• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Söker en bra övervakningskamera för husbil som har 4g och solcell

HansErik

HBK Medlem
Inlägg
731
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2024
Eftersom jag bor 80% of Grid vill jag inte ha en Wifi kamera som då måste vara ansluten till bilens router och därmed ska strömmen vara på dygnet runt. Kan någon som har erfarenhet av detta upp ge lite tips.
Mitt behov är helt enkelt att bevaka utsidan av bilen om det kommer någon smygande och eventuellt på insidan om en tjuv har tagit sig in skulle man ju kanske ha tvåvägskommunikation och skrika skrämma bort tjuven.

Hoppas på lite tips det finns ju så jäkla mycket att välja på
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.350
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har haft kamera sen mer än 10år runt bilen och varit utomlands ca 8-9 månader om året...
Först monterade jag 4 kameror runt bilen och köpte en 12 v dvr, kopplade det så att när jag startade motorn eller larmet så gick det igång och spelade in..
En dag råkade jag ut för ett överfall i husbilen (kamerorna var inte på) så efter detta monterade jag också en kamera vid ingången till bodels dörren, den spelade in på en egen liten dvr och spelade in 24/7 utom när larm/motorns var igång då stängdes denna kamera/dvr.
I våras blev en av mina hundar påkörd av en smitare precis utanför husbilen... Här insåg jag att om man skall ha "övervakning" i alla lägen då skall alla kameror och dvr:n vara igång 24 tim /dygnet...
Så än en gång fick jag göra om mitt system... Nu filmar det 24 tim /dygnet. Men kan ställas om till min automatik start med en ställbrytare.

Har också köpt nya AHD star light kameror på 1980 X 1020P men skulle behöva 5mp kameror för bästa avläsning/inspelning. Då kan man läsa av reg nummer mm. Den dvr jag har i dag har ansikte recording, vilket innebär att när ett ansikte är i focus så tar kameran bilder bara på ansiktet, finns också de som har registrerings skylt recording de tar bilder på bilarnas reg nummert.
Allt går att koppla upp till nätet
Detta system som jag har drar mycket lite el max 1A för allt och spelar in på en 500gb ssd disk, får plats med unf 2 månaders inspelning.
Det finns en app XMEye där man kan göra en hel del med detta system... Men jag har inte kopplat upp systemet till nätet.
Tyvärr är det så att det är oftast inte förrän något ohyggligt händer man ångrar att man inte hade ett sådant här system...
Alla kameror är självklart färg kameror lika så dvr:n...

Lycka till....

xxx xxx xx xxx xxx xx x xxxxxxxx xxxxxxx xxx xxx xxxxxxxx xxxxx xxxxx xx xxxxxxxxxxxxxx Annonstext bortredigerad /HBK Web
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Jag har haft kamera sen mer än 10år runt bilen och varit utomlands ca 8-9 månader om året...
Först monterade jag 4 kameror runt bilen och köpte en 12 v dvr, kopplade det så att när jag startade motorn eller larmet så gick det igång och spelade in..
En dag råkade jag ut för ett överfall i husbilen (kamerorna var inte på) så efter detta monterade jag också en kamera vid ingången till bodels dörren, den spelade in på en egen liten dvr och spelade in 24/7 utom när larm/motorns var igång då stängdes denna kamera/dvr.
I våras blev en av mina hundar påkörd av en smitare precis utanför husbilen... Här insåg jag att om man skall ha "övervakning" i alla lägen då skall alla kameror och dvr:n vara igång 24 tim /dygnet...
Så än en gång fick jag göra om mitt system... Nu filmar det 24 tim /dygnet. Men kan ställas om till min automatik start med en ställbrytare.

Har också köpt nya AHD star light kameror på 1980 X 1020P men skulle behöva 5mp kameror för bästa avläsning/inspelning. Då kan man läsa av reg nummer mm. Den dvr jag har i dag har ansikte recording, vilket innebär att när ett ansikte är i focus så tar kameran bilder bara på ansiktet, finns också de som har registrerings skylt recording de tar bilder på bilarnas reg nummert.
Allt går att koppla upp till nätet
Detta system som jag har drar mycket lite el max 1A för allt och spelar in på en 500gb ssd disk, får plats med unf 2 månaders inspelning.
Det finns en app XMEye där man kan göra en hel del med detta system... Men jag har inte kopplat upp systemet till nätet.
Tyvärr är det så att det är oftast inte förrän något ohyggligt händer man ångrar att man inte hade ett sådant här system...
Alla kameror är självklart färg kameror lika så dvr:n...

Lycka till....

xxx xxx xx xxx xxx xx x xxxxxxxx xxxxxxx xxx xxx xxxxxxxx xxxxx xxxxx xx xxxxxxxxxxxxxx Annonstext bortredigerad /HBK Web
Hej
En fråga lite utanför tråden, men ändå lite intressant.
Eftersom du har rest en hel del i Europa och vad jag förstår övervintrar i Grekland.

I vilket land känner du dig mest otrygg ?

Och var skedde överfallet ?

Kanske man själv behöver installera kameror, om det är någonstans som man ska åka till i sommar.

Mvh Per
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.064
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Mina "wifikameror" drar ingen surfdata om man inte kopplar upp sig mot dem via appen utanför wifi't kamerorna befinner sig i.

Har 3st hemma
2st i garaget
2st i husbilen
Alla har ett mini-SD minneskort som allt sparas på.
Alla är motorstyrda samt matas med usb. Alla filmar 24/7.
I garaget har jag bara en usb-modem/routersticka med ett billigt wifog-abb i. Omöjligt att förbruka månadspotten på 3gb genom att titta i kamerorna, jag går bara in och kollar när jag får larm på människa.

Kör med dessa de är prisvärda,
finns bl.a på Aliexpress
VStarcam.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jag tror att Muskattens beskrivning och erfarenheter kring detta är... 100 procent korrekt. så är det, men du hamnar till slut där han är... dvs allt ska täckas och allt ska spelas in hela tiden. Så gör du som Muskatten gjort så så får du ett mycket bra system.

Men! Mitt råd är, skippa idéen! Det hela leder rätt långt om det ska bli heltäckande. Du ska köpa en hel del grejer och koppla och få det hela till att funka....
Man/ du har en viss mängd tid, energi och förmodligen mängd pengar också!
Använd hellre det till att hålla igång din husbil. En äldre husbil kräver ständig tillsyn, översyn och reperationer i tid innan saker slutar att fungera.

Jag tror att du ska fundera på detta.
A. Förstärk lås på bodelsdörren på insidan på något smart sätt... starkt men ändå lätt att öppna inifrån. ( måste vara extremt lätt att öppna inifrån)
B. Se över framdörrarna... om det går att ordna någon låsning av dessa? Det är svårare! För det måste gå att ta sig ut inifrån.
C. Välj platser att parkera på med väldigt stor omsorg. Detta är förmodligen det viktigaste.

Det var mitt svar, det.

Ps du kan kanske ordna på något sätt så att du kan titta ut inifrån... för att se om det finns någon väldigt nära din bil...
Typ...t ex sätta upp någon extra backspegel som täcker hela sidan eller bak bilen? Eller någon annan uppfinning..som inte går på elektricitet...
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.350
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej
En fråga lite utanför tråden, men ändå lite intressant.
Eftersom du har rest en hel del i Europa och vad jag förstår övervintrar i Grekland.

I vilket land känner du dig mest otrygg ?

Och var skedde överfallet ?

Kanske man själv behöver installera kameror, om det är någonstans som man ska åka till i sommar.

Mvh Per
Hej...
Ärligt talat så känner jag mig mest otrygg i landet..... Sverige :swoon: vill inte gå in i detaljer varför... Men tyvärr är det så.

Överfallet skedde i Marocko och förövaren fick bara två månader fängelse... :eek:

Det är inte förrän något allvarligt händer man ångrar att man inte har installerat ett övervaknings system..
Mitt fungerar också så att om jag skulle hamna i en bilolycka så är sannolikheten mycket stor att "olyckan" finns inspelad, bra vid en rättslig prövning.... Eller om det är jag som orsakade olyckan... Då är jag tyst om mitt övervakningssystem... :twitcy:

Lycka till...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.064
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
En av mina kameror hemma som filmar min garageuppfart filmar även grannens gavel o tomt (har ok från honom), när han fick sitt tredje inbrott så fick jag med de två förövarna på film, polisen kontaktade mej då om de kunde få en kopia, självklart, de var tacksamma.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.350
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
En av mina kameror hemma som filmar min garageuppfart filmar även grannens gavel o tomt (har ok från honom), när han fick sitt tredje inbrott så fick jag med de två förövarna på film, polisen kontaktade mej då om de kunde få en kopia, självklart, de var tacksamma.
Ja... Det behövs mer övervaknings kameror....
Om jag inte stänger av mina så filmar de ju allt där jag kör eller står.... T o m gränsövergångarna blir filmad... Men än har ingen tullare/polis sagt något om kamerorna :twitcy:
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Hej
En fråga lite utanför tråden, men ändå lite intressant.
Eftersom du har rest en hel del i Europa och vad jag förstår övervintrar i Grekland.

I vilket land känner du dig mest otrygg ?

Och var skedde överfallet ?

Kanske man själv behöver installera kameror, om det är någonstans som man ska åka till i sommar.

Mvh Per

Din fråga har i hög grad med saken att göra.... Hanserik vill sätta upp kameror... Varför? Jo, för att det förmodligen finns någon , om än liten oro. Då ska kamerorna hjälpa till att minska oron.
Oro är en känsla.... och oron för hur osäker en plats ( eller ett land) är behöver överhuvudtaget inte stämma överens med hur stor " risk" det verkligen finns.
Jag gissar på att oron ökar på platser man inte är så van vid.... oron ökar också väldigt mycket efter att något har hänt...
Men alla länder har så klart platser och områden som är mer utsatta för viss typ av brottslighet och andra risker. Välj bort dessa platser så minskar risken betydligt.
Det kan dock utomlands va svårt att bedöma detta då man inte kan läsa av " ev tecken " på rätt sätt .
Ps men detta har ju t ex muskatten väldigt stor erfarenhet av.
 

HansErik

HBK Medlem
Inlägg
731
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2024
Ja... Det behövs mer övervaknings kameror....
Om jag inte stänger av mina så filmar de ju allt där jag kör eller står.... T o m gränsövergångarna blir filmad... Men än har ingen tullare/polis sagt något om kamerorna :twitcy:
Tack för uttömmande berättelse vad du har gjort mycket intressant. En fråga syns dina kameror från utsidan om man går runt din bil eller har du dolt dem på något vis, jag har inte sett några dolda husbilskameror överhuvudtaget men det beror väl på att det är förbjudet att ha kamera på utsidan
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.064
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ja... Det behövs mer övervaknings kameror....
Om jag inte stänger av mina så filmar de ju allt där jag kör eller står.... T o m gränsövergångarna blir filmad... Men än har ingen tullare/polis sagt något om kamerorna :twitcy:
Vi har Garmin dashcam i våra vardagsbilar, väldigt smidiga, när nåt hände som man vill spara så säger man bara: ok Garmin -> spara video.
Smidigt. I husbilen kan man gå igenom arkivet som finns på minneskortet och ladda ner det man vill spara, mycket tok man får se i trafiken, men även underbart sköna naturupplevelser.
Har en NAS hemma med 3TB, tar en stund att fylla, sen får man väl ta med sig den när det blir dax för äldreboende, så kan man uppleva resorna igen :cool:

Angående att filma så gör väl alla moderna elbilar det sedan flera år bakåt.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.350
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tack för uttömmande berättelse vom ad du har gjort mycket intressant. En fråga syns dina kameror från utsidan om man går runt din bil eller har du dolt dem på något vis, jag har inte sett några dolda husbilskameror överhuvudtaget men det beror väl på att det är förbjudet att ha kamera på utsidan
Två sitter i blinkersen (lång hållare) de syns knappast, sen sitter en över framrutan den syns tydligt och en sitter bredvid bodels dörren och den syns tydligt sen sitter en där bak tillsammans med backkameran de synd också....
Jag har också flera små dekaler på bilen som säger att den är camera övervakad... :yes:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.350
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Vi har Garmin dashcam i våra vardagsbilar, väldigt smidiga, när nåt hände som man vill spara så säger man bara: ok Garmin -> spara video.
Smidigt. I husbilen kan man gå igenom arkivet som finns på minneskortet och ladda ner det man vill spara, mycket tok man får se i trafiken, men även underbart sköna naturupplevelser.
Har en NAS hemma med 3TB, tar en stund att fylla, sen får man väl ta med sig den när det blir dax för äldreboende, så kan man uppleva resorna igen :cool:

Angående att filma så gör väl alla moderna elbilar det sedan flera år bakåt.
Bättre att ta med övervaknings kameran till äldreboendet... :twitcy:
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Om man ( hanserik) ska bygga upp ett ganska bra system som täcker runt hela bilen..... ungefär vilken kostnad blir det? Mycket ungefär?
500 kronor... 2000 kronor 5000 kronor...... ungefär?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.350
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Om man ( hanserik) ska bygga upp ett ganska bra system som täcker runt hela bilen..... ungefär vilken kostnad blir det? Mycket ungefär?
500 kronor... 2000 kronor 5000 kronor...... ungefär?
En bra 12v dvr 1980x1020p 5-600:-
AHD camera 1020p inkl kablar ca 200-250:-/st
En bra ssd hårddisk 500gb ca 500:-
Allt från Ali Express

Du kan säker köpa från amazon eller ebay.... Men jag tror att det blir dyrare då...
 

Opus 52

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Bengtfors
HBK-Nr
27508
Medlemskap
2024
Om du ska bevaka plats utv.och husbil
Så hade jag valt Reolink +kontantkort och solcell till Reolinken
Har så hemma får en signal till telefonen App
När något passerar
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.350
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
En bra 12v dvr 1980x1020p 5-600:-
AHD camera 1020p inkl kablar ca 200-250:-/st
En bra ssd hårddisk 500gb ca 500:-
Allt från Ali Express

Du kan säker köpa från amazon eller ebay.... Men jag tror att det blir dyrare då...
Den dvr jag tänker på kan du koppla upp mot internet, och med en app så får du all info även rörelser runt husbilen i din mobil... Men det krävs att du har en router som sköter uppkopplingen...
 

HansErik

HBK Medlem
Inlägg
731
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2024
Förslag. Köp en TP Link Tapo C210 för 4-500 att leka med till att börja med. Denna kamera "kan allt".
Tack för tipset Jag kollar lite grann på Netonnet problemet är ju att wifi min router drar ju en och en halv två ampere jag brukar ha router avstängd 18 timmar per dygn för att bevara batterierna slippa ladda
Jag tyckte dena var okej dock wifi men prisänkt och bra recensioner
 
Toppen