Det var omöjligt för Saab Automobile att gå med vinst.
Opel såg till att suga ut allt dom kunde ur Saab bolaget för att kunna visa fina siffror själva.
Tex, För gemensamma komponenter mellan Saab och Opel, betalade Saab reservdelspriser !!!! för delar till produktionen.
En annan sak som underströk ambitionen att Saab skulle stå tillbaka för Opel var att varje finess som skulle implementeras krävde ett ytligt business case.
Detta kunde innebära att Saab inte hade råd att sätta in tex adaptiva strålkastare från GMs hylla, med 50 000 i årsvolym gick det inte med vinst.
Opel kunde införa denna finess på den "lågt stående" Astran, där volymen blev 500 000 per år.
Detta rimmar illa med att Saab skulle vara GM premiummärke. (Opel ville inte det)
F.ö. var väl Saab 9.3 till stor del en Opel Vectra om jag minns rätt
och Saab 9.5 en Opel Insignia.
Första Saab 9-3 var en "vi gör vad vi kan med det vi fått från Opel". (Opel gav oss en "skitplattform", ville inte vi skulle lyckas.)
Andra 9-3 från 2004 var ett samarbete mellan Saab och Opel.
Trollhättan var center of expertize för bensinturbo, chassi och säkerhet. (kan ha glömt något)
9-5 orna var framtagna på liknande sätt, med kompetenscentra på olika orter.