• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

SCR-campingar

Gurli

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
230
Medlemskap
2023
Sv: SCR-campingar

Hej!
Någonstans läste jag att man (vi) retar sig på extra avgiften för ett kort man (jag) inte anser sig behöva. För min del är det inte kronorna utan attityden, det framställs på campingen som det är för min skull, när alla fördelarna ligger på campingägaren. Vid flera tillfälen har jag fyllt i och betalat och blivit lovad ett riktigt kort skickat hem. Det har aldrig inträffat att jag fått något, så vart går dom pengarna? Vi använder bara F-campingar när vi behöver camping i Sverige. Internationellt campingkort är en helt annan sak, på det finns passnummer och underlättar för gästen!
Hälsningar
Solveig

F

F.d. 418

Guest

Det kunde nog vara av allmänt intresse att få veta på vilka SCR-campingar som det har inträffat att ifylld ansökan om och betalning för SCR-kort inte resulterat i ett hemskickat kort. Eftersom det är på campingen som pengarna överlämnas, torde det vara där som transaktionen stannat av och inte på SCR centralt där det hela enbart handlar om en administrativ process utan kontanter. Hälsn/AndersW

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Jag tror inte den enskilde campingägaren kan behålla några pengar om de som betalat fått ett tillfälligt kort med klistermärke. En campingägare har berättat för mig att han måste sälja ett visst antal klistermärken/år beräknat på campingens storlek. Klarar han inte det måste han betala in de pengarna ändå till SCR. Av detta kan man förstå campingägarnas iver att sälja märken. Vet inte om de måste betala kartorna med märken i förskott men jag tror det. SCR skall ha in sina pengar.
SCR kar en tafflig organisation och är väldigt tröga med att sända ut kort, när sedan kortet kommer var det i mitt fall fullt med fel. Jag gick i på hemsidan och rättade stavning och adress, inget hände. Ringde och ville ha ett nytt riktigt kort men möttes av motvilja "kan du inte använda det". Fick provocera för att få ett nytt och fick de till slut en månad senare.

Rolf HBK-72

HBK Medlem
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
72
Medlemskap
2025

Det kunde nog vara av allmänt intresse att få veta på vilka SCR-campingar som det har inträffat att ifylld ansökan om och betalning för SCR-kort inte resulterat i ett hemskickat kort. Eftersom det är på campingen som pengarna överlämnas, torde det vara där som transaktionen stannat av och inte på SCR centralt där det hela enbart handlar om en administrativ process utan kontanter. Hälsn/AndersW

Jag har erfarenhet från 1 st camping där betalning inte resulterat i hemskickat kort. Tillbringade valborgsmässohelgen 2006 på campingen i Hjo. I november samma år tog jag kontakt per telefon med SCR:s huvudkontor och undrade om kortet snart skulle komma. Talade med en inte helt vänlig dam som tyckte att jag kunde betala ett nytt kort 2007. Året var ju ändå nästan slut. Jag undrade då, om mitt namn fanns med i deras register. Hon kunde tyvärr inte hjälpa mig med att söka i registret. Det var mitt första och troligen sista samröre med SCR-organisationen.
Rolf i Gullspång

F

F.d. 418

Guest

Som vid ett antal tillfällen tidigare har jag nu tagit kontakt med den som blivit föremål för kritiska inlägg på detta forum. I det här fallet blev det en ledande företrädare för SCR i Göteborg. P g a att han satt i bilen på väg till ett möte blev samtalet kort och kan sammanfattas sålunda:
  • Han tog till sig den kritiska informationen och återkommer på måndag eller tisdag för att få den ytterligare utvecklad. Spontant beklagade han det inträffade och framhöll att det ofta tyvärr är så att man endast efter inkomna reklamationer kan identifiera svagheter i en organisation.
  • Från SCR:s sida har man insett att husbilister generellt sett har delvis andra behov än den traditionella "camparen" och att man nu vill utveckla tjänsteprodukter som tillgodoser dessa behov.
  • För att få möjlighet att identifiera behoven utifrån användarens perspektiv beslöt man tidigare i sommar att nu efter säsongens slut inbjuda berörda organisationer till ett informationsmöte. HBK är en dessa organisationer.
Avslutningsvis vill jag understryka att jag kontaktade SCR som privatperson och medlem i HBK; inte på klubbens vägnar. Detta för undvikande av alla missförstånd. Så är det. Hälsn/AndersW

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4754

Guest

Hej.

Jag kollade lite vad man får för 130:- om året som ett CCS-kort kostar.

Sveriges Camping- & Stugföretagares Riksorganisation, SCR har 550 anslutna campingar och en fördel är att det går lite fortare att checka in och ut med hjälp av campingkortet.
Vid hög belastning tycker jag att det är guld värt.

Kortet accepteras också utomlands och jag har själv bara positiva erfarenheter.

Man får årligen gratis en tidning med alla dessa campingar samlade.

Det finns campingplatser som har Quick-stop och som jag gärna skulle välja med lite generösare tider.

Det finns en självriskfri olycksförsäkring för innehavare av CCS-kortet och för
medföljande barn och barnbarn vid vistelse på SCR-anslutna campingplatser i Sverige.

Det är möjligt att teckna en Husbilsförsäkring/Bilförsäkring hos SCR.

De har ordnat rabatter på utvalda sevärdheter och man får rabatt på sju av de största färjerederierna i Sverige.

Detta lite som en motpol till de negativa tonerna...

Mvh
Knausen

F

F.d. 10115

Guest

Att det skulle gå fortare vid in och utcheckning är bara bullshit eftersom man överhuvudtaget inte är välkommen om man inte har scr-kort och därför tar det samma tid för alla som ska checka in eller ut.Och har man ett kort men råkat glömma det av någon anledning måste man köpa ett nytt som man dock får tillbaka utlägget för när man skickar in det gamla,varför inte ha ett datasystem där dom kan se på personnumret om man har kort eller inte,då hade det ju räckt att visa leg.

Tar vi in på en camping så är det runt medelhavet och där har dom inte en aning om vad scr-kort,det fungerar däremot mycket bra med internationellt campingkort.

Det är ju smidigt att tidningen kommer hem i brevlådan,men det går även bra att hämta den gratis i dom flesta campingreceptioner.

Tanken med quickstop är ju trots allt ganska bra men kan ju utvecklas...

Rabatten på färjelinjerna är densamma som man får på så många andra kort man har idag...

Kunde bara inte låta bli att komma med några synpunkter eftersom jag är väldigt negativt inställd till scr metoder.Och jag har scr-kort själv.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Hej.

Sveriges Camping- & Stugföretagares Riksorganisation, SCR har 550 anslutna campingar och en fördel är att det går lite fortare att checka in och ut med hjälp av campingkortet.
Vid hög belastning tycker jag att det är guld värt.

Man får årligen gratis en tidning med alla dessa campingar samlade.

Det finns campingplatser som har Quick-stop och som jag gärna skulle välja med lite generösare tider.

Min erfaring med SCR campinger er at mange ikke har dataincheck og de som har det sitter og taster fra kortet hver gang, i sommer fant vi ingen som kunne lese kortet. Et par brukte en manuell metode med en gammel kreditkort avstryker - det gikk brukbart fort.

Med adresse utenfor Sverige så får vi ikke campinglisten.

Quick-stop med sine tidsbegrensninger er svært lite attraktivt og stort sett for dyrt.

Foretrekker av mange grunner F-campinger i Sverige, men har CCS kortet og betaler årsavgiften.

F

F.d. 4754

Guest

Hej Knugrone.

Vi får inte Norsk camping guide som är motsvarigheten till den svenska, men kollade som hastigast på Internet.

Norge har ca 250 campingplatser som är anslutna. Danmark har över 300 campingar och Finland har en bra bit över 100 campingar. Utbudet är stort...

Det finns mycket intressant att läsa på campingsajterna och kostnaden för att hålla igång dessa campingsajter kostar säkert några kronor...

/Knausen

F

F.d. 2621

Guest

Jag har enbart goda erfarenheter av SCR-campingar och organisationens sätt att arbeta och värna om sina medlemmars intressen - inklusive SCR-kortet som ger smidig hantering vid incheckning.

Organisationen har ett bra samarbete med den stora Caravan Club-organisationen, vilket nyligen har både förlängts och utökats. Jag får intrycket att båda dessa organisationer kommer att befästa sina positioner inom campingområdet i framtiden med goda relationer till kommuner och andra organisationer av betydelse. Därmed på intet sätt något negativt sagt eller tänkt om F-campingarna, som vi också har fina erfarenheter av.

Inte heller något negativt sagt eller tänkt om strävandena efter att det skapas andra alternativ inom det rörliga frilufslivet. Mångfald och fria valmöjligheter ska det vara!

F

F.d. 6530

Guest

Ja du Knausen, hur går det fortare att checka in o ut bara för att man har SCR kortet, när man inte är välkommen utan kortet. Nilsman

F

F.d. 4754

Guest

Hej Nilsman.

Med förtryckta uppgifter och ett kort som alla i receptionen hanterar ger en snabb och smidig incheckning.

Att en gäst inte är välkommen utan kort kan tyckas vara småaktigt, men den frågan ska ställas till SCR.

/Knausen

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej!

Jag har ett gammalt SCR kort sedan vi stod på campingen i Marstrand för 6 år sedan. Har inte uppdaterat det med något klistermärke för aktuella år.

Trots det så funkar kortet på campingar i Kroatien. Har lämnat kortet istället för pass och jag har till och med fått rabatt både på camping Pila på Krk och på camping Stoja i Pula.
Det är nästan bara i Kroatien som vi står på campingar.

Trevlig helghälsning från Oxhälja i Filipstad

Åke & Gittan

F

F.d. 4754

Guest

Knausen, hur går det fortare att checka ut med SCR kortet ?
I vilka andra länder accepteras SCR kortet?

Piraten

Hej.

Utan att låta tjatig: Med förtryckta uppgifter och ett kort som alla i receptionen hanterar ger en snabb och smidig incheckning. Då faller det sig naturligt att utcheckningen går snabbt men kortet brukar inte användas vid utcheckning. Jag betalar ofta för min vistelse redan vid incheckningen då vi oftast bara stannar en natt.

Info från SCR:s hemsida:

Var gäller kortet?
Camping Card Scandinavia gäller förutom i Sverige också i Danmark, Finland och Norge. Dessutom accepteras det i andra europeiska länder (Belgien, Frankrike, Grekland, Irland, Kroatien, Luxemburg, Nederländerna, Portugal, Schweiz, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Tyskland, Ungern och Österrike).

Har man inte fullt förtroende för CCS-kortet så kanske ett ICC-kort kan vara ett alternativ vid resa utomlands. Nyttan av detta kort råder det delade meningar om. Jag har själv ingen erfarenhet av detta kort och vi ska nog inte fördärva tråden genom att diskutera internationellt campingkort här.

/Knausen

F

F.d. 3581

Guest

Ifrågasätter om hur mycket SCR-kortet gäller i tex Schweiz....

Vi har bott på många campingar i Schweiz och varje gång jag uppvisat SCR-campingkortet så har personalen sett ut som fågelholkar....

ds

F

F.d. 4754

Guest

Hej.
När du skriver Schweiz (som inte är med i EU) så poppar Schengenavtalet upp i mitt huvud. Idag är det ju så att personkontrollen till stor del sköts av hotell, pensionat och liknande vid resa mellan medlemstaterna.

Enligt Schengenförordningen skall den som driver camping ombesörja att vissa uppgifter registreras för samtliga utländska gäster som bor på anläggningen.

Detta kan kanske vara svaret på varför campingarna vill ha någon typ av kort och att Schweitz är lite annorlunda på sitt synsätt med CCS-kortet.

Knausen igen

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

En informasjon som kreves i følge Schengen er passnummer eller nummeret fra nasjonalt identitetskort. Denne informasjon finnes på ICC kortet men ikke på SCC. ICC kortet aksepteres på alle campingplasser som ikke er med i SCR, også på norske som er med i SCC samarbeidet. For en ikke nordisk besøkende så kreves pass eller annen tilsvarende identifikasjon sammen med SCC, men ikke sammen med ICC.

F

F.d. 4754

Guest

Uppgifter som skall registreras:

- Efternamn och förnamn
- Födelsetid
- Hemortsadress
- Ankomstdatum
- Avresedatum
- Legitimationshandlingens art och nummer
- Datum för underskrift
- Underskrift av gästen

Registerkortet skall undertecknas av gästen och identiteten styrkas med ID-kort eller pass.

Måtte vi inte göra det krångligare än vad det är...

/Knausen som nu lämnar detta för att regnet har upphört!

SMEDBY

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
2306
Medlemskap
2026

Vi var på semesterresa med husbilen i Finland under juli månad och bodde då på flera olika campingplatser varvat med fricamping. Medlemskapet i SCR gav oss flera Euro i rabatt per natt på samtliga campingplatser vi besökte. Dessutom kostade det ingenting att utnyttja toaletter, duschar etc. som det kan göra både i Sverige och Danmark. Vi är mycket nöjda med vår rundtur i det vackra Finland. Kan verkligen rekommenderas som resmål!
Anders och Eva

Toppen