• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Saab camping

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Vi får väl be om ursäkt för att tråden har glidit aningen bort från kamdrivning med kedja som låter lite illa :msn_embarrassed:.

Men SAAB har ju även haft en annan klassiker i campingsammanhang som är svår att glömma när man har väl har sett ett exemplar.
Nämligen TOPPOLA.........

SAAB toppola_stensson.jpg

M.v.h. JANKRO.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Toppola var ju inte en SAAB-produkt, utan ett tillbehör som tillverkades av ett fristående företag – senast kända tillverkare var Scando i Landskrona.

Toppola gjordes först för Saab 99 men senare också för Saab 900, Saab 9000 och Saab 9-3 samt för Ford Sierra och Ford Scorpio.

Här är sajten för dig som vill veta mer: Toppola |

Pålle
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Vi får väl be om ursäkt för att tråden har glidit aningen bort från kamdrivning med kedja som låter lite illa :msn_embarrassed:.

Men SAAB har ju även haft en annan klassiker i campingsammanhang som är svår att glömma när man har väl har sett ett exemplar.
Nämligen TOPPOLA.........

Visa bilaga 204484

M.v.h. JANKRO.
Och Saabo Saabo – Wikipedia
Ber också om ursäkt för kapningen...
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Du får väl öppna en tråd om ämnet/frågan.

Denna tråd handlar om Saab husbilar. :)
Hör väll ihop lite granna... eller...
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Och Saabo Saabo – Wikipedia
Ber också om ursäkt för kapningen...
Mina föräldrar hade en Saab 95 från 1967 med en Saabo hängandes bakom. Med den tog vi oss bla till Venedig, två vuxna och två halvstora barn. Golvyta existerade knapp när alla sängar var bäddade och 95:an var väl ingen höjdare som dragbil över alperna, men vad gjorde det ;)
 
F

F.d. 22252

Guest
67 var det ju v4 73 hk var ju känd för att vara vridstark och den lilla saabon vägde ju inte många kilon. Men allt på den tiden var ju lite mer av ett äventyr där umbäranden hörde till. Såg en bil som hade två st saabo på flaket och de var i ganska dåligt skick. Ägaren kom fram och undrade om jag ville köpa en?
Tror han hade handlat dem och kommit på hur mycket jobb det fanns. Plasten är ju inte precis evig livslängd på och hur mycket jobb som helst att fixa. Finns ju en saabklubb i linköping och där dyker det ju upp en del av det som nämns här till salu oftast fantasipriser.
Ett problem med sk. veteran 50-60tal är att de som gärna vill ha dem är de som var unga då och hade anknytning till de gamla saabarna har blivit ganska gamla nu så man kan nog räkna med att efterfrågan och priset sjunker över tid.
Beträffande Toopola var jag mycket inne på en sån ett tag men så skulle man ju ha en fin bil till den också....
De sista modellerna fanns med anpassning till en opel också.
Var ett par som åkte hela jorden runt i en sån och skrev och skickade reseberättelser regelbundet upp till en webbsida, följde dem ganska länge men webbsidan försvann men den kanske kommer fram om man googlar. Toppolan har jag för mej var finsk eller i varje fall var den konstruerad av en finne. För några år sedan såg jag en saab med en toppola som gått av vägen någon mil härifrån men den såg inte särskilt skadad ut, vad jag förstår så gick saaben nästan lika bra med en sån på taket och drog inte mycket mer bensin heller. Man tog ju bort en ganska stor och tung baklucka, har faktiskt stått inne i en sån på en uställning. En del hade ju ett dieseldrivet kök och det fungerade som värmekälla också.
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
196
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Som tidigare SAAB-fantast (det är preskriberat nu :) ) så måste jag bara rätta effektsiffran till 65 hk på den årsmodellen. Ja, d.v.s. OM det var en V4 eftersom den såldes parallellt med tvåtaktaren under ett par år.
Dom senaste årsmodellerna vill jag minnas fick en tvåportsförgasare och därmed 2-3 hk(?) mer effekt.
En väldigt ovanlig variant fanns också och det var en sportmodell som tillverkades mot mitten av 70-talet på 1,7 liter och 90 hk.
Definitivt lite OT och går förmodligen också in under avdelningen värdelöst vetande men jag kunde bara inte hålla mig.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Fast tvåtaktarna blev nog mest ombyggda till V4-motorn och såldes som årsmodell 66B. En liten detalj som imponerade på mig var den koniska pinne som låste fast knuten från växelspaken till lådans axel. Den hade gånga i båda ändar. man låste pinnen med en mutter på ena sidan och när pinnen skulle dän flyttade man muttern till andra sidan och drog loss. Service-vänligt var ordet.
 

2stroke4ever

HBK Medlem
Inlägg
279
Kommun
Falun
HBK-Nr
18899
Medlemskap
2024
Fast tvåtaktarna blev nog mest ombyggda till V4-motorn och såldes som årsmodell 66B. En liten detalj som imponerade på mig var den koniska pinne som låste fast knuten från växelspaken till lådans axel. Den hade gånga i båda ändar. man låste pinnen med en mutter på ena sidan och när pinnen skulle dän flyttade man muttern till andra sidan och drog loss. Service-vänligt var ordet.
tvåtaktarn fanns kvar som alternativ både 1967 o 1968
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag har haft en långnos -67 med 3 förgasare drog mycket bensin om inte växellådan varit dålig hade jag köpt en enkelförgasare på skroten.
Säkert var det 65hk Din men på den tiden var det ju Sae skrythästar som räknades så det skall nog vara 73 Sae.
Fords 1,7 liters v4 var det nog som satt i sportmodellen Hade en ford 15m 67 och där satt samma v4 som saab hade den gick bra men 1 av tändstiften var inte roliga att byta.
Haft 5 st saabar. Min kusin har kört rally med både två takt och v 4 har skåpena fulla med priser hemma. Det är han på bilden!10917161_743340985734025_1494182452991604321_o.jpg
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Eftersom det har uppstått en SAAB-tråd så tänkte jag den här kunde vara av intresse. Hittade den på SAAB-museet i Trollhättan. Hade arbetsnamnet "Monstret" tydligen. Två tvärmonterade 3cyl tvåtaktsmotorer till en gemensam axel ut. Topphastighet 195 km/tim 1959.
DSC_0801.jpg
MVH
Hans
 
F

F.d. 22252

Guest
Gick faktiskt att campa i en saab fanns en bäddtillsats att köpa med lite plywoodelar, jag har bott några nätter i en saab 93b den med felvända dörrar. Man kunde lätt ta ut stolen så vände man på den så ryggstödet kom framåt gick bra att sova i när man var ute och fikade gick det lätt att ta ut bakdynan och lägga i en skogsbacke så man satt bekvämt med termos kaffe och en smörgås. Speciellt saab 95 var ju väldigt smart gjord kunde sitta 7 st i barn längst bak med ryggen framåt.
Har inte sett såna lösningar i moderna bilar tyvärr.
 
Toppen