• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Saab camping

Morris

HBK Medlem
Inlägg
196
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Sae och 73 hk stämmer säkert men det är ju "fuskhästar". Jag kan inte minnas att Saab marknadsförde V4:an annat än med dinhästar. Men det har mindre betydelse, många minnen finns förknippade med mina gamla Saabar, framför allt problemen med att ta sig hem när drevet till balansaxeln (fiberdrev) blev rensat på kuggar bara för att man la i nästa växel för snabbt.
När det gäller monstersaabar så har jag sett en Saab 92 med V4-motor fram och en stridsvagn-S motor där baksätet skulle ha varit. Registrerad och körklar eftersom ägaren fick ha vilken last som helst i baksätet. Någonstans har jag bilder på det, hittar jag dom lägger jag upp dom i tråden.
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
196
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Här hittade jag en bild, det är avgasröret vi ser sticka ut där bakrutan borde ha suttit och det är definitivt inget 2" system...
Insuget bakom höger framdörr. Ägaren berättade att han var tvungen att köra upp i minst 50 km/h innan han kunde dra igång stridsvagnsmotorn, annars gick den bara på tvären.Saab.jpg
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Jag har haft en långnos -67 med 3 förgasare drog mycket bensin om inte växellådan varit dålig hade jag köpt en enkelförgasare på skroten.
Standard att växellådorna var dåliga på tvåtaktarna. Skrotarna hade överflöd av dom. Detta tyckte vi som ville få lite snurr på V4, men inte hade pengar till riktiga trindastes, var jättebra. Man kunde få en tvåtaktslåda i princip gratis och det bästa, den hade lägre utväxling. I med en sån låda i en V4 så blev den både mycket piggare och fick även högre toppfart eftersom motorn då orkade varva ur. Visst fick man byta låda då och då, den var klen till tvåtaktare och det blev ju inte bättre i kombination med en V4... Men va gjorde det, byta låda gick på en kväll ;)

Som pricken över i som plockade man bort hela instumentbrädan från dörr till dörr och ersatte den med motsvarande från en Monte Carlo, då hade man varvräknare som ”standard”:oops: Kul var det!

Nu får jag väl snart dela denna tråden också, alt byta namn på den, långt ifrån camping nu:twitcy:
 
F

F.d. 22252

Guest
Bidrar lite till camping delen av saab med länk till bäddsats. Bäddsats Saab 96 - Svenska Saabklubben
Tycker det är tråkigt när trådarna delas ibland hittar man inte tillbaka, i verkliga livet när man sitter och pratar kommer flera saker ofta på tapeten, själv tillåter jag alla att att sväva ut i mina trådar och där ska det aldrig delas eftersom jag tydligt anger det. Men såklart är det rena faktauppgifter i ett speciellt avgränsat ämne är det en annan sak.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
V4:n -67 hade samma växellåda som tvåtaktaren sånär som slutväxeln. Den svaga punkten i den lådan var lagringen till 4:ans drev, ett nållager som satt ovanför oljenivån och fick dålig smörjning. På senare upplagor blev detta utbytt mot en oljebronsbussning som höll bättre. När jag råkade ut för växellådshaveri köpte jag en tvåtaktarlåda och bytte över slutväxel med kopplingskåpa rätt av. Inget krussidull med inschimsning av pinjongdrev alls. Resultatet blev förvånansvärt bra, möjligen en aning pinjongljud.
 
F

F.d. 22252

Guest
Här hittade jag en bild, det är avgasröret vi ser sticka ut där bakrutan borde ha suttit och det är definitivt inget 2" system...
Insuget bakom höger framdörr. Ägaren berättade att han var tvungen att köra upp i minst 50 km/h innan han kunde dra igång stridsvagnsmotorn, annars gick den bara på tvären.Visa bilaga 204517
Man tycker det är synd att en sån gammal dyrgrip kan bli så förstörd karossen är ju en av de första 92 eftersom den inte har någon baklucka, man kom ju åt bagageurymmet inifrån bakom ryggstödet, lite som gamla vw där det fanns ett fack bakom ryggstödet.
Det ska vara en tvärställd 2 cyl tvåtakt där fram, långt före hundkojan som många tror uppfann den tvärställda motorn och framhjulsdrift.
Ingen vatten pump utan självcirkulation ingen solenoid till starten man drog i ett handtag. Inte mycket som kan bli fel där, en tvåtaktare startade lika bra på vintern som sommaren. Eftersom motorn var lätt och karossen aerodynamiskt formgiven så var det ju en bra balans. Det var man ju tvungen att ha på flygplan och det var ju såna som tog fram bilen inga designers.
Tänk om man kunde ta och kliva en bit tillbaka i utvecklingen och ersätta tvåtaktaren med en lagom stor elmotor med dito batteri men behålla de fina dragen från saab 92, en liten fyrtaktsmotor med generator att användas i nödfall.
Fast tvåtaktaren var ju ganska driftsäker och med modern olja så kan livslängden öka mer än dubbelt.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Ingen aning om hur länge tvåtaktslådan passade, men på min -68 funkade det bra ;)
Växellådan passade på alla V4or är jag tämligen säker på, åtminstone långt in på 70-talet, enda skillnaden var en lite högre slutväxel samt att man bytte till ett ribbat växellådshus. Tvåtaktarens växellådshus var alldeles för svagt och var inte tillräckligt styvt. med trimmade motorer var även det ribbade lite för svagt och man kompletterade med ett förband vid utgående axlar samt ett gjutjärnshus. Sedan var ju inte slutväxeln (6:35) den bästa i tävlingsfordon, sex kuggor på pinjongkugghjulet är ett för litet men var bra utväxling för den tidens rallyvägar. Numer är det nästan bara 7:38 eller standardslutväxeln som används i rallysammanhang, jag har t om testat sonettens slutväxel men då måste det vara riktigt snabba rallyvägar.

I slutet av 60-talet när jag började tävla så var det inte ovanligt att man packade in tält, sovsäckar och spritkök tillsammans med verktygslådan och reservdäck i kofferten och campade på tävlingsorten. Lite mer primitivt än dagens husbilscampande. Problem kunde ju uppstå eftersom bilen skulle användas i arbetet på måndagen efter, det kunde ju bli både plåtarbete, motor- och växellådsbyte på söndan, men med kompisarnas hjälp så fixade det sig alltid.
 
Toppen