• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rovdjurs jakt

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Rovdjurs jakt

En undran!
Skrev lite före jul om problem, som rörde min värmeanläggning i huset. Fick då veta att detta inte hörde husbilslivet till och detta forum.
Tror Webben, då gav vissa gränser för lämpliga ämnen där bla annat social gemenskap var en viktig parameter.
Med förlov sagt tror jag denna tråd har spårat ur och börjar ha vissa inslag av politisk art.
Är detta forum verkligen upplåtet för en debatt i detta ämne???
Man kan gilla eller ogilla myndighetsbeslut, men är tummelplatsen för detta HBK hemsida?
Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:
S

solid

Guest
Sv: Rovdjurs jakt

Man kan väl se detta som en tysk stellplatz där gubbarna och gummorna
står utanför sin husbilar och diskuterar. Jag tror mig veta att det dom diskuterar inte alla gånger handlar om husbilar. Eftersom vi sitter där vi sitter
i våra stugor och huttrar i kylan är det väl utmärkt att kunna träffas i detta forum (stellplatz) och 'plaudern' lite om ditt och datt.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Rovdjurs jakt

Har inget emot att tala i Tyskland och även i Sverige, men lite skillnad på en Stellplatz "darunter" och på vår hemsida?
Vissa regler gäller väl här enligt våra stadgar?
Roadglider
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.920
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Rovdjurs jakt

En undran!
Skrev lite före jul om problem, som rörde min värmeanläggning i huset. Fick då veta att detta inte hörde husbilslivet till och detta forum.
Tror Webben, då gav vissa gränser för lämpliga ämnen där bla annat social gemenskap var en viktig parameter.
Med förlov sagt tror jag denna tråd har spårat ur och börjar ha vissa inslag av politisk art.
Är detta forum verkligen upplåtet för en debatt i detta ämne???
Man kan gilla eller ogilla myndighetsbeslut, men är tummelplatsen för detta HBK hemsida?
Roadglider

Absolut! Precis som din värmeanläggning. :)
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.920
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Rovdjurs jakt

Hej roadglider.

Varför inte? Visst kanske det behövs gränsdragningar. Jag tror dock att de flesta av oss har behov att diskutera det mesta. Ser det då som en fördel att få diskutera det med människor som jag vet har åtminstonde en del värdegrunder som likna mina. Det blir liksom mer begripligt då. Men det är min åsikt! :)
 
F

F.d. 17469

Guest
Sv: Rovdjurs jakt

Jaha så om man matar vildsvinen så ger dom sej inte på vallar och grödor.
Så ni utfodrar dom för att minska skadorna jag trodde det var för att dom skulle bli fler.Fattar inte riktigt kan du förklara för mej.


Jo Boxer det är så här att vildsvin är väldigt lättvindiga av sig dom gör inte mer än dom behöver för att hitta mat lägger man då en foder platts sommartid nära fälten med grödorså går dom dit istället man behöver inte mata dom för att dom ska bli fler det sköter dom så bra skälva.
Denna plats flyttas sedan närmare daglegorna på vintern och en foder plats skuter man aldrig på. Det här är det nya viltet vi jägare har att förvalta och det är inte lätt det är inte frågan om vi får svin det är bara frågan om när. Beskattar man inte års reproduktionen med 85% så är lavinen i rullning t.e.x har man en stam på 100 grisar och vill hålla det så är det 85% son gäller skulle man inte göra detta utan vänta ett år med avskutningen då har man ca 280 grisar år två och över 500år tre dom ynglar av sej värre än råttor
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Rovdjurs jakt

Vill man avbryta debatten när argumenten tryter?:confused:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Rovdjurs jakt

Makaber hobby

Entonigt och sorgsint höres flocken yla
jagad och utsatt för vinterns kyla
vargavintern sätter sina spår
jag undrar hur han mår
han som skadesköt en varg
är det bara jag som blir arg?

Av vargen finns nu bara pälsen kvar
kanske pryder den en riktig karlakarl
som äntligen till slut lyckades på det arma djuret göra slut
en ”enastående bragd” trots att det jagas med kulor och med krut

Det är lätt att vargen döda
nästan utan möda
alls inget besvär
med gevär

De bålda jägarna kallar det jakt
tycker nog det mera liknar slakt

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 9144

Guest
Sv: Rovdjurs jakt

Kom på följande vers nu när det är valår
Råd i valår




Det är klart jag blir förbannad och arg
när det kommer varg
in i mitt skafferi
och ej har vett att bara gå förbi.
Utan ynglar av sig och förökar sin stam
”Älgen tar slut, det är synd och skam”
Kom ihåg, ord från självaste kungen.
Fattar man inte det, är man en dum en.


Jag som bor här ute i obygden
och vill så klart dricka den egna brygden
samt äta gott
Ja, Ni stadsbor har aldrig förstått.
hur trevligt det är att äta Älg
varje helg


Nya löften måste komma från årets valstrateger
om dom vill ha en ny valseger
”Kvotera in i jakten massor av järv och lo.”
De som blir kvar kan stadsborna se på Zoo.
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Rovdjurs jakt

"Satans mördare" är ett uttryck som kommer från ett tal Olof Palme höll 1975 Olof Palmes tal - Wikipedia
Men att på detta satt jämställa jägarkåren med Francostyret i Spanien, tycker jag säger mer om skribenten än oss jägare som han skriver om.
Vad man tycker framskymtar i debatten är att "antivargjaktare" inte är emot vargjakt speciellt, utan är emot jakt över huvut taget.
Själv tycker jag att en död älg gör sig bättre i min frysbox, än att den ligger ute i skogen, riven av en varg. Särskilt när jag vet att den gått och betat bland mina tallplantor hela sommaren.
Jag har inte anmält mig som vargjägare än, men får vi problem med den i markerna här, kommer jag inte att tveka. En enskild varg, gör inte så stor skada, och är antagligen inte farlig, men hur är dom när dom jagar i grupp?
Vid energikrisen -74 diskuterades att släcka ner gatubelysningen i städerna, men förslaget förkastades för att det skulle försämra arbetsmiljön för tidningsutbärarna.
Här ute på landet har vi inget gatljus, och skolbarn kan få gå flera kilometer ensamma på väg till och från skolan. Jag har svårt att tänka mig att en varg backar för en 7-åring, när samma varg kan ge sig på en fullvuxen älg.
Att fridlysa ett djur, är ett ganska säkert sätt att utrota det, eftersom det då inte finns något intresse att ha den kvar. När älgen var "kronans vilt" och förbjuden att jagas av allmogen fanns det inte mycket älg, och dök det upp någon, så var den snart tagen och uppdelad bland tjuvjägarna.
Även så att ett djur som inte jagas, tappar sin naturliga rädsla för människan, och det är då den drar sig in mot samhällena. Alla djur är lika i ett avseende, dom äter det som är godast, och lättast att få tag på.
Det ställs allt högre krav på jägaren. Sedan rätt många år måste man ha jägarexamen för att få tillgång till vapen. Det finns visserligen jägare som saknar examen, men detta är ju ett övergående problem. Att det förekommer misstag och skadskjutningar går inte att komma ifrån, men ni ska bara veta vilken nesa detta är för en jägare. Särskilt som det aldrig finns annat än den egna oförmågan att skylla på.
Calle
 
F

F.d. 50078

Guest
Sv: Rovdjurs jakt

Väldigt bra innlägg i denna fråga sansad och balanserad, håller helt med dej!
icon12.gif
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Rovdjurs jakt

Jaja Bonath, vad ni håller på med på landet kan vi ju inte veta, vi som bor i de civiliserade (urbaniserade) områdena i riket. Detta eviga tjatande: "vargen kommer", har ju pågått sedan Selmas (Lagerlöfskan) tid. Varje gång ämnet kommer upp ser jag framför mig filmscenen där en flock vargar jagar en släde på en sjö i obygden och hemska skrik höres helt i enlighet med den tidens filmkonstkneper. Parallellen till amerikanarnas praktfulla "Hajen" (på ren svenska jxxla skitfilm) totala djurfilmskatastrofalster är kristallklar. Möjligen var Selma pionjär på området! Notera samtidigt att människans hållning till de vilda och hemska djuren var en annan än vår tids.

Jämför man människans rovdrift på den här planeten med de vilda djurens sätt att förhålla sig till naturen så blir ju konklusionen självklar och mycket tydlig.

Vänligen betrakta detta inlägg som ett upprop, en vädjan att förstå alla andra djur som far illa på grund av människans "mekanisering" av vår tidigare vackra och jungfruliga jord.

Förlåt mig för dessa rader, skrivna efter devisen "in vino veritas" (Josahonnenon 7:12) Dock randas ånyo snart en helt annan verklighet om några timmar när nattens välbehövliga vila övergår till nästa dags hemska strapatser, alltid i djurens tjänst, dock!

Ulula cum lupis, cum quibus esse cupis!

(Totalt obegriplig som vanligt, men skit i det.)

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Rovdjurs jakt

Här ute på landet har vi inget gatljus, och skolbarn kan få gå flera kilometer ensamma på väg till och från skolan. Jag har svårt att tänka mig att en varg backar för en 7-åring, när samma varg kan ge sig på en fullvuxen älg.
Calle

Bra exempel på hur man håller liv i debatten på lösa grunder................:iknowbest:
och människors rädsla för det okända.
// Pär
 
F

F.d. 29756

Guest
Sv: Rovdjurs jakt

Jag anser att det svenska vargprojektet är en felsatsning!

1. Vargen är inte genetiskt hotad. I bl.a. Sibirien som tillhör den boreala region som sträcker sig ner över norra Sverige finns ett fullgott genetiskt material.

2. Vem får höra den i sig fantastiska konceren från vargflocken då den stiger mot fullmånen?
Jo främst de som bor i glesbygden och i stor omfattning förser vargen med föda. Renägare, lantbrukare, jägare som finner sin älskade jakthund sänderriven. För dessa medborgare så är vargens ylande knappast någon musikalisk upplevelse.

3. Vi har nog fullt upp med att ge plats för de tre övriga stora rovdjuren, björn,lo och järv där björnen inte får bli för tätortsnära och börjar "källsortera" våra soptunnor. Vi vill ju så gärna se och fotografera men ge den då ett respektabelt säkerhetsavstånd speciellt om det handlar om hona med unge. Det kan bli en lek med döden!
Jag stöder helt närvaron av dessa tre rovdjur och är beredd att betala för dessa djurs näringsval.

4. Vad kostar vargprojektet???
Vågar någon myndighet ge oss betalare den verkliga kostnaden så här under valrörelsen?
Varför betala så mycket för denna fråga som splittrar landet så mycket?
 
B

Boxer

Guest
Sv: Rovdjurs jakt

Bonath; skrev:
Att det förekommer misstag och skadskjutningar går inte att komma ifrån, men ni ska bara veta vilken nesa detta är för en jägare. Särskilt som det aldrig finns annat än den egna oförmågan att skylla på.
Calle

Värmlands jägare måste vara ett under av oförmåga i så fall, var tredje varg ( 3 av 9)skadeskjöts enligt Nya Wermlandstidningen.
 
F

F.d. 4361

Guest
Sv: Rovdjurs jakt

Inte är det lätt att träffa en kanske springande varg på lite avstånd med ett kulgevär. Tvärtom är det nog en bedrift av de som träffar så djuret faller på platsen. Men man säger att man ska ju aldrig avlossa det skott man kan få komma att ångra..då är det bättre att låta bli. Men det är första gången varg jagas så visst blir det lite extra nerver och hets bland jägarna. Med tiden (åren) så kommer det att bli naturligt med jakten och då lugnar väl det höga tonläget ner sig.
Men jag kan inte begripa att folk hetsar upp sig för det här. Det är ju inte många vars tillvaro påverkas av om det finns 200 eller 227 vargar i hela landet?
KG
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Rovdjurs jakt

Man blir ju ganska för förfärad när man läser hur många av de fällda vargarna som varit skadeskjutna. Vid normal jakt är det bara jaktlaget som ser de döda djurkropparna, nu när kropparna skickas in så ser länstyrelserna hur skotten har tagit.

Jag är rädd att skadeskjutningar är vanligt vid annan jakt också men då kommer alla skadeskjutningar inte fram utan döljs inom jaktlaget. Jag hoppas att jägarna tänker till före skottet för att slippa stå med skammen. Att försöka bortförklara skadeskjutningar går inte, är jägaren så dålig skytt så gäller det att träna eller ställa bössan på hyllan.

Håkan D
 
B

Boxer

Guest
Sv: Rovdjurs jakt

Jag bor i Värmland och mej påverkar det. Jag är inte emot vargjakten i och för sej. Blir det för många måste dom jagas, men jag kan inte förstå det enorma hatet som finns bland jägarna. Vargen är väl ett djur som alla andra.
Att den tar jakthundar är ju inget argument så länge som jägarna själva skjuter dubbelt så många hundar som vargen tar.
Dom många skadesjutningarna tyder ju på en fullständig hysteri i skogen.
Jaga gärna men gör det med förstånd.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen