• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Runda märken med siffror

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Runda märken med siffror

Du kanske borde ta en titt i olycksstatistiken och jämföra hur många äldre som är inblandade i olyckor i jämförelse med yngre? :wideeyed:

Ronny P

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2025

Kan ta ett exempel på dåre, vi åkt E14 Ånge-Sundsvall idag vi blev omkörda av en
BMW uppskattad hastighet 130-150 tvingade nästan ut mötande till väggrenen.
Skall en sådan få finnas efter våra vägar?

Tommy R

Självklart ska han/hon inte det,..
Att folk kör vansinnesfärder är nog inte någon som försvarar..

Det är inte det jag menar,
Utan precis såsom PeterK & Bengt-Åke Linder skriver så anser jag att en aktiv förare är säkrare än en som sitter uttråkad bakom ratten och börjar fixa med annat....

Det finns på tok för mycket folk på vägarna som inte borde ha körkort,.
Då men ar jag inte sådana som kör fort, för bara för att man kör fort så måste man inte vara trafikfarlig, det är 2 skilda ting. (även på straffskalan fortkörning & vårdslöshet)

Jag har en trafikfarlig kvinnlig bekant som knappt kan sätta sej i bilen utan att råka ut för något, som inte klarar av att läsa trafiken för fem öre.
Stannar framför rondeller fast det är tomt och blir påkörd bakifrån... kör den ena bilen in i den andra, hemma på sin garageuppfart... stannar när hon har företräde för att bilen kanske kör ut.. mm. mm.
Vid den senaste olyckan så åkte hon på vårdslöshet i trafik.
Hon är snart 60år och kör bil varje dag och har gjort det i snart 40år .......
Å där går det inte fort... men trots allt en trafikfara för allt i sin närhet..

Det finns människor som inte borde få ta körkort och ännu mindre framföra något annat än sitt lekamen på allmän väg !!

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

De vetenskapliga beläggen för att lägre snitthastighet minskar både olyckor och skador i trafiken torde vara ovedersägliga.
Själv har jag kört ett antal år som säljare och ofta balanserat på gränserna till körkortsindragning, men det betyder inte att jag inte förstår att mitt trafikbeteende då var betydligt farligare
än min nuvarande lugnare pensionärslunk.

"Vetenskapliga belägg" kan de va svensk statistik månne?
Min förförra chef från Frankrike övertygade oss med några snabba matematiska formler att fler % dör i svenska trafiken mot i den franska.
Å alla vet ju hur dom kör i Frankrike, fulla o fort:)

Ibland tror jag att det fortfarande det finns svennar som "äter 6-8 skivor bröd om dagen" :D

Ronny P

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2025

Transportstyrelsen:

Under maj i år omkom 20 personer i vägtrafiken.

Sju av de omkomna personerna hade färdats i personbil, en i lastbil, fyra på motorcykel, en på moped, två på cykel, två gående och tre på fyrhjulingar. En bilist och två motorcyklister omkom i singelolyckor. Fyra bilister omkom i mötesolyckor. Bland de omkomna var 16 män och 4 kvinnor. Ingen av de omkomna var under 18 år men tre över 65 år.

Å självklart så tänker ni säkert samma som jag..
Mopeden måste varit trimmad...

F

F.d. 55374

Guest

Håller med dig,
Sverige är ett litet märkligt land.
Man har en 0-vision om dödade i trafiken.
Samtidigt som man tillåter halvdöva o halvblinda men mycket kloka gamlingar med reaktionstider på flera sekunder framföra fordon på allmän plats.
Det lustiga är att ju äldre de är ju duktigare e dom.
Å sen är dom ju såå försiktiga.
Det dom inte anar när dom står o funderar i korsningar är att de flesta yngre (oftast) tålmodigt anpassar sig till gubbar me hatt.
Jag tycker att regeln om hälsokontroll vart 5:e år från 45år som gäller för yrkeskörkort, borde gälla oss alla, och kanske nån repetitionsutb. vid 60

Denna kommentar borde ta skruv :)

Nu ser jag knappt vad du har skrivit, har också problem med dom Norrländska grusvägarna
för där finns inga vita linjer att följa, men för det mesta bruk hä gå bra. Kör nu på åldernshöst inte så fort brukar dela dom där siffrorna med två.

Tommy R

F

F.d. 53358

Guest

Håller med dig,
Sverige är ett litet märkligt land.
Man har en 0-vision om dödade i trafiken.
Samtidigt som man tillåter halvdöva o halvblinda men mycket kloka gamlingar med reaktionstider på flera sekunder framföra fordon på allmän plats.
Det lustiga är att ju äldre de är ju duktigare e dom.
Å sen är dom ju såå försiktiga.
Det dom inte anar när dom står o funderar i korsningar är att de flesta yngre (oftast) tålmodigt anpassar sig till gubbar me hatt.
Jag tycker att regeln om hälsokontroll vart 5:e år från 45år som gäller för yrkeskörkort, borde gälla oss alla, och kanske nån repetitionsutb. vid 60

Denna kommentar borde ta skruv :)

Hälsokontrollen kanske skulle omfatta även hjärnkontoret från 18+ varje år.
Vi åkte genom en rondell i Rättvik för ett par år sedan. Från motsatta sidan kommer det en bil med bredsladd genom rondellen. Första bilen gick bra, andra bilen drog rakt in i centrum av rondellen och fick backa loss. Det var tur att vi halvdöva och halvblinda 65+ INTE körde in i rondellen. Med den hastighet dessa bilar kom med, kunde det bli en dödsolycka.
Det var vi +65 som räddade situationen den gången. Dessa ungdomar hade inte haft en chans att undvika en kollision om det varit en hög rondell man inte kunde se över.

Ronny P

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2025

Hälsokontrollen kanske skulle omfatta även hjärnkontoret från 18+ varje år.
Vi åkte genom en rondell i Rättvik för ett par år sedan. Från motsatta sidan kommer det en bil med bredsladd genom rondellen. Första bilen gick bra, andra bilen drog rakt in i centrum av rondellen och fick backa loss. Det var tur att vi halvdöva och halvblinda 65+ INTE körde in i rondellen. Med den hastighet dessa bilar kom med, kunde det bli en dödsolycka.
Det var vi +65 som räddade situationen den gången. Dessa ungdomar hade inte haft en chans att undvika en kollision om det varit en hög rondell man inte kunde se över.

En del personer verkar tro att det är snabbast in i rondellen som gäller och inte först in.

Själv så mötte jag en bil på väg upp på motorvägen när jag var på väg att svänga av, det är lite utöver det vanliga.
Det finns många tokiga på våra vägar gamla som unga.

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

Tycker att pensionärerna ska förespråka nytt körkortstest varje år, så kan dom visa att dom är bättre än dagens ungdomar på att köra bil.:)

Farfar var 76år när han tog sitt första körkort och det var för personbil.

F

F.d. 53358

Guest

Tycker att pensionärerna ska förespråka nytt körkortstest varje år, så kan dom visa att dom är bättre än dagens ungdomar på att köra bil.:)

Det var inga pensionärer jag mötte i rondellen i Rättvik.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Om ungdomarna kör som dom gör i trafiken klarar dom aldrig ett körkortstest. Telefonen inkörd i örat, alternativt sms:-ande/surfande inga blinker m.m. :wideeyed:

Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Om ungdomarna kör som dom gör i trafiken klarar dom aldrig ett körkortstest. Telefonen inkörd i örat, alternativs sms:-ande/surfande inga blinker m.m. :wideeyed:

Det vore bra med störsändare i bilar som inte har handsfree men det är ett störande moment att även ringa upp då man har detta integrerat i multifunktionsratten.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

En del personer verkar tro att det är snabbast in i rondellen som gäller och inte först in.

Själv så mötte jag en bil på väg upp på motorvägen när jag var på väg att svänga av, det är lite utöver det vanliga.
Det finns många tokiga på våra vägar gamla som unga.

Även jag har mött "gubbe me hatt" 2ggr i omkörningsfilen på motorvägen i Västerås,
Både tufft o modigt, men inte så klokt.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Om man inte förstår varför det är hastighetsbegränsningar på vissa avsnitt på våra vägar så kanske man borde inse sin begränsning och och inte riskera båda sitt eget och andras liv genom att överhuvudtaget framföra motorfordon på allmänna vägar. Egentligen borde ju sådan brist på insikt hindra dessa personer från att överhuvudtaget få körkort. Sållningen borde ske redan vid körkortsprovet men demokratins spelregler är ju sådana att i stort sett alla har rätt till körkort och konsekvensen av detta ser vi på vägarna, dag efter dag!

Jappe muntergök

Senast ändrad:
F

F.d. 53358

Guest

Jag har mött gubbar med hatt åt fel håll i rondell två gånger, man blir väldigt överraskad, men det hände inget för det gick väldigt sakta. Den ena blev stoppad av polisen, kommentaren var, "jag kör väl inte den långa vägen när jag kan köra den korta", när polisen påpekade vilket håll man kör i en rondell. Han blev av med kortet. Men jag har även mött ungdomar med bredsladd och väldigt hög hastighet. Jag är glad att jag inte hann in i rondellen före dessa personer, för då hade jag förmodligen inte tuggat bröd idag.
Vid vägarbete kör jag aldrig för fort, jag har själv suttit och svetsat expansionsskarvar på en bro, där lastbilshjulen rullat 20cm från men arm, det är väldigt obehagligt, då är även 30 km/tim väldigt fort.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Transportstyrelsen:

Under maj i år omkom 20 personer i vägtrafiken.

Sju av de omkomna personerna hade färdats i personbil, en i lastbil, fyra på motorcykel, en på moped, två på cykel, två gående och tre på fyrhjulingar. En bilist och två motorcyklister omkom i singelolyckor. Fyra bilister omkom i mötesolyckor. Bland de omkomna var 16 män och 4 kvinnor. Ingen av de omkomna var under 18 år men tre över 65 år.

Å självklart så tänker ni säkert samma som jag..
Mopeden måste varit trimmad...

Så tänker inte jag! Jag tänker som så att varje mopedist är ett varningsmärke i trafiken som bör hanteras med respekt av dem som kör tyngre fordon. Speciell hänsyn bör tas till dessa ofta unga förare som ännu inte har tillräckligt stor erfarenhet för att säkert kunna framföra sina fordon.

Krasst uttryckt: i stort sett i varje olycka där en mopedist och en bilist är inblandade bör skulden läggas på bilisten!

Jappe

F

F.d. 53358

Guest

Så tänker inte jag! Jag tänker som så att varje mopedist är ett varningsmärke i trafiken som bör hanteras med respekt av dem som kör tyngre fordon. Speciell hänsyn bör tas till dessa ofta unga förare som ännu inte har tillräckligt stor erfarenhet för att säkert kunna framföra sina fordon.

Krasst uttryckt: i stort sett i varje olycka där en mopedist och en bilist är inblandade bör skulden läggas på bilisten!

Jappe

Jag håller med till viss del, men inte allt. Jag var ute sent en novemberkväll, skulle korsa en gång och cykelbana, en svart skepnad for förbi, det var en trimmad moppe utan ljus. Detta vet jag eftersom en mopedist utan ljus blev dödad några dagar senare av räddningstjänsten som var på utryckning. Detta var en ung pojke, som idag inte finns bland oss.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Jag har mött gubbar med hatt åt fel håll i rondell två gånger, man blir väldigt överraskad, men det hände inget för det gick väldigt sakta. Den ena blev stoppad av polisen, kommentaren var, "jag kör väl inte den långa vägen när jag kan köra den korta", när polisen påpekade vilket håll man kör i en rondell. Han blev av med kortet. Men jag har även mött ungdomar med bredsladd och väldigt hög hastighet. Jag är glad att jag inte hann in i rondellen före dessa personer, för då hade jag förmodligen inte tuggat bröd idag.
Vid vägarbete kör jag aldrig för fort, jag har själv suttit och svetsat expansionsskarvar på en bro, där lastbilshjulen rullat 20cm från men arm, det är väldigt obehagligt, då är även 30 km/tim väldigt fort.

Apropå vägarbeten så blev jag imponerad i USA (Florida) där har de en konstapel i sin bil med hela ljusrampen igång vid varje vägbygge, funkar väldigt bra att lugna ner trafiken.

Toppen