• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Söker en bra övervakningskamera för husbil som har 4g och solcell

HansErik

HBK Medlem
Inlägg
731
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2024
Om du ska bevaka plats utv.och husbil
Så hade jag valt Reolink +kontantkort och solcell till Reolinken
Har så hemma får en signal till telefonen App
När något passerar
Tack för tipset Jag kollar på denna nu,

Hur gör man om man har två sådana kameror då måste man ju ha två olika kontantkort. Hur ska man då koppla båda kamerorna till samma mobil om du vet? Eller just den kameran kanske bara är gjord som en stand-along tillsammans med mobilappen
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.350
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tack för tipset Jag kollar lite grann på Netonnet problemet är ju att wifi min router drar ju en och en halv två ampere jag brukar ha router avstängd 18 timmar per dygn för att bevara batterierna slippa ladda
Jag tyckte dena var okej dock wifi men prisänkt och bra recensioner

Mörker seendet är säkert endast med ir ljus... Du kommer att få natt insekter som svärmar runt kameran hela natten och håller den igång...

Då natt insekterna drars till ir ljus...
Har själv erfarenhet av detta.... Alltså att insekter drar till ir ljus... Ifall ni tänkte annat.. :twitcy:;)
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.077
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Tack för tipset Jag kollar på denna nu,

Hur gör man om man har två sådana kameror då måste man ju ha två olika kontantkort. Hur ska man då koppla båda kamerorna till samma mobil om du vet? Eller just den kameran kanske bara är gjord som en stand-along tillsammans med mobilappen
Ett kontantkort i routern. Med appen styrs hur många du vill. Den kan du dra ner för att se hur det fungerar.
Muskatten har rätt om insekter.
Vi har ett par ute under husets utsprång. sedan ett par år. Bara det inte regnar på dem fungerar de bra.
 

HansErik

HBK Medlem
Inlägg
731
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2024
Eftersom det är förbjudet med en kamera som filmar på utsidan av bilen. Jag tänkte om man montera den på utsidan och sen bygger en låda i sånt glas som man kan se ut igenom men inte in. Då döljer man ju kameran alltså Det ser väl lite lustigt ut men man kan ju montera dem taket hängande ut.

Hittade denna 4g utomhus kamera med solpanel för ström, har någon erfarenhet av denna?
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.077
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Kjell och Co rear Tapo 200. 210 mycket bättre.

Tror glaset kommer att spegla. Mina försök att ha kamrarna i fönsterkarmen fungerade ej för utebilder.

Bild på app. Strunta i texten.

Skärmbild 2024-07-03 153531.png
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.350
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Eftersom det är förbjudet med en kamera som filmar på utsidan av bilen. Jag tänkte om man montera den på utsidan och sen bygger en låda i sånt glas som man kan se ut igenom men inte in. Då döljer man ju kameran alltså Det ser väl lite lustigt ut men man kan ju montera dem taket hängande ut.

Hittade denna 4g utomhus kamera med solpanel för ström, har någon erfarenhet av denna?
Det är inte förbjudet att filma utanför husbilen i syftet att förhindra brott, men du måste sätta upp en skylt där det står att området har kameraövervakning och ditt namn (eller någons) måste synas med kontaktuppgifter till den som utför kamera övervakning...
Jag skrev Transportstyrelsen och deras telefon nummer då jag vill inte att någon skall knyta husbilen och mitt namn ihop.. Var i kontakt med en advokat... Ungefär såhär sa han..... Eftersom det inte finns något domslut vad som måste skrivas så tyckte han att mitt argument var ok att skriva TS på skylten...
Sätter du sen en strömbrytare som kan starta/stoppa kameran så skall detta vara ok... Precis som en dasch camera...

Har funderat att sätta ir sensor runt bilen som startar/stoppar allt automatisk.....
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.059
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Juridiskt sett kanske advokatens svar var logiskt, de vill ju gärna ha rättsfall att stödja sig på. Men ur andra aspekter verkar det snurrigt. Det är ju du och inte TS som utför övervakningen!

Integritetsskyddsmyndighetens text:

Skylten ska innehålla den viktigaste informationen, exempelvis

  • ändamålet med kamerabevakningen (varför bevakning sker)
  • den personuppgiftsansvarigas identitet (vem du är som bevakar)
  • kontaktuppgifter till den personuppgiftsansvariga (kontaktuppgifter till dig som ansvarar för bevakningen)
  • en upplysning om att de bevakade har rättigheter enligt dataskyddsförordningen
  • sådant som kan tänkas överraska den som blir bevakad, till exempel om ljud tas upp eller om bevakningsmaterialet lagras utanför EU
  • hur länge materialet sparas
  • information om vart den bevakade kan vända sig för att få övrig information om bevakningen.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.350
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Juridiskt sett kanske advokatens svar var logiskt, de vill ju gärna ha rättsfall att stödja sig på. Men ur andra aspekter verkar det snurrigt. Det är ju du och inte TS som utför övervakningen!

Integritetsskyddsmyndighetens text:

Skylten ska innehålla den viktigaste informationen, exempelvis

  • ändamålet med kamerabevakningen (varför bevakning sker)
  • den personuppgiftsansvarigas identitet (vem du är som bevakar)
  • kontaktuppgifter till den personuppgiftsansvariga (kontaktuppgifter till dig som ansvarar för bevakningen)
  • en upplysning om att de bevakade har rättigheter enligt dataskyddsförordningen
  • sådant som kan tänkas överraska den som blir bevakad, till exempel om ljud tas upp eller om bevakningsmaterialet lagras utanför EU
  • hur länge materialet sparas
  • information om vart den bevakade kan vända sig för att få övrig information om bevakningen.
Du har nu lagt in din tolkning (texten inom perenteserna) och den är inte mycket mer värt än advokatens.
För så länge det inte finns en vägledande dom om det man skrivit på informationen om kameraövervakning så är allt mer eller mindre en chansning...

Faran jag ser med att lägga ut person namn och kontaktuppgifter på ett stöldbegärligt objekt, är att detta kommer de kriminella också att ha nytta av...
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.988
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Dom kriminella får fram era uppgifter rätt snabbt ändå, dessutom har det kriminella nätverkets förgreningar spridit sig in på i princip alla myndigheter och positioner i samhället . Dom äger t.o.m fastigheten en domstol huserar i.

Det tar några sekunder för vem som helst att få fram galet mycket information från dom allra flesta i Sverige, inkl dom 4 sista i personnumret bara man får en lite pusselbit som ex registreringsnumret.
Man ska alltid ha låst brevlåda, det var än viktigare förr innan bank-id existerade men inte ens det är helt säkert eftersom bankerna inte litar på varandras bank-id.
Onödig information men det kommer komma in någon som tror sig veta annars!
Man kan ha 3 olika bank-id men det måste läggas in på olika enheter som plattor eller mobiltelefoner, vem går med 3 mobiltelefoner på sig som inte är kriminell.

2026 kommer ett nytt bank-id från staten som förhoppningsvis gör att man bara klarar sig med ett och det kommer vara säkrare än bankernas bank-id om jag förstod allt rätt.

Vi har kameraövervakning utanför hela huset, inte för att vi tror att vi stoppar inbrottstjyvarena utan för att vi ska veta när det har varit ett inbrott så vi kan städa upp efter dom. Alla strålkastare vi hade slog dom sönder så inte ens bra belysning hindrar tjuvarna, även om vi naiva vill tro det.

Bestämmer dom sig för att ta dina saker, dina pengar eller rent av dig så gör dom det oavsett larm kameror eller belysning.
Ni har säkert hört det förr: Vi såg det inte komma.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.059
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Du har nu lagt in din tolkning (texten inom perenteserna) och den är inte mycket mer värt än advokatens.
För så länge det inte finns en vägledande dom om det man skrivit på informationen om kameraövervakning så är allt mer eller mindre en chansning...

Faran jag ser med att lägga ut person namn och kontaktuppgifter på ett stöldbegärligt objekt, är att detta kommer de kriminella också att ha nytta av...
Nej jag har inte tolkat. Jag skrev ”Integritetsskyddsmyndighetens text:” och det betyder att jag kopierat efterföljande texten från deras webbsida, utan ändringar eller tillägg. Sorry om det var otydligt, kunde inte tänka mig att det skulle vara det…
 
Toppen