• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Saab o Volvo

F

F.d. 64253

Guest
Stämmer inte, vi hade en 9-5:a i 15 år, steg 3 trimmad, kommer ALDRIG att hitta en mer pålitlig bil än den, gått 25000 mil när en avundsjuk man tyckte att den ska vi köra in i sidan på.
Jag skulle vilja se den bil idag som går lika felfritt, med dom milen utan att vara inne på en verkstad,
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
524
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Jag skulle vilja se den bil idag som går lika felfritt, med dom milen utan att vara inne på en verkstad,
Ja SAAB fick riktigt bra kvalitet mot slutet när de tagit över det mesta av tillverkningen av viktiga komponenter själva. Otroligt synd att det aldrig blev någon sammanslagning med Volvo som ju Gyllenhammar arbetade så för men Wallenbergarna stoppade....I så fall hade vi kanske haft en svenkägd biltillverkare fortfarande!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.787
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja SAAB fick riktigt bra kvalitet mot slutet när de tagit över det mesta av tillverkningen av viktiga komponenter själva. Otroligt synd att det aldrig blev någon sammanslagning med Volvo som ju Gyllenhammar arbetade så för men Wallenbergarna stoppade....I så fall hade vi kanske haft en svenkägd biltillverkare fortfarande!

Där vill jag nog inte hålla med, det var snarare tur för Volvo att dom slapp Saab som var ett katastrofalt företag som bara ett enda år lyckades
få till en mycket blygsam vinst, och i övrigt levde på kapitaltillskott från ägarna. F.ö. var väl Saab 9.3 till stor del en Opel Vectra om jag minns rätt
och Saab 9.5 en Opel Insignia.
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.279
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det var omöjligt för Saab Automobile att gå med vinst.
Opel såg till att suga ut allt dom kunde ur Saab bolaget för att kunna visa fina siffror själva.

Tex, För gemensamma komponenter mellan Saab och Opel, betalade Saab reservdelspriser !!!! för delar till produktionen.
En annan sak som underströk ambitionen att Saab skulle stå tillbaka för Opel var att varje finess som skulle implementeras krävde ett ytligt business case.
Detta kunde innebära att Saab inte hade råd att sätta in tex adaptiva strålkastare från GMs hylla, med 50 000 i årsvolym gick det inte med vinst.
Opel kunde införa denna finess på den "lågt stående" Astran, där volymen blev 500 000 per år.
Detta rimmar illa med att Saab skulle vara GM premiummärke. (Opel ville inte det)

F.ö. var väl Saab 9.3 till stor del en Opel Vectra om jag minns rätt
och Saab 9.5 en Opel Insignia.
Första Saab 9-3 var en "vi gör vad vi kan med det vi fått från Opel". (Opel gav oss en "skitplattform", ville inte vi skulle lyckas.)

Andra 9-3 från 2004 var ett samarbete mellan Saab och Opel.
Trollhättan var center of expertize för bensinturbo, chassi och säkerhet. (kan ha glömt något)

9-5 orna var framtagna på liknande sätt, med kompetenscentra på olika orter.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.787
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det var omöjligt för Saab Automobile att gå med vinst.
Opel såg till att suga ut allt dom kunde ur Saab bolaget för att kunna visa fina siffror själva.

Tex, För gemensamma komponenter mellan Saab och Opel, betalade Saab reservdelspriser !!!! för delar till produktionen.
En annan sak som underströk ambitionen att Saab skulle stå tillbaka för Opel var att varje finess som skulle implementeras krävde ett ytligt business case.
Detta kunde innebära att Saab inte hade råd att sätta in tex adaptiva strålkastare från GMs hylla, med 50 000 i årsvolym gick det inte med vinst.
Opel kunde införa denna finess på den "lågt stående" Astran, där volymen blev 500 000 per år.
Detta rimmar illa med att Saab skulle vara GM premiummärke. (Opel ville inte det)


Första Saab 9-3 var en "vi gör vad vi kan med det vi fått från Opel". (Opel gav oss en "skitplattform", ville inte vi skulle lyckas.)

Andra 9-3 från 2004 var ett samarbete mellan Saab och Opel.
Trollhättan var center of expertize för bensinturbo, chassi och säkerhet. (kan ha glömt något)

9-5 orna var framtagna på liknande sätt, med kompetenscentra på olika orter.

SAAB var ju inte alltid under GM/OPEL, har för mej att Wallenberg också satte in många miljarder i företaget. Det blev ingen vinst ändå.
Det sägs att det fanns en mycket motsträvig produktavdelning/konstruktionsavdelning i företaget som var mycket självupptagen/självgod och aldrig ville lyssna på marknadsfolket , så de modeller som verkligen behövdes kom inte eller kom alldeles försent. T.ex. Kombibilar eller bilar med mera än 4 cylindrar för den amerikanska marknaden.
De senare äventyren, efter GM är ju en annan historia som kostat skattebetalarna stora pengar.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.279
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Någon som testat saab 9-7?

Var intresserad av en sådan för många år sedan, men hann aldrig testa'n.

Saab 9-7X – Wikipedia
Japp, har kört den. V8an gick fint och med "Europeisk" väghållning.
Saab ingenjörerna fick bara ändra kalibrering i stötdämpare, chassifjädrar samt hårdhet/material på gummibussningar i chassiet.
Ändå lyckades dom att få till mycket bra vägegenskaper.
 
Toppen