Hejsan, tycker jag får en liten déjà vu känsla av det här
men..... Din tanke på gaspedalsgivaren måste vara rätt vettig. Den är ju egentligen det enda som inte rör sig och talar om något för motorstyrningen när farthållaren är inkopplad och styr hastigheten. Allt annat som ändrar läge av att motorn ökar varvtal och ligger på ett visst varvtal rör ju på sig antingen det är gaspedalen eller farthållaren som gasar.
Vid varvtalet den bråkar på är ju också troligen positionen som blivit mest nött under åren på landsväg.
Man brukar kunna mäta utsignalen från sådana här givare i Volt och tiondelar, kanske även hundradelar av volt. Men om det bara fladdar lite på ett ställe kan vara svårt att se på ett relativt trögt vanligt mätinstrument.
Info om kablar och mätning borde finnas i någon rep.handbok, men om det är tre kablar i kontakten så brukar de yttre vara jord och plus, ofta fem volt, och den i mitten brukar då vara signalen till datorn och den ändrar i så fall spänning ju mer man trycker på pedalen, men mellan vilka spänningar går inte att gissa utan rätt info, för det är sällan mellan 0 och 5 Volt.
Jag har faktiskt kollat upp något liknande just idag på min JEEP. TPS - Trottel Position Sensor. Den jobbar lite annorlunda. Från gaspedalen går det en mekanisk
gasvajer som öppnar trottelspjället, det i sin tur vrider på TPS'en som i sin tur ger info till datorn med 0,7V på tomgång till 3,7V på fullgas vilket läge trotteln står i. Det är inte riktigt samma funktion men det är inte alls så ovanligt att infon från givaren börjar att fladdra när den är gammal och inte funkar helt ut längre.
Kanske kanske inte. M.v.h. JANKRO.