• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Runda märken med siffror

F

F.d. 55374

Guest
Efter våra vägar finns sådana, trodde att dom talade om hur fort man får köra.
På E4 Gnarp (Hälsingland) till gränsen mot Västernorrland, har det en längre tid
varit 70 (beläggningsarbeten). Har åkt sträckan några ggr med husbil, håller
själklart 70. Blir naturligtvis omkörd av alla, bilar, husbilar, bussar, långtradare.
Varför struntar nästan alla i hastighetsbegränsningen ?
Tommy R
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Runda märken med siffror

Samma sak på E6 genom Bohuslän!

Varken lastbilar från östländer eller personbilar från vårt grannland i väster håller fartgränserna.

Beror möjligen på att man struntar i att betala ev. böter?
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Runda märken med siffror

Värre var det nog på E14 för några veckor sedan, från vägskälet till Ånge fram till Stöde
ca 3mil, där hade man lagt grus i hjulspåren och satt ner hastigheten till 50. Blev naturligtvis
omkörd av alla timmerbilar,taxi, bilar, långtradare + 1 husbil. Skrämmande att alla struntar
i hastighetsbegränsningen och att andra blir utsatt för stensprut.

Tommy R
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.218
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025
Sv: Runda märken med siffror

Vi var ute första gången med Saab Sonetten i onsdagskväll efter att ha skruvat ihop den efter omlackeringen och passerade ett reparationsarbete där man lagt nytt oljegrus(ca2 km) och tog det väldigt lugnt för att inte få stenskott. Naturligtvis mötte vi då ambulansen med påslagna blåljus och säkert 130 knyck, det var som ett flygande grustag efter den. Som tur var blev det inga större stenskott eller skador men det är ju ändå höjden av otur att möta den på just den korta sträckan.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.174
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Runda märken med siffror

Här nere i Italien så sitter det också skyltar men det verkar bara vara "rekomendationer"..
När det gäller hastighetsöverträdelse så får man nog fråga varje enskild individ.
Vägarna vi har hemma som är 80km/h är ju 100km/h i Tyskland.
Det kan ju vara så att lastbilschauffören känner sig stressad för dom har en tid att passa, tidsvinsten försvinner vid första rödljuset.
Vissa stora vägar som är bara 80km/h blir ju utråkiga att köra på med personbil och att hålla jämn fart verkar vara en konst för många speciellt på sträckor med fartkameror, skönt att ha personbil med farthållare och automatisk distans kontroll.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Runda märken med siffror

Efterlevnaden kontrolleras inte längre. Flera år sedan jag såg trafikpoliser med fartkontroll.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.800
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Sv: Runda märken med siffror

Då hade du nog riktig otur.

Jag skulle nog inte kalla det otur.
Jag blev "skjuten" på 110-motorväg
Men runt mina hemtrakter vet jag om flera av deras "gömställen".
Fast man känner till dem så går det att missa dem ändå när de skjuter från busken.

Jag tycker däremot de skulle stå mer öppet/synligt, har absolut bättre fartdämpande effekt på trafiken.
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.047
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Runda märken med siffror

VÄSTERNORRLAND = VILDA VÄSTERN ???

Vi har passerat Sundsvall och Medelpad och befinner oss i Sollefteå i Ångermanland och på väg hit har vi - ännu en gång bland åtskilliga gånger - med förskräckelse noterat hur illa folk kör.

När man t.ex. kommer ikapp ett annat fordon - oss i detta fall - så i stället för att slå av på takten, så kör man i full fart så nära som möjligt och därefter tvärbromsar man... detta då i stället för att ett par hundra meter innan man kommer ikapp ett långsammare fordon slå av på takten och avvakta ett lämpligt omkörningstillfälle.

Hastighetsbegränsningar tar man (som ofta i sydliga länder i Europa) som en rekommendation - igår blev vi omkörda på den 50-sträcka och de omkörande höll säkert 90-100 km/h på denna 50-sträcka.

I förrgår - i Sundsvalls centrum - och på en 30-sträcka kom en Nisse och drog förbi oss i minst dubbel tillåten hastighet.

Vid minst ett 20-tal tillfällen blev vi omkörda av bilister, som strax efter omkörningen, svängde av vägen och in i ett bostadsområde - mer bråttom hade man inte...

I rättvisans namn ska ni som bor i Medelpad och i Ångermanland inte ta åt er mer än vad andra i Sverige bör göra, för det är faktiskt lika illa i hela Sverige idag - det blir faktiskt bara värre och värre och det har vi ju fått exempel på bara de senaste veckorna i form av tidningsartiklar och TV-inslag !

Det enda som kan vända denna trend är nog kraftigt höjda böter kopplat till körkortsindragning, samt framför allt att det inrättas en form av "Highway patrol" (som i USA) där dessa poliser endast har till uppgift att övervaka trafiken !

Kör försiktigt !
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.957
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025
Sv: Runda märken med siffror

Håller med om att hastighetsbegränsningar ska hållas men tycker att det är fler och fler vägar där det inte är riktigt befogat att ha så låga hastigheter som det är. Det gör nog att folk blir irriterade många ggr och inte håller hastigheten där det är befogat. Titta på alla vägar som är nedsatta till 80 och som är hur fina som helst. Ofta så är hastighetsgränsen vid fd vägbyggen kvar hur länge som helst efter bygget har slutat och det bara är målningen kvar. Eller när det är så att inte skyltningen följer med bygget. De kan ju ha hunnit flera km framåt utan att flytta med skyltningen.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.197
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2025
Sv: Runda märken med siffror

Ett bra alternativ är att farbror polisen visar sig oftare på vägarna. Det behövs inga dyra fartkameror om polisen kör sina bilar på de hårt trafikerade vägarna. Vi vet alla att en polisbil har en fartdämpande effekt.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Runda märken med siffror

En stor anledning till att dom flesta kör för fort beror nog på att det i vissa fall har satts gränser som verkar minst sagt förvånande det måste finnas en acceptans bland bilisterna för fartgränser. som det är i dag på vissa ställen gödslar man med begränsningar som leder till att folk fullständigt struntar i dom och det mest skrämmande är att även polisbilar verkar följa samma mönster. Vi var på väg igårkväll från Sthlm och norrut och 99.99 % av personbilarna körde om oss trots att jag körde i den hastighet som var tillåten :confused:.
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Runda märken med siffror

Jag håller samma fart med personbilen som med husbilen ( ca 92-95 ) på 90 väg.
Ändå blir jag oftare omkörd med husbilen. Har vi samma effekt på andra bilförare som det röda skynket tjurfäktarna har ?????
Ove.G
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.134
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027
Sv: Runda märken med siffror

Jag håller samma fart med personbilen som med husbilen ( ca 92-95 ) på 90 väg.
Ändå blir jag oftare omkörd med husbilen. Har vi samma effekt på andra bilförare som det röda skynket tjurfäktarna har ?????
Ove.G

Absolut, stora fordon kan man i te ligga bakom. Sätt dej i en lastbil eller buss, då kvittar det vilken fart du har alla ska om... Sen kan dom sakta ner så du får bromsa istället...
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.265
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Sv: Runda märken med siffror

Med handen på hjärtat, det är bara att erkänna att man inte är speciellt glad av att ligga bakom ett högre fordon och tappa hela sikten framåt. Det är ännu värre att hänga efter en lastbil som spottar ut en massa svart rök i varje backe som kommer. Vi löser problemet genom att hålla god avstånd enda fram tills ett omkörningstillfälle ges... ...och då vill man bara susa förbi så fort det bara går. Det är rätt skönt att ha bra sikt framåt och slippa vissa onödiga avgaser.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.960
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: Runda märken med siffror

Att inrätta Highway patrol är en utmärkt idé. Sedan kan man fråga sig varför det måste vara minst två poliser i varje bil?
Jag vill minnas att polisen säger att de inte får jobba ensamma om någon farlig situation skulle uppstå.
Är det då farligare i Sverige än i ex USA där polisen så gott som alltid patrullerar ensamma?
Det måste vara mer kostnadseffektivt att dubbelt så många bilar är i omlopp med hänsyn tagen till bilkostnader vs lönekostnader/olyckor/lidande mm.
 
F

F.d. 58353

Guest
Sv: Runda märken med siffror

Efter våra vägar finns sådana, trodde att dom talade om hur fort man får köra.
På E4 Gnarp (Hälsingland) till gränsen mot Västernorrland, har det en längre tid
varit 70 (beläggningsarbeten). Har åkt sträckan några ggr med husbil, håller
själklart 70. Blir naturligtvis omkörd av alla, bilar, husbilar, bussar, långtradare.
Varför struntar nästan alla i hastighetsbegränsningen ?
Tommy R

Några anledningar är stress(personbilar, bussar, lastbilar), snäva tidtabeller för personbefodran(bussar), Kör och Vilotidsreglementet för godsbefodran(lastbilar).

Vad gäller yrkestrafiken så är böter för fortkörning en bagatell mot vad sanktionsavgifter är för överskridande av Kör och vilotidsreglementet. Beroende på hur allvarlig eller upprepande överträdelser är så handlar det om belopp upp till 200 000 kronor, i slutänden kan tillståndet att bedriva yrkestrafik dras in.
Det är rätt så naturligt att yrkeschaufförer undviker sanktionsavgifter genom att trycka lite mer med högerfoten. De kan ta 1 500 till 4 000 kronor i fortkörningsböter och därmed undvika en utgift på 196 000 till 198 500 kronor genom att köra för fort.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Runda märken med siffror

Att inrätta Highway patrol är en utmärkt idé. Sedan kan man fråga sig varför det måste vara minst två poliser i varje bil?
Jag vill minnas att polisen säger att de inte får jobba ensamma om någon farlig situation skulle uppstå.
Är det då farligare i Sverige än i ex USA där polisen så gott som alltid patrullerar ensamma?
Det måste vara mer kostnadseffektivt att dubbelt så många bilar är i omlopp med hänsyn tagen till bilkostnader vs lönekostnader/olyckor/lidande mm.

Skillnaden är väl den att när en ensam polis kallar på förstärkning i USA så dröjer det inte många sekunder innan han får den. Det kryllar tydligen av poliser i det stora landet i väster och de flesta sitter i bilar!

Jappe
 
Toppen