• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Samsung har passerat Apple

I

Ice-Man

Guest
Passerade äpplen? Det är väl äppelmos? :)

Samsung som fristående tillverkare av smartphones med Android har passerat Apples försäljning i världen: Samsung surges past Apple in smartphones, upbeat on Q4 | Reuters

"Samsung Electronics Co overtook Apple Inc as the world's top smartphone maker in the July-September period with a 44 percent jump in shipments."

Under årets andra kvartal körde 68 % av alla levererade smartphones i världen Android, medan 17 % var iPhones.
Inte ens lanseringen av iPhone 5 kan göra något åt detta. Apple är omkörda igen!
Försäkringsbolagen får väl som brukligt stora utgifter nu igen när en ny iPhone släpps...

Samsung gör riktigt trevliga lurar!
Jag kör för närvarande en Sony Acro S som är vattentät. Om jag vill kan jag fotografera eller filma under vattnet, men framför allt klarar den av den svenska blöta sommaren/hösten/vintern/våren :)
iPhone får man ju för övrigt inte ens enligt Apples användaravtal använda i minusgrader utan bara mellan 0 och +35 grader.

På tal om konstigt användaravtal så har M3 studerat deras avtal lite närmare och hittat en del konstigheter:

När du går med på användaravtalet, erkänner du att du inte får använda Iphonen för verksamhet som förbjuds av amerikansk lagstiftning, inklusive produktion av atombomber eller missiler.

Garantin får inte utökas av Apple-anställda. Inte skriftligen eller muntligen. Oavsett vad Apple-anställda eller representanter säger, är det enbart den normala garantin som gäller.

Gör du någonting som bryter mot Apples avtal, måste du genast sluta använda Iphone-programvaran. Den upphör automatiskt om du bryter mot avtalet, och Apple behöver inte meddela dig om det.

Apple ansvarar inte för någon som helst personskada på grund av Iphonen, så vida de inte tvingas till det. Detta gäller även om det är en risk för skada som tidigare påpekats för Apple.

Användaren godkänner att Apple samlar in information från platsbaserade tjänster på Iphonen. Konsumentens position loggas kontinuerligt, och skickas till Apple.

Enligt användaravtalet kan Apple tillhandahålla mobil, intressebaserad annonsering. Om du inte vill gå med på att Apple samlar information för annonser, måste du själv följa en länk i användaravtalet och avsäga dig detta.

Enligt användaravtalet friskriver sig Apple från alla garantier, inklusive garantin om en störningsfri upplevelse och tillförlitligheten till produkten. Enligt bolaget själv ska man alltså inte förvänta sig mycket av produkten, företagets rykte till trots.

Iphonen kan godkänna digitala certifikat, men i avtalet understryker Apple att det är konsumenten själv som får avgöra om certifikatet är att lita på. Inte ens om certifikatet är skapat av Apple ligger det enligt avtalet på konsumenten att avgöra om certifikatet är äkta.


Apple gör lite som de själva vill, och världen godtar det utan att blinka. Vem har läst Apples användaravtal på 35.000 tecken (avtalen för bl.a. Google Maps och Youtube borträknat) innan man börjar använda produkten? Inte så många skulle jag tro :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Samsung har passerat Apple

En Samsung som intresserar mig är Samsung Galaxy Camera!
En fullfjädrad kompaktkamera med en modern Android 4.1.

Samsung GALAXY Camera

Test: Samsung Galaxy Camera review



Jag är säker på att fler tillverkare kommer att följa efter, några har redan gjort det.
Jag vet att det forskas enormt på detta, även hos Apple.
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.893
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Samsung har passerat Apple

...jag tycker det är bra att man inte får tillverka atombomber eller missiler. Det visar väl att Apple tar ansvar. Följdaktligen är alla androidanvändare potentiella skapare av massförstörelsevapen?! :D

:-/<rister

PS! iPhone är bäst!
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Samsung har passerat Apple

Ja, Samsung Galaxy kamera är en cool produkt - men riktigt cool blir den inte förän det går att ringa på den och att den håller lämplig fickformat trots ett riktigt objektiv. :)

Jag har helt slutat använda kompaktkameror till förmån för mobilkameror. Mobilen finns alltid med och jag fotograferar betydligt mer nu än innan det fanns vettiga kameror i mobiltelefonerna.
Däremot använder jag emellanåt en digital systemkamera Canon EOS 600D, men eftersom den är bökig att ha med sig så blir det bara vid speciella "fototillfällen" - men betydligt bättre bilder blir det.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Samsung har passerat Apple

Ja, Samsung Galaxy kamera är en cool produkt - men riktigt cool blir den inte förän det går att ringa på den och att den håller lämplig fickformat trots ett riktigt objektiv.

Det går alldeles utmärkt att ringa på den!

Lägg in några kronor på RebTel (13 öre/min) eller Skype och du kan ringa vem som helst eller ring gratis till andra Viberanvändare.

Beträffande storleken är den inte mycket större än Galaxy III och kan lika mycket exkl. vanliga röstsamtal.
 
Senast ändrad:
I

Ice-Man

Guest
Sv: Samsung har passerat Apple

...jag tycker det är bra att man inte får tillverka atombomber eller missiler. Det visar väl att Apple tar ansvar. Följdaktligen är alla androidanvändare potentiella skapare av massförstörelsevapen?! :D
:-/<rister
PS! iPhone är bäst!

Hehe, ja det är ju lovvärt av Apple, men varför inte överlåta till myndigheterna att ha kontroll över det?

Såklart jag tillverkar missiler med min Android, det trodde jag alla gjorde :spinny:


Ja, du gillar väl skarpt att Apple helt fritt kan samla all möjlig information om dig inklusive vart du befinner dig? Det är ett antagande från min sida eftersom du villigt godtar och förbinder dig till användaravtalet!
Ingen iPhone-användare som värnar om sin INTEGRITET?

Vad är nästa steg? Att Apple när som helst på dygnet kan aktivera din mobilkamera och mic så att de kan kontrollera att deras produkter inte används på ett som de tycker otillbörligt sätt? Skulle faktiskt inte alls förvåna mig om så är fallet redan idag... Inte så svårt att, utan att ha den läggningen, bli aningen paranoid när man ögnar igenom Apples användaravtal.
Det värsta är nästan att folk som använder Apples produkter inte har den blekaste aning om det heller! De ser bara en hipp produkt som "alla" måste ha.
 
U

ulven

Guest
Sv: Samsung har passerat Apple

En fullfjädrad kompaktkamera med en modern Android 4.1
Då skulle passa perfekt som GPS i bilen och kamera utanför.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Samsung har passerat Apple

Vad är nästa steg? Att Apple när som helst på dygnet kan aktivera din mobilkamera och mic så att de kan kontrollera att deras produkter inte används på ett som de tycker otillbörligt sätt? Skulle faktiskt inte alls förvåna mig om så är fallet redan idag... Inte så svårt att, utan att ha den läggningen, bli aningen paranoid när man ögnar igenom Apples användaravtal.

Den modellen säljs bara i Afghanistan! :D
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Samsung har passerat Apple

En fullfjädrad kompaktkamera med en modern Android 4.1
Då skulle passa perfekt som GPS i bilen och kamera utanför.

Det skulle passa mig också, vet bara inte var jag skall göra av alla gamla kameror och Androider.
Ingen vill köpa gamla (äldre än 1 år) elektroniska manicker som inte kan uppgraderas.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Samsung har passerat Apple

Det går alldeles utmärkt att ringa på den!

Lägg in några kronor på RebTel (13 öre/min) eller Skype och du kan ringa vem som helst eller ring gratis till andra Viberanvändare.

Beträffande storleken är den inte mycket större än Galaxy III och kan lika mycket exkl. vanliga röstsamtal.

Jobbigt att leta efter WiFi mitt i skogen t.ex. Sedan antar jag att man är hänvisad antingen till högtalartelefon eller Bluetooth.

Den är lite tjock på sina ställen av naturliga skäl, men vem är inte det :)
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Samsung har passerat Apple

Ingen vill köpa gamla (äldre än 1 år) elektroniska manicker som inte kan uppgraderas.

Dags att revidera även det... Halvera det till 6 månader så är du närmare sanningen, knappt det.
Jag brukar säga att så fort man kommit utanför butiken kan man känna sig blåst, för nog fasen kommer det en ny, bättre, smidigare modell när man precis shoppat!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Samsung har passerat Apple

Så snabb är iPhone 5 enligt Geekbench

Den nya modellen med sin A6-processor och 1 gigabyte internminne får 1601 poäng i testet. Det kan jämföras med samtliga Android-mobiler och -surfplattor. Inte en enda av dessa, ens med Nvidias Tegra 3-processor, kommer upp i lika höga poäng. Högst hamnar Asus Nexus 7 som får 1591 poäng, följt av Samsung Galaxy S3 som får 1560.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Samsung har passerat Apple

Tydligen är det Android (Google) som står för integritetskränkningen och spårningen men inte så länge till.

Citat:
"Google (Android) är på väg att utveckla en antispårningsfunktion, i en version av Chrome som ska släppas i slutet av året.

Google avslöjade i februari att företaget avsåg att lägga in dnt i Chrome efter att Vita Huset hade meddelat att ett förslag om en ny integritetslagstiftning ska läggas fram inför den amerikanska kongressen.

Google Chrome går därmed samma väg som Microsofts Internet Explorer, Mozillas Firefox och Apples Safari."
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Samsung har passerat Apple

Apple är omkörda igen!
Alltid svårt att vara först.... kopiera (och lägga till lite eget) är alltid lättare och ganska ofta framgångsrikt ;)


Försäkringsbolagen får väl som brukligt stora utgifter nu igen när en ny iPhone släpps...
Så är det, men jag är rätt säker på att det gäller oavsett vilket märke du håller i handen.. :cool:
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Samsung har passerat Apple

Hmmmm. Jag har två luftpistoler som jag gärna lånar ut. Jag tycker att Knarrevik och Ice-Man skall duellera om vilket som är bäst.
Rygg mot rygg. Gå tio steg, och den som träffar den andres mobiltelefon först vinner.
:D:D
//W
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Samsung har passerat Apple

annars finns den där appen att ladda ner till telefonerna som låter som lasersvärden i Star Wars..... bara att fäktas på utan att någon behöver skadas :D
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Samsung har passerat Apple

Trots allt så har som ICE-Mans rubrik säger Samsung fn passerat Apple (och troligen for gott), befintliga sansade "sk testare" drar "ganska" samstämmigt slutsatsen att tekniska data i dessa fall inte säger allt.

Det enda konkreta är som vanligt att invänta kundernas dom "dvs oss" och enligt rubriken så är Samsung bäst nu! Vad som i framtiden talar för Samsung och andra Androidtelefontillverkare är att deras .... system är öppet i motsats till Appels helt slutna system. De stora vinnarna i framtiden blir troligen Android och Windows (som vanligt) men med olika grundmöjligheter och kundkategorier.

Att ex Samsung S3 fungerar tillräckligt enkelt och bra är att min fru nu med glädje använder sin S3 (liksom jag själv) ett bra bevis på att produkt och system fungerar även för "måttligt intresserade" personer. Min fru har hängt med men har tidigare inte varit särskilt intresserad av teknik typ PC och "intilligenta tidigare mobiler" men nu är det verkligen på gång!
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Samsung har passerat Apple

Det beror på vilken telefon det gäller. En bekant köpte en ny iPhone 3GS billigt häromveckan. Till onsdag uppgraderas den åter, 3 år efter introduktionen.

Jotack, det går bra att uppgradera även gamla Androider till nyare versioner, men det är ju som att stoppa i en jättestereo i en bil utan att ha tillräckligt med ström till grejorna - det blir mest skit. Funkar så länge man inte krämar på...
 
Toppen