oftast möts av när man anländer är en skylt som talar om vaför campingen INTE accepterar annat än SCR-kort. Då orkar i varje fall inte jag ställa mej och argumentera. Jag vill koppla in strömmen, ta ut stolen och hälla upp.

Peterpan

FD HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022

SCR-campingplatser får inte ta emot ICC-kortet. De hänvisar hela tiden till Schengen-avtalet. I viss mån kan jag hålla med, för husbilsuthyrningsfirmor på Kontineten tillhandahåller ett färdigt ICC-campingkort som är utställd på en helt annan person än den som står i receptionen och ska checka in. Så ska det ju inte vara!

Peterpan

FD HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022

Jag vet inte om det hjälper att tala om vad man tycker när man anländer till en SCR-camping. Det första man oftast möts av när man anländer är en skylt som talar om vaför campingen INTE accepterar annat än SCR-kort. Då orkar i varje fall inte jag ställa mej och argumentera. Jag vill koppla in strömmen, ta ut stolen och hälla upp.

Jag förstår vad du menar. De som står mitt emot dig i receptionen känner likadan. Nu, när campinkortet ytterligare höjs med en femma blir det svårt för receptionspersonalen att hitta positiva argument varför just du eller någon som endast är på genomresa ska köpa ett campinkort för endast en natt.

Starliner

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
3530
Medlemskap
2025

Peterpan; det påståendet kan jag inte bemöta, det känner jag inte till. Den erfarenhet jag har av utfärdande av ICC är den som M står för. Där legitimerar jag mej med mitt pass varefter ICC-kortet utfärdas. Hur man utfärdar ICC i andra länder vet inte jag. En fundering i sammanhanget; är det bara SCR som "upptäckt" detta missbruk eftersom ICC gäller i övriga Europa?

SCR-kortet sägs ju vara gångbart i de flesta europeiska länder. Jag har ett SCR-kort men det funkade inte i Europa. SCR-kortet blev jag påtvingad när jag vill campa på SCR-camping. För att få kortet behövde jag INTE legitimera mej - det räckte att jag betalade. Hur seriöst är det?

Peterpan

FD HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022

Det behöver du inte.. Jag vet vad jag talar (skriver) om.. Jag kanske får problem nu , men jag sitter vid källan av allt som jag har berättat som SCR-campingvärd!

F

F.d. 10115

Guest

fattar fortfarande inte varför det inte kan räcka med att legitimera sig när man checkar in på campingar i Sverige...????:confused:

Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

En av grunnen til at SCR kortet ikke godtas i Europa er at det ikke inneholder bl.a. passnummer eller eurpeisk idnummer som skal stå på besøksloggen i følge Schengen reglene. Denne info finnes på ICC kortet. En annen sak er at en ikke trenger ICC eller SCR for å sjekke inn på campinger, men en må da fremvise f.eks. pass eller førerkort.

F

F.d. 4754

Guest

Hej.

I somras använde jag mitt SCR-kort i Tyskland, Holland, Italien och Frankrike. Det var aldrig några problem. Alla godtog kortet men vid något tillfälle ville de också se passet eller körkortet och de noterade mina födelsedata. Det är inte alla som tar så hårt på Schengenreglerna men visst finns de..

/Knausen

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej!

Jag blev påtvingad ett SCR kort för 8 år sedan i Marstrand. Jag har inte betalt något efter det, men plastbrickan har jag kvar.

Jag provade den i somras nere i Kroatien och det funkade utmärkt både i Pula och på Krk. Behövde inte lämna passet. Jag fick till och med 10% rabatt.

Jag gillar inte systemet på något sätt men kortet funkade där nere trots att det inte var någon årsavgift betald.

mvh - Åke

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Vid en hastig bedömning tycker jag inte det verkar som om CC:s rabatter är "vassare" än dom jag får via medlemskort hos M. Rabatten på drivmedel får jag via Volvokort vilket även ger vissa färjerabatter. Går säkert att hitta massor av exempel.

Hej Starliner (betr inlägg 45), det är bättre med fakta än "tyckande" - så därför vill jag ge dig detta svar!
Jag är medlem i både M och Caravan Club och vill med avseende på ditt inlägg korrigera dig betr M/CC" rabatter med följande faktajämförelse. Underlaget erhållet denna vecka 842 från resp M/CC;
Rabatt område ------- Motormännen ------------------------------- Caravan Club
Diesel ----------------- 47-52 öre/ litern med bla M bensinkort ----- Via Volvo Tanka kort + 20 öre/l
TT-line ---------------- 10-20% (årtidsberoende) ------------------ 10-25% (årstidsberoende)
Stena Line ------------- 20% (hela året) ---------------------------- 25% (hela året)
Rabatt på utpekade ---- Nej ---------------------------------------- Ja
Campingar i Sve+Europa
CampingCard SCR----- Nej ---------------------------------------- Ja ingår (värde 130:)
Int camp kort ICC ----- Ja ------------------------------------------ Ja
Batterirabatter --------- Nej ----------------------------------------- Ja 12% på batterilagrets sort sort

Caravan Club har dessutom rabatt på bla följande; campingar inom och utom Sve, tillbehör i husv handeln i Sve, tillbehör hos Sve husbilsleverantörer (oftast är rabattsatsen upp till 10% men lägre på campingar)!
/ Bengt

Toppen