• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Schaudt EBL 227

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vill höra ifall någon annan med ebl227 har problem med spänningsfall till dc/dc via detta ebl?
Dc/dc är kopplad efter boosterutgång på ebl och laddspänning från startbatt till dc/dc tappar >1V vid 30A. Så Victron dc/dc stänger ner på låg V in.

20230512_105540.JPG
Får detta resultat vid 30A via ebl227.
Sitter i en nyare Adria.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vill höra ifall någon annan med ebl227 har problem med spänningsfall till dc/dc via detta ebl?
Dc/dc är kopplad efter boosterutgång på ebl och laddspänning från startbatt till dc/dc tappar >1V vid 30A. Så Victron dc/dc stänger ner på låg V in.

Visa bilaga 228320
Får detta resultat vid 30A via ebl227.
Sitter i en nyare Adria.

Är inte 30A via EBL lite mycket?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jo det kan man tycka, men Schaudt's egen booster jobbar tydligen mellan 30-70A EDIT: max 30A är det som gäller med Schaudt dc/dc, i litiumläge, via samma anslutning. Ska testa by-pass av ebl imorgon, men då tappar jag troligen startbatteriet från displayen, men det går nog att leva med då det värdet finns i Victronappen.
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jo det kan man tycka, men Schaudt's egen booster jobbar tydligen mellan 30-70A i litiumläge, via samma anslutning. Ska testa by-pass av ebl imorgon, men då tappar jag troligen startbatteriet från displayen, men det går nog att leva med då det värdet finns i Victronappen.
Spänningsfallet är kanske på minus sidan.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Spänningsfallet är kanske på minus sidan.
Ja, så kan det vara, efter att testat med by-pass av ebl, som inte alls fungerade (?) återställde jag till Adria's koppling, och denna gång är spänningsfallet borta, (kanske någon plint var dåligt dragen)
Men jag kan konstatera en annan irriterade funktion i Fiat's "dator" som stryper spänning/laddning vid minsta gaspådrag,
tomgång= >14V, in till dc/dc, som då ger ca.25A.
Vid gaspådrag/körning= ca 12,7-13,2V in på dc/dc, som då ger 0-10A.

Någon med Fiat smartladdning som upplevt något liknande?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja, så kan det vara, efter att testat med by-pass av ebl, som inte alls fungerade (?) återställde jag till Adria's koppling, och denna gång är spänningsfallet borta, (kanske någon plint var dåligt dragen)
Men jag kan konstatera en annan irriterade funktion i Fiat's "dator" som stryper spänning/laddning vid minsta gaspådrag,
tomgång= >14V, in till dc/dc, som då ger ca.25A.
Vid gaspådrag/körning= ca 12,7-13,2V in på dc/dc, som då ger 0-10A.

Någon med Fiat smartladdning som upplevt något liknande?

Är det inte så det är tänkt att fungera? Ingen laddning när effekten behövs på annat håll, och laddning vid gasavdrag när man vill ladda utan att
det kostar annat än rörelseenergi. Boostern måste ju kopplas till startbatteriet så att systemet uppfattar att det är för lite ström i det, alltså direkt.
Då jobbar generatorn hela tiden som det saknas ström i batterierna.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Är det inte så det är tänkt att fungera? Ingen laddning när effekten behövs på annat håll, och laddning vid gasavdrag när man vill ladda utan att
det kostar annat än rörelseenergi. Boostern måste ju kopplas till startbatteriet så att systemet uppfattar att det är för lite ström i det, alltså direkt.
Då jobbar generatorn hela tiden som det saknas ström i batterierna.
Jovisst men kanske inte så markant, testade i jämn hastighet i 70 och 80 på plan väg, inte mycket till gaspådrag då i denna 9-vxl plåtis, den sänker utspänningen för mycket till startbatt, (enligt mej) spänningarna jag skrev är mätt på +in på dc/dc'n, har sänkt low-V cutoff till 12,8V på +in på Victron för att inte tappa all laddning när man rör gaspedalen.

Även testat med att koppla startbatt direkt till Victron dc/dc förbi ebl alltså, då fick jag ingen laddning provade både on/off på booster-knappen på ebl227, däremot beter sig ebl227 som den saknar D+ i ebl med den inkopplingen, inte ens trappen gick in, fast D+ finns aktiv. Testade inte med byglad high/low D+ på dc/dc'n, men den ska ju ha high D+ med smartgenerator, vilket den har.
Detta ebl sätter verkligen myror i skallen på mej.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jovisst men kanske inte så markant, testade i jämn hastighet i 70 och 80 på plan väg, inte mycket till gaspådrag då i denna 9-vxl plåtis, den sänker utspänningen för mycket till startbatt, (enligt mej) spänningarna jag skrev är mätt på +in på dc/dc'n, har sänkt low-V cutoff till 12,8V på +in på Victron för att inte tappa all laddning när man rör gaspedalen.

Även testat med att koppla startbatt direkt till Victron dc/dc förbi ebl alltså, då fick jag ingen laddning provade både on/off på booster-knappen på ebl227, däremot beter sig ebl227 som den saknar D+ i ebl med den inkopplingen, inte ens trappen gick in, fast D+ finns aktiv. Testade inte med byglad high/low D+ på dc/dc'n, men den ska ju ha high D+ med smartgenerator, vilket den har.
Detta ebl sätter verkligen myror i skallen på mej.
Något gör ju att bodelsbatteriet inte drar ström från startbatteriet, är bodelsbatteriet fullt eller nästan fullt? Annars måste ju felet ligga i DC-DC eller inställningen av den så att den inte drar ström från startbatteriet. Om man kopplar DC-DC direkt till startbatteriet och bodelsbatteriet måste det ju gå igång. Pröva att gasa på lite också, man behöver ju inte ligga och sega på 9:an hela tiden! ;)
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Något gör ju att bodelsbatteriet inte drar ström från startbatteriet, är bodelsbatteriet fullt eller nästan fullt? Annars måste ju felet ligga i DC-DC eller inställningen av den så att den inte drar ström från startbatteriet. Om man kopplar DC-DC direkt till startbatteriet och bodelsbatteriet måste det
ju gå igång. Pröva att gasa på lite också, man behöver ju inte ligga och sega på 9:an hela tiden! ;)
Jodå jag har testat med galna inställningar i Victron, då blir det bara ännu lägre spänning i startbatt typ 11V, även att köra med högt varvtal, jag lyckas helt enkelt inte att lura igång "smartgenerator" förutom genom att motorbromsa då släpper den på full laddning oavsett varvtal, även på tomgång.
Bobatt är 2x100Ah LFP Skanbatt, har testat med SoC mellan 1-66%.
Enligt Victron support så får man alltid sämre laddning genom att gasa :rolleyes:.

Vore intressant att höra ifall någon annan upplevt detta med liknande ebl.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jodå jag har testat med galna inställningar i Victron, då blir det bara ännu lägre spänning i startbatt typ 11V, även att köra med högt varvtal, jag lyckas helt enkelt inte att lura igång "smartgenerator" förutom genom att motorbromsa då släpper den på full laddning oavsett varvtal, även på tomgång.
Bobatt är 2x100Ah LFP Skanbatt, har testat med SoC mellan 1-66%.
Enligt Victron support så får man alltid sämre laddning genom att gasa :rolleyes:.

Vore intressant att höra ifall någon annan upplevt detta med liknande ebl.

Det låter ju rätt otroligt, jag skulle nästan gissa på att DC-DC är felaktig? Om den går igång och drar ström från startbatteriet måste ju generatorn fylla på!
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det låter ju rätt otroligt, jag skulle nästan gissa på att DCC-DC är felaktig? Om den går igång och drar ström från startbatteriet måste ju generatorn fylla på!
Ja så trodde jag med, Victron dc/dc'n är helt ny, har även testat med en annan helt ny Victron 12/30 iofs den isolerade varianten men där var det bara att bygla minusarna, dock samma beteende, även den ursprungliga Schaudt Booster WA 151525 beter sig så här. Jag misstänker att orsaken antingen ligger i ebl, eller i Fiat's styrdator för laddningen.
Hemskt irriterande iallafall.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja så trodde jag med, Victron dc/dc'n är helt ny, har även testat med en annan helt ny Victron 12/30 iofs den isolerade varianten men där var det bara att bygla minusarna, dock samma beteende, även den ursprungliga Schaudt Booster WA 151525 beter sig så här. Jag misstänker att orsaken antingen ligger i ebl, eller i Fiat's styrdator för laddningen.
Hemskt irriterande iallafall.

En möjlig test..? Häng en inverter direkt på startbatteriet och belasta med förslagsvis en värmepistol och se om laddningen går igång!
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Om du inte får det att fungera föreslår jag att du kontaktar Skanbatts kundsupport. De är mycket kunniga även på bilar med smarta generatorer.
Har bl.a läst att det brukar vara några ”dip-switchar” (vad nu det är för något) som är felinställda från fabrik.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Om du inte får det att fungera föreslår jag att du kontaktar Skanbatts kundsupport. De är mycket kunniga även på bilar med smarta generatorer.
Har bl.a läst att det brukar vara några ”dip-switchar” (vad nu det är för något) som är felinställda från fabrik.
Jag tolkar det som efter byte till 2x Skanbatt LFP så uppträder detta "problem". Då byttes den originalmonterade Schaudt dc/dc ut mot en Victron, i hopp om bättre laddning. All installation i övrigt är från fabrik (Adria). Laddning från solpanel fungerar bra.
Kan dessa switchar sitta på skanbatt?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag tolkar det som efter byte till 2x Skanbatt LFP så uppträder detta "problem". Då byttes den originalmonterade Schaudt dc/dc ut mot en Victron, i hopp om bättre laddning. All installation i övrigt är från fabrik (Adria). Laddning från solpanel fungerar bra.
Kan dessa switchar sitta på skanbatt?

Står brytaren på "Med Booster"? Är boostern ansluten exakt så som Schaudt beskriver i anvisningen? Dip-switchar på batterierna har jag aldrig sett något om. Varför byter man ut en befintlig booster mot en ny med ungefär samma prestanda? Någon som har varit sälj-sugen..?! :)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Står brytaren på "Med Booster"? Är boostern ansluten exakt så som Schaudt beskriver i anvisningen? Dip-switchar på batterierna har jag aldrig sett något om. Varför byter man ut en befintlig booster mot en ny med ungefär samma prestanda? Någon som har varit sälj-sugen..?! :)
Ja boosterväljaren måste stå på "mit" annars blir det ingen laddning alls.
Ja, exakt rätt ansluten, och den laddar bra på tomgång samt motorbroms vid färd, vid minsta gaspådrag så får man bara ca.5-10A i laddning, märkligt.
Som jag förstår det så önskade ägaren ett byte till Victron (hot stuff i husbilskretsar misstänker jag)

Ni som har en Victron Orion-Tr Smart 12/12-30A DC-DC-laddare och Litiumbatteri, har ni gjort några speciella inställningar?

Tänker speciellt på:
"Engine shutdown detection"
och
"Input voltage lock-out"
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Jag tolkar det som efter byte till 2x Skanbatt LFP så uppträder detta "problem". Då byttes den originalmonterade Schaudt dc/dc ut mot en Victron, i hopp om bättre laddning. All installation i övrigt är från fabrik (Adria). Laddning från solpanel fungerar bra.
Kan dessa switchar sitta på skanbatt?
Nej, på batterierna finns nog inga switchar.
 
Toppen