Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Kan ta ett exempel på dåre, vi åkt E14 Ånge-Sundsvall idag vi blev omkörda av en
BMW uppskattad hastighet 130-150 tvingade nästan ut mötande till väggrenen.
Skall en sådan få finnas efter våra vägar?
Tommy R
Räcker det inte med dom dårar som redan är ute efter våra vägar?
Tommy R
De vetenskapliga beläggen för att lägre snitthastighet minskar både olyckor och skador i trafiken torde vara ovedersägliga.
Själv har jag kört ett antal år som säljare och ofta balanserat på gränserna till körkortsindragning, men det betyder inte att jag inte förstår att mitt trafikbeteende då var betydligt farligare
än min nuvarande lugnare pensionärslunk.
Håller med dig,
Sverige är ett litet märkligt land.
Man har en 0-vision om dödade i trafiken.
Samtidigt som man tillåter halvdöva o halvblinda men mycket kloka gamlingar med reaktionstider på flera sekunder framföra fordon på allmän plats.
Det lustiga är att ju äldre de är ju duktigare e dom.
Å sen är dom ju såå försiktiga.
Det dom inte anar när dom står o funderar i korsningar är att de flesta yngre (oftast) tålmodigt anpassar sig till gubbar me hatt.
Jag tycker att regeln om hälsokontroll vart 5:e år från 45år som gäller för yrkeskörkort, borde gälla oss alla, och kanske nån repetitionsutb. vid 60
Denna kommentar borde ta skruv
Håller med dig,
Sverige är ett litet märkligt land.
Man har en 0-vision om dödade i trafiken.
Samtidigt som man tillåter halvdöva o halvblinda men mycket kloka gamlingar med reaktionstider på flera sekunder framföra fordon på allmän plats.
Det lustiga är att ju äldre de är ju duktigare e dom.
Å sen är dom ju såå försiktiga.
Det dom inte anar när dom står o funderar i korsningar är att de flesta yngre (oftast) tålmodigt anpassar sig till gubbar me hatt.
Jag tycker att regeln om hälsokontroll vart 5:e år från 45år som gäller för yrkeskörkort, borde gälla oss alla, och kanske nån repetitionsutb. vid 60
Denna kommentar borde ta skruv
Hälsokontrollen kanske skulle omfatta även hjärnkontoret från 18+ varje år.
Vi åkte genom en rondell i Rättvik för ett par år sedan. Från motsatta sidan kommer det en bil med bredsladd genom rondellen. Första bilen gick bra, andra bilen drog rakt in i centrum av rondellen och fick backa loss. Det var tur att vi halvdöva och halvblinda 65+ INTE körde in i rondellen. Med den hastighet dessa bilar kom med, kunde det bli en dödsolycka.
Det var vi +65 som räddade situationen den gången. Dessa ungdomar hade inte haft en chans att undvika en kollision om det varit en hög rondell man inte kunde se över.
Det var inga pensionärer jag mötte i rondellen i Rättvik.Tycker att pensionärerna ska förespråka nytt körkortstest varje år, så kan dom visa att dom är bättre än dagens ungdomar på att köra bil.
Farfar var 76år när han tog sitt första körkort och det var för personbil.
Tycker att pensionärerna ska förespråka nytt körkortstest varje år, så kan dom visa att dom är bättre än dagens ungdomar på att köra bil.
Farfar var 76år när han tog sitt första körkort och det var för personbil.
Om ungdomarna kör som dom gör i trafiken klarar dom aldrig ett körkortstest. Telefonen inkörd i örat, alternativs sms:-ande/surfande inga blinker m.m.
En del personer verkar tro att det är snabbast in i rondellen som gäller och inte först in.
Själv så mötte jag en bil på väg upp på motorvägen när jag var på väg att svänga av, det är lite utöver det vanliga.
Det finns många tokiga på våra vägar gamla som unga.
Transportstyrelsen:
Under maj i år omkom 20 personer i vägtrafiken.
Sju av de omkomna personerna hade färdats i personbil, en i lastbil, fyra på motorcykel, en på moped, två på cykel, två gående och tre på fyrhjulingar. En bilist och två motorcyklister omkom i singelolyckor. Fyra bilister omkom i mötesolyckor. Bland de omkomna var 16 män och 4 kvinnor. Ingen av de omkomna var under 18 år men tre över 65 år.
Å självklart så tänker ni säkert samma som jag..
Mopeden måste varit trimmad...
Så tänker inte jag! Jag tänker som så att varje mopedist är ett varningsmärke i trafiken som bör hanteras med respekt av dem som kör tyngre fordon. Speciell hänsyn bör tas till dessa ofta unga förare som ännu inte har tillräckligt stor erfarenhet för att säkert kunna framföra sina fordon.
Krasst uttryckt: i stort sett i varje olycka där en mopedist och en bilist är inblandade bör skulden läggas på bilisten!
Jappe
Jag har mött gubbar med hatt åt fel håll i rondell två gånger, man blir väldigt överraskad, men det hände inget för det gick väldigt sakta. Den ena blev stoppad av polisen, kommentaren var, "jag kör väl inte den långa vägen när jag kan köra den korta", när polisen påpekade vilket håll man kör i en rondell. Han blev av med kortet. Men jag har även mött ungdomar med bredsladd och väldigt hög hastighet. Jag är glad att jag inte hann in i rondellen före dessa personer, för då hade jag förmodligen inte tuggat bröd idag.
Vid vägarbete kör jag aldrig för fort, jag har själv suttit och svetsat expansionsskarvar på en bro, där lastbilshjulen rullat 20cm från men arm, det är väldigt obehagligt, då är även 30 km/tim väldigt fort.