• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Säkerhet vid tankning.

Joppe

FD HBK Medlem
Inlägg
94
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
12196
Medlemskap
2023
Ärligt! hur många stänger av kylskåpet (gasoldrift) vid tankning?
Som tankbilschaufför i snart 20 år så har jag sett många med husbilar och husvagnar som har kylskåpet igång när dom tankar. Öppen låga är förbjudet på bensinstationer.
En liten pekpinne i all välmening.
Joppe
 

Joppe

FD HBK Medlem
Inlägg
94
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
12196
Medlemskap
2023
Sv: Säkerhet vid tankning.

Tyvärr är det befogat, har fått säga till många under åren. ( är väl lite extra känsligt när man står och lossar 50 000 liter bensin ) Pekpinne låter kanske lite provocerande tankeställare är väl ett bättre ord.:)
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.793
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Säkerhet vid tankning.

Vores køleskab kan køre på 12v, 220 v og gas. Det virker automatisk. Køleskabet kører på 12v, når bilen kører. Når motoren slukkes, slår det automatisk over på gas, MEN der er en forsinkelse på 15 minutter, og der er vi for længst færdige med at tanke. Når 220 volt tilsluttes, slår køleskabet automatisk over på det. Har secumotion duocontol så gassen er altid tændt i sæsonen. Lukker naturligvis for gassen på færger og om vinteren, når camperen ikke bruge.:)
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Säkerhet vid tankning.

Vores køleskab kan køre på 12v, 220 v og gas. Det virker automatisk. Køleskabet kører på 12v, når bilen kører. Når motoren slukkes, slår det automatisk over på gas, MEN der er en forsinkelse på 15 minutter, og der er vi for længst færdige med at tanke. Når 220 volt tilsluttes, slår køleskabet automatisk over på det. Har secumotion duocontol så gassen er altid tændt i sæsonen. Lukker naturligvis for gassen på færger og om vinteren, når camperen ikke bruge.:)

Jävligt snygg flugkastarlogga. Älskar flugfiske.
 
F

F.d. 30223

Guest
Sv: Säkerhet vid tankning.

Ärligt?
Aldrig!

Gillar inte uttrycket "Förbud mot öppen låga".
En låga i ett kylskåp, inbyggt i ett skåp i en husbil / husvagn är ingen öppen låga.
Tyvärr hittar jag inget som styrker min åsikt.
Det jag hittar är på Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps sajt.
-----------------
Det är förbjudet att medföra öppen eld på bensinstationer och färjor.
Släck därför alla gasolapparater innan du tankar bilen eller kör ombord
på en färja. Glöm inte att även släcka gasen i kylskåpet. Stäng gasolanläggningens huvudventil innan du kör ombord på en bilfärja.
-------------------------
HUMPF!
Måste jag ändra mig?
Dom kan ju ha rätt även om dom uttrycker sig fel. ;)
 

Joppe

FD HBK Medlem
Inlägg
94
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
12196
Medlemskap
2023
Sv: Säkerhet vid tankning.

Ärligt?
Aldrig!

Gillar inte uttrycket "Förbud mot öppen låga".
En låga i ett kylskåp, inbyggt i ett skåp i en husbil / husvagn är ingen öppen låga.
Tyvärr hittar jag inget som styrker min åsikt.
Det jag hittar är på Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps sajt.
-----------------
Det är förbjudet att medföra öppen eld på bensinstationer och färjor.
Släck därför alla gasolapparater innan du tankar bilen eller kör ombord
på en färja. Glöm inte att även släcka gasen i kylskåpet. Stäng gasolanläggningens huvudventil innan du kör ombord på en bilfärja.
-------------------------
HUMPF!
Måste jag ändra mig?
Dom kan ju ha rätt även om dom uttrycker sig fel. ;)
Dom uttrycker sig inte fel, du har en öppen låga, den är bakom en väl ventilerad vägg och bensingas tar sig ingenom ventilationen.
Det är i praktiken inte så farligt men den gången det har varit ett bensinläckage eller på en liten station där man står nära tankbilen som lossar bensin då kan det vara farligt. Så det är för att gardera sig mot "om det händer något" du ska stänga av gasen.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Säkerhet vid tankning.

Ja helt klart är det en öppen låga vi talar om. Har jobbat en hel del med säkerhet inom kemisk industri som hanterat brandfarliga gaser och vätskor. Helt uteslutet att ha en sådan låga inom Ex-klassade områden.Till och med ger våra batterier i mobiltelefonerna tillräcklig energi för att antända bensinångorna. Jag ser rött när folk står och tankar samtidigt som de balanserar telefonen mellan axel och öra. Tappar man telefonen där så uppfyller man alla kriterier för att få en antändning.
Förstår Joppe att han reagerar när han står bredvid en fylld tankbil.

Bertil
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Säkerhet vid tankning.

Hej
Min äldre husbil från 1996 har inte denna automatik.
Jag har arbetat med möjlighet obligatoriskt att använda 12 - /230 ~ volt, på reser också med stopp i mindre än t.ex. 12 timmar.
Det är möjligt för närvarande, utan några problem, bara kommer en liten automatisering göra systemet mer användbart.
Jag började ämnet - vidareutveckling pågår.
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/465856

PS. problemet är att ladda batterierna så mycket som möjligt och det är nu möjligt, genom att använda AGM batterier och LED-varselljus - DRL.
 
Senast redigerad av en moderator:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.594
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Säkerhet vid tankning.

Moderna husbilar har ca 15 min. fördröjning mellan den automatiska övergången från 12 volt- till gasoldrift, just för att inte ha en öppen låga tänd vid t.ex. tankning.
 
F

F.d. 30223

Guest
Sv: Säkerhet vid tankning.

Moderna husbilar har ca 15 min. fördröjning mellan den automatiska övergången från 12 volt- till gasoldrift, just för att inte ha en öppen låga tänd vid t.ex. tankning.

Ja när du tankat klart och kör iväg ja!
Men hur vet kylskåpet att det skall släcka lågan när du kör in på macken?
Det är ju förbjudet att föra in öppen låga på området. (12 Meter från pump m.m. tror jag)
Skall man göra det rätt skall man alltså stänga av motorn INNAN man kör in på macken.
Om en "öppen låga" kan räknas som öppen när den är så inbyggd, vad finns det då för alternativ till "öppen låga"?
Hur blir lågan icke öppen?

Jag förstår såklart att man vill vara på den säkra sidan och det är rätt.

Jag har mest snöat in på uttrycket som används.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Säkerhet vid tankning.

Förstår inte varför man under körning måste ha kylen på gas, det är ju därför som det finns inbyggd 12 på skåpen. Har aldrig behövt gas vid körning med någon av mina bilar.
Kylskåpet har blivit helt kall med 12 V på samtliga bilar o en paus på 0.5 tim klarat utmärkt.

Men har flera gånger sett folk stå o röka strax intill macken, så vi är lite olika alla.

/Leif
 
Senast ändrad:

Micke & Lillian

HBK Medlem
Inlägg
429
Kommun
Eda
HBK-Nr
81
Medlemskap
2024
Sv: Säkerhet vid tankning.

Förstår inte varför man under körning måste ha kylen på gas, det är ju därför som det finns inbyggd 12 på skåpen. Har aldrig behövt gas vid körning med någon av mina bilar.
Kylskåpet har blivit helt kall med 12 V på samtliga bilar o en paus på 0.5 tim klarat utmärkt.

/Leif

Det är inte alla kylskåp som går på 12v, mitt går bara på gasol & 220v...
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Säkerhet vid tankning.

hej Leif :)
Visst vet du varför ;) det är många som använder gas under körning.
men jag kan upprepa. till 14,3 + volt och gas är det mest effektiva prestanda och billigast.
Vi har diskuterat mycket - meeen gas är också den farligaste vid en bensinstation.
Samtidigt har AGM batterier och RDL dess användning och att det inte längre tar en särskilt stor uppmärksamhet ladda ström över tid.
Men nästan alla husbil fabriker är tillbaka med goda installationer, eftersom mycket få nya ställer särskilda krav på detta område - de tror på säljarens blå ögon.
Jag har kunnat välja fritt från många leverantörer att uppgradera till bättre och mer ström.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen