• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Så tråkigt

HenkeAls

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2025
Jag vet - jag kommer att bil "hängd".

Jag har haft körkort i typ 45 år som resten av denna "gubbförening".

Jag har körd mellan typ 4.000-7.000 mil per år.

Jag har bytt rutor kanske 1 till 1,5 ggr per år.

Varje år är det samma - så här på våren - en jävla massa stenskott.

Vi har i Sverige en asfaltbeläggning med hög iblanding av sten.

Sten klarar dubbdäck - därav Trafikverkets krav.

Dubbdäck "äter" ändå bort asfalt som håller stenen under vintern - asfalten som håller fast stenen grävs bort.

Så här års- vatten - lite frost - stenen blottlagd - stenen sprängs bort när det blir blött och det fryser på.

Stenskott.

För ett antal år sedan - det gick 3 rutor på 6 veckor.

Sverige är ett långt land, men dubbdäck borde trigga beskattning söder om Gävle.
Håller helt med! Och detta ihop med den " onödiga" vinterdäck lagen gör att folk kör runt med dubbdäck på i huvudsak bara vägar från oktober fram till april. Många tror ju att de måste sätta på vinterdäcken så fort datumet passerats och att de måste ha dubbdäck.....Kör 3-4000 ,mil årligen och har sedan många år använt dubbfritt utan problem i Västsverige!

Roland L

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2025
The first cut is the deepest sjöng Rod Stewart. Vi har också stenskott i nästan ny ruta. Förseglades med lim nästa dag för att fukt inte skulle hitta in och frostspränga. Det var bättre förr, med ”sprättlappar”. Jag begriper inte varför de avskaffades.
Långt före Rod Stewart sjöngs den av P.P. Arnold och därefter av upphovsmannen Cat Stevens. Ursäkta ett sidospår!

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Elaka tungor har sagt till mig att det är visserligen mötande trafik som kastar upp stenarna/dubben men det är du själv som bestämmer hur mycket skador det blir - med gaspedalen!!
När jag kör mjukt och sakta på motorvägen E18 STHLM-Bro så blir jag ofta omkörd och den som kör om går ofta snävt in framför mig.

Vad händer? Sten/dubb skotten kommer i ett nafs. Så inte hjälper det med att vara len med gaspedalen.

Tommy N

HBK Medlem
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
När jag kör mjukt och sakta på motorvägen E18 STHLM-Bro så blir jag ofta omkörd och den som kör om går ofta snävt in framför mig.

Vad händer? Sten/dubb skotten kommer i ett nafs. Så inte hjälper det med att vara len med gaspedalen.
Gamla körskoleregler sa att man skulle vänta med att köra in framför den omkörda bilen tills man såg den i backspegeln.
Det verkar inte som det gäller numera!?
Tommy

Kawasuki

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
31824
Medlemskap
2025
Elaka tungor har sagt till mig att det är visserligen mötande trafik som kastar upp stenarna/dubben men det är du själv som bestämmer hur mycket skador det blir - med gaspedalen!!
Jag är bered att hålla med. I mina fall så är det snabba bilar som har väldigt bråttom och trycker på så mycket det går. Nu var det på motorvägen och bilen som orsakade skadan körde om mig på insidan på en påfart till motorvägen

HenkeAls

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2025
Som andra här har skrivit så är min teori att detta beror på grova däck i kombination med grovt material som halkbekämpning. Har fått flera stenskott på vägar där det absolut inte kan komma från vägbeläggningen på aktuellt ställe utan måste vara stenar som släpper från däck på andra bilar eller dubb.

HW61

HBK Medlem
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025
Håller helt med! Och detta ihop med den " onödiga" vinterdäck lagen gör att folk kör runt med dubbdäck på i huvudsak bara vägar från oktober fram till april. Många tror ju att de måste sätta på vinterdäcken så fort datumet passerats och att de måste ha dubbdäck.....Kör 3-4000 ,mil årligen och har sedan många år använt dubbfritt utan problem i Västsverige
Hej - har inte ägd dubbdäck någon gång - har inte haft en halkolycka eller sladdat av vägen.

Har min popometer och anpassar hastigheten.

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Visst det är även omkörande bilar som kastar upp stenar men det är nog fortfarande i huvudsak din egen hastighet som bestämmer skadans storlek! Annars skulle våra bilar ha blästrade vänstersidor. Har någon av er fått stenskott i en sidoruta.?
Stenskott – Wikipedia

toker

HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
42457
Medlemskap
2025
Visst det är även omkörande bilar som kastar upp stenar men det är nog fortfarande i huvudsak din egen hastighet som bestämmer skadans storlek! Annars skulle våra bilar ha blästrade vänstersidor. Har någon av er fått stenskott i en sidoruta.?
Stenskott – Wikipedia
jap höger sidoruta på person bilen, på motorvägen på väg på semester
jag körde om en rad med bilar o plötsligt small det så in i hel....... hela rutan bara försvan
frun fick glas splitter över sej, men som tur inte i ögonen
inte så kul, det blev ju svin kallt i bilen.
fick stanna o köpa plast o tejpa fönstret, o då blev det ju lite svårt att se till höger

Senast ändrad:

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Stenskott – Wikipedia
Jepp jag har fått på vänster bakdörrsruta..

Sen när folk kör om så träffar det på olika ställen. Inte direkt så att däcken har ett sikte mot vänstra sidan ju....

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Stenskott – Wikipedia
Njae, det det tror jag inte på! Föremålet som träffar rutan färdas med den sammanlagda hastigheten av de båda mötande fordonen. Även stillastående fordon har skadats av stenskott! Sedan är dubb som släpper, också en betydande orsak vintertid.

Toppen