• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Så tråkigt

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026
Njae, det det tror jag inte på! Föremålet som träffar rutan färdas med den sammanlagda hastigheten av de båda mötande fordonen. Även stillastående fordon har skadats av stenskott! Sedan är dubb som släpper, också en betydande orsak vintertid.
Detta måste du förklara. Hur kan det vara möjligt att ett fordon flyttar en sten framåt i samma hastighet som fordonet som lyfter stenen?
Har aldrig hört talas om att en bil som stått parkerad utmed en väg fått stenskott i fram eller bakruta.

Det jag lärt mig är att en mötande bil lyfter en sten men den egna hastigheten avgör hur hårt stenen slår. Av det som framkommit i tråden förstår jag att kan jag ha blivit lurad.

Helena & Lasse

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2025
Njae, det det tror jag inte på! Föremålet som träffar rutan färdas med den sammanlagda hastigheten av de båda mötande fordonen. Även stillastående fordon har skadats av stenskott! Sedan är dubb som släpper, också en betydande orsak vintertid.
Är det inte så att *objektet lyfts upp av fordonet? (*dubb/sten/grus/glas...)
Det åker ju inte framåt i samma hastighet eller dubbla hastigheten, för då hamnar det i hjulhuset.

Mina senaste stenskott har kommit ifrån ett möte på dubbelfilig motorväg (Vi åkte på var sida om mittdelaren. Fast i min by så är det inte ovanligt med möten på motorvägen :) ).
Bilisten hade passerat med någon sekund innan det small till i vindrutan. Objektet var stort och troligen var det en bit asfalt som träffade.
Det andra stenskottet kom ifrån en kollegas bil som låg ca 50 m framför och vi båda skulle ut på motorvägen vid Lindvreten.
Fanns ingen annan bil som skulle ha kunnat skicka upp *objektet i luften.

HW61

HBK Medlem
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025
Skadan beror med limmade rutor väldigt mycket på var stenen träffar och rund eller spetsig. Träffar stenen inom 10-15 cm från kanten då kan rutan inte flexa utan då brukar den spricka även för ett litet stenskott. Kommer stenskottet mitt på rutan tål den mera.

Detta spelar enligt min uppfattning mycket större roll än hastigheten - och var du får stenskottet kan man inte styra (hoppas jag).

Även om byte av ruta är surt - jag fick stenskott på min 3 månader gamla husbil. Kanten på motorhuven. Rikta och lacka. Jag föredrar rutan framför plåt.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Är det inte så att *objektet lyfts upp av fordonet? (*dubb/sten/grus/glas...)
Det åker ju inte framåt i samma hastighet eller dubbla hastigheten, för då hamnar det i hjulhuset.

Mina senaste stenskott har kommit ifrån ett möte på dubbelfilig motorväg (Vi åkte på var sida om mittdelaren. Fast i min by så är det inte ovanligt med möten på motorvägen :) ).
Bilisten hade passerat med någon sekund innan det small till i vindrutan. Objektet var stort och troligen var det en bit asfalt som träffade.
Det andra stenskottet kom ifrån en kollegas bil som låg ca 50 m framför och vi båda skulle ut på motorvägen vid Lindvreten.
Fanns ingen annan bil som skulle ha kunnat skicka upp *objektet i luften.
Svedea har följande beskrivning, vilken jag tycker är bra. Det är hög rotation på däcken, vilket slungar iväg stenen. Sedan har det mötande fordonet också en hastighet. Sammanlagt blir det stor kraft!

"Stenskott är en skada som uppstår när grus eller småsten träffar vindrutan. Oftast sker det på vägar med hastigheter över 70km/h, då småsten lossnar från däcken och flyger iväg med hög hastighet. Problemet med stenskott är att en liten spricka kan leda till att hela rutan spräcks."

PS! Gäller i ännu högre grad dubb!

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Detta måste du förklara. Hur kan det vara möjligt att ett fordon flyttar en sten framåt i samma hastighet som fordonet som lyfter stenen?
Har aldrig hört talas om att en bil som stått parkerad utmed en väg fått stenskott i fram eller bakruta.

Det jag lärt mig är att en mötande bil lyfter en sten men den egna hastigheten avgör hur hårt stenen slår. Av det som framkommit i tråden förstår jag att kan jag ha blivit lurad.
Njae, du är inte lurad håkansson. Möjligen lite vilseledd. :) Däcket som "avlossar" stenen blir som en katapult. Dvs den lyfter inte enbart stenen, utan slungar den framåt!

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026
Njae, du är inte lurad håkansson. Möjligen lite vilseledd. :) Däcket som "avlossar" stenen blir som en katapult. Dvs den lyfter inte enbart stenen, utan slungar den framåt!
Bra, då behöver jag inte oroa mig om jag skulle bli omkörd på en väg där man nyss lagt på flis över ny asfalt. De flisor den bilen ev. skickar iväg kommer jag aldrig ifatt.:D

Toppen