Tack för förklaringen Herbet, Märkligt iaf att jag inte hittar säkringen till vattenpumpen, kan det vara så tokigt att vattenpumpen delar säkring med något annat i bilen och då med för hög ampere för själva pumpen? Hur är det tex i din husbil, har du en separat säkring till pumpen? för så borde det ju rimligen vara.
Jag har en gammal 89:a. Ingen EBL. Jag har delvis byggt om elen.
Vad det det gäller säkringen till pumpen. Vad jag kommer ihåg delar den säkring med flera förbrukare, belysning etc. När pumpen går lyser lamporna svagare.
Gemensamma plintar för plus och minus, inte den bästa kombon.
Då blir det spänningsfall.
Till kylskåpet har jag gjort om allt med grövre kablar och avlastning med relä.
Det gjorde stor skillnad för kyleffekten.
Sen har jag gjort om i stort sett allt under passagerare stolen.
Det kan vara en gemensam säkring till pumpen i din bil.
En dränkpump drar ungefär 3A. Mer i starten.
Det är lite klurigt med strömförbrukning. En förbrukare har ett visst motstånd.
Om spänningen sjunker kommer effekten att minska, tex pumpen att snurra saktare. Om spänningen höjs kommer pumpen att snurra fortare.
Alltså om man höjer spänningen ökar även strömförbrukningen.
När laddningen är på då är spänningen något högre och även pumpen kommer att snurra fortare. När man labbar med siffrorna ska man tänka på att motståndet i förbrukaren inte ska ändras.
Ingenting har gått sönder i din bil. Jag tycker inte att du ska vara orolig.
Din pump är bytt och ingen skada är skedd.
Kalkylatorer för olika typer av beräkningar.
24volt.eu