• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Schaudt EBL 227

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vill höra ifall någon annan med ebl227 har problem med spänningsfall till dc/dc via detta ebl?
Dc/dc är kopplad efter boosterutgång på ebl och laddspänning från startbatt till dc/dc tappar >1V vid 30A. Så Victron dc/dc stänger ner på låg V in.

20230512_105540.JPG
Får detta resultat vid 30A via ebl227.
Sitter i en nyare Adria.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Ja boosterväljaren måste stå på "mit" annars blir det ingen laddning alls.
Ja, exakt rätt ansluten, och den laddar bra på tomgång samt motorbroms vid färd, vid minsta gaspådrag så får man bara ca.5-10A i laddning, märkligt.
Som jag förstår det så önskade ägaren ett byte till Victron (hot stuff i husbilskretsar misstänker jag)

Ni som har en Victron Orion-Tr Smart 12/12-30A DC-DC-laddare och Litiumbatteri, har ni gjort några speciella inställningar?

Tänker speciellt på:
"Engine shutdown detection"
och
"Input voltage lock-out"
Generatorn verkar ju bete sig normalt för en bil med intelligent? generator. Det är ju så den är byggd för att fungera. Men sen är ju frågan hur man skall få full laddning via dc/dc-laddaren till bodelsbatterierna? Om jag förstått det hela rätt så brukar det finnas en shunt vid startbatteriet som styr laddningen. Kan man göra några inställningar där?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Ja boosterväljaren måste stå på "mit" annars blir det ingen laddning alls.
Ja, exakt rätt ansluten, och den laddar bra på tomgång samt motorbroms vid färd, vid minsta gaspådrag så får man bara ca.5-10A i laddning, märkligt.
Som jag förstår det så önskade ägaren ett byte till Victron (hot stuff i husbilskretsar misstänker jag)

Ni som har en Victron Orion-Tr Smart 12/12-30A DC-DC-laddare och Litiumbatteri, har ni gjort några speciella inställningar?

Tänker speciellt på:
"Engine shutdown detection"
och
"Input voltage lock-out"
Jag kommer ihåg en tråd som handlade om något liknande. Dock inte vad tråden heter.
I den boostern ( ej Victron )var fabriksinställningen för spännings avkänningen väldigt lågt inställt för smartgeneratorer. 11V var lägsta gräns vad jag kommer ihåg. Dock behövdes en signal ( ING tror jag att det heter ) att motorn var igång också för att generatorn skulle ladda.
I Victron finns även en inställbar fördröjning av laddningen efter att inställd spänning har uppnåtts. Risken finns att det blir en jojo effekt med på och av för laddningen.
 
Toppen