• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ryckig gång

F

F.d. 940

Guest
Jag har en Hymer B544 2,8 JTD 2004 som får en ojämn gång (rycker) vid 2200varv/min, endast vid detta varvtal.
Detta kommer på alla växlarna, men försvinner när jag kör på farthållaren.
Är det någon motorkunnig som vet var jag skall börja leta.
Om jag står stilla och varvar till detta varvtal märks det ingen ojämn gång.
Glömde skriva att inga felkoder visas.
Arne.
 
Senast redigerad av en moderator:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.580
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Kan det möjligen blivit en läcka på slangen till turbon? Har råkat ut för detta, dåligt åtdragen slangklämma, med liknade symtom som följd
 
F

F.d. 940

Guest
Jag har kollat slangarna och klämmorna det ser bra ut, och då skulle väl inte felet försvinna när jag kör på farthållaren ?.
Arne.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Totalt omöjligt att svara på , en gedigen felsökning är vad som krävs av en som har kvalifikationerna för det .Bespar tid och besvär :)
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Hej!
Kolla längre ner på tråd "Gul motorlampa lyser" det är känt att kontakterna kan vara brända, med dålig kontakt som följd det skulle kunna vara en tänkbar lösning på ditt fel!!
 
F

F.d. 940

Guest
Hej!
Kolla längre ner på tråd "Gul motorlampa lyser" det är känt att kontakterna kan vara brända, med dålig kontakt som följd det skulle kunna vara en tänkbar lösning på ditt fel!!

Kontakterna byttes för ett par år sedan,då förlängdes även kabeln på en kontakt.
Det brukar bli felkoder när det blir dålig kontakt.
Arne.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.675
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Kan det vara så att farthållaren maskerar ryckningarna genom att reglera emot? Och att du därför inte märker dom när du kör på farthållaren?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, tycker jag får en liten déjà vu känsla av det här o_O men..... Din tanke på gaspedalsgivaren måste vara rätt vettig. Den är ju egentligen det enda som inte rör sig och talar om något för motorstyrningen när farthållaren är inkopplad och styr hastigheten. Allt annat som ändrar läge av att motorn ökar varvtal och ligger på ett visst varvtal rör ju på sig antingen det är gaspedalen eller farthållaren som gasar.
Vid varvtalet den bråkar på är ju också troligen positionen som blivit mest nött under åren på landsväg.
Man brukar kunna mäta utsignalen från sådana här givare i Volt och tiondelar, kanske även hundradelar av volt. Men om det bara fladdar lite på ett ställe kan vara svårt att se på ett relativt trögt vanligt mätinstrument.
Info om kablar och mätning borde finnas i någon rep.handbok, men om det är tre kablar i kontakten så brukar de yttre vara jord och plus, ofta fem volt, och den i mitten brukar då vara signalen till datorn och den ändrar i så fall spänning ju mer man trycker på pedalen, men mellan vilka spänningar går inte att gissa utan rätt info, för det är sällan mellan 0 och 5 Volt.

Jag har faktiskt kollat upp något liknande just idag på min JEEP. TPS - Trottel Position Sensor. Den jobbar lite annorlunda. Från gaspedalen går det en mekanisk :D gasvajer som öppnar trottelspjället, det i sin tur vrider på TPS'en som i sin tur ger info till datorn med 0,7V på tomgång till 3,7V på fullgas vilket läge trotteln står i. Det är inte riktigt samma funktion men det är inte alls så ovanligt att infon från givaren börjar att fladdra när den är gammal och inte funkar helt ut längre.

Kanske kanske inte. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 940

Guest
Hejsan, tycker jag får en liten déjà vu känsla av det här o_O men..... Din tanke på gaspedalsgivaren måste vara rätt vettig. Den är ju egentligen det enda som inte rör sig och talar om något för motorstyrningen när farthållaren är inkopplad och styr hastigheten. Allt annat som ändrar läge av att motorn ökar varvtal och ligger på ett visst varvtal rör ju på sig antingen det är gaspedalen eller farthållaren som gasar.
Vid varvtalet den bråkar på är ju också troligen positionen som blivit mest nött under åren på landsväg.
Man brukar kunna mäta utsignalen från sådana här givare i Volt och tiondelar, kanske även hundradelar av volt. Men om det bara fladdar lite på ett ställe kan vara svårt att se på ett relativt trögt vanligt mätinstrument.
Info om kablar och mätning borde finnas i någon rep.handbok, men om det är tre kablar i kontakten så brukar de yttre vara jord och plus, ofta fem volt, och den i mitten brukar då vara signalen till datorn och den ändrar i så fall spänning ju mer man trycker på pedalen, men mellan vilka spänningar går inte att gissa utan rätt info, för det är sällan mellan 0 och 5 Volt.

Jag har faktiskt kollat upp något liknande just idag på min JEEP. TPS - Trottel Position Sensor. Den jobbar lite annorlunda. Från gaspedalen går det en mekanisk :D gasvajer som öppnar trottelspjället, det i sin tur vrider på TPS'en som i sin tur ger info till datorn med 0,7V på tomgång till 3,7V på fullgas vilket läge trotteln står i. Det är inte riktigt samma funktion men det är inte alls så ovanligt att infon från givaren börjar att fladdra när den är gammal och inte funkar helt ut längre.

Kanske kanske inte. M.v.h. JANKRO.
Hej Jankro.
Tror du att man kan byta givaren på gaspedalen utan att den skall justeras mot trotteln.
Arne.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
903
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Hejsan, tycker jag får en liten déjà vu känsla av det här o_O men..... Din tanke på gaspedalsgivaren måste vara rätt vettig. Den är ju egentligen det enda som inte rör sig och talar om något för motorstyrningen när farthållaren är inkopplad och styr hastigheten. Allt annat som ändrar läge av att motorn ökar varvtal och ligger på ett visst varvtal rör ju på sig antingen det är gaspedalen eller farthållaren som gasar.
Vid varvtalet den bråkar på är ju också troligen positionen som blivit mest nött under åren på landsväg.
Man brukar kunna mäta utsignalen från sådana här givare i Volt och tiondelar, kanske även hundradelar av volt. Men om det bara fladdar lite på ett ställe kan vara svårt att se på ett relativt trögt vanligt mätinstrument.
Info om kablar och mätning borde finnas i någon rep.handbok, men om det är tre kablar i kontakten så brukar de yttre vara jord och plus, ofta fem volt, och den i mitten brukar då vara signalen till datorn och den ändrar i så fall spänning ju mer man trycker på pedalen, men mellan vilka spänningar går inte att gissa utan rätt info, för det är sällan mellan 0 och 5 Volt.

Jag har faktiskt kollat upp något liknande just idag på min JEEP. TPS - Trottel Position Sensor. Den jobbar lite annorlunda. Från gaspedalen går det en mekanisk :D gasvajer som öppnar trottelspjället, det i sin tur vrider på TPS'en som i sin tur ger info till datorn med 0,7V på tomgång till 3,7V på fullgas vilket läge trotteln står i. Det är inte riktigt samma funktion men det är inte alls så ovanligt att infon från givaren börjar att fladdra när den är gammal och inte funkar helt ut längre.

Kanske kanske inte. M.v.h. JANKRO.


Tänkte precis samma sak... ;)

//Freddy
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan Arne & Freddy, tyvärr blir det ett luddigt svar för det är olika på olika bilar/givare.

(Jag undrar om inte både givare och gaspedal hänger samman, kanske för att slippa "nollning".)

Enda sättet är nog en info från en rep.bok eller ev. en filmsnutt på YouTube (borde finnas)
Det jag vet av rätt liten erfarenhet från påtvingat elektroniskt elände som verkar vara det mesta av problemen nu för tiden :( är att det är så olika från fall till fall och olika tillverkare, och även vilken "Voltskala" som används.

Om vi tar lite äldre JEEP'ar som jag nämnde ovan så är det olika även där beroende av årsmodell och motorstyrning.
Men de skall lära sig volten som kommer från en ny givare för det skiljer lite på gammal och ny i samma läge. nollning av datorn sker oftast genom att göra den strömlös och kortsluta plus och minus (när de är bortkopplade från batteriet naturligtvis) så den kan svälja ny info om både givare insprutningsmunstycken m.m. Sedan finns det flera varianter så den kollar upp den/de nya givarna. Tomgång två minuter utan AC, tomgång två minuter med AC. Tomgång två minuter med Driven i läge, med och utan AC o.s.v.
Åka i ca. 70km/t och släppa gasen till tomgång under tio sekunder..........
Utan inlärning blir den i alla fall helknäpp, men givaren sitter ju en bit in i den kedjan så att säga.

Helt ointressant för din del men det finns kanske någon "nollning" även för gaspedalen på en Fiat Ducato så den lär in den nya givaren.
Gaspedalen i din är ju först i sin kedja, men borde kanske få visa tomgång och full gas läge till datorn i alla fall.

Jag kan inte kolla YouTube just nu tyvärr... Slut på surf så den går på slöfart till månadsskiftet, och mobil hotspot krånglar också på den här datorn...... elektronik igen 44mad0235.gif .

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen