• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Router: RUT240 vs RUT950

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Nu har jag testat Rut240 o visst är den långsam. Har även provat med extern antenn som inte blev någon skillnad. Men ett annat problem jag har är att smart tvn fungerar på router men inte Appletv. Den kommer inte ut på nätet alls.
Kan det bero på det kort jag har. Använder ett Teliakort för telefoni med fri surf?
 
Senast ändrad:

Wifi On Board

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
30898
Medlemskap
2024
Vad gäller RUT240 är det en långsam router och inte ämnad till streaming. Det är Teltonikas billigaste router och är mer för industriella sammanhang. Den är bra för tex. styra smarta hem, belysning av/på etc. Den kan vara i tuffa klimat med extrem kyla och tåla mycket värme, vilket inte hemmaroutrar klarar av. TP-Link MR600 är för hemmabruk. Dock fungerar MR600 mycket bra och är snabb samt är prisvärd och tålig för vara en hemmarouter. Det problem med MR600 är att den är låst för roaming när den kommer från fabrik. Man måste gå in i routern eller använda appen för att sätta på roaming. Annars fungerar inte denna routern utanför Sverige. Dock är routrar från Teltonika mycket bra och håller en otrolig kvalitet. Dock kostar de mer men det är ändå väldigt mycket router för pengarna om man hoppar upp några snäpp. Det som gör MR600 snabbare är också att den även har Wifi 5 GHz, vilket inte den billigaste Teltonika routern RUT240 har. Om ni har en Smart TV eller Apple TV och ni har routern nära, är det alltid bättre att koppla in en nätverkskabel än köra på wifi. Då blir även RUT 240 mycket snabbare och man kan enkelt dubbla sin hastighet då RUT240 har väldigt långsam wifi-modul. Då allting mer och mer går åt Internet då styrsystem samt streaming idag är en vardag, skall man inte snåla på router och tänka på att en router skall vara snabb. Då är RUT240 i långsammaste laget.
/Nicklas
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Men ett annat problem jag har är att smart tvn fungerar på router men inte Appletv. Den kommer inte ut på nätet alls.
Kan det bero på det kort jag har. Använder ett Teliakort för telefoni med fri surf?
Ditt sim-kort/abonnemang påverkar inte anslutningsmöjligheterna för Apple-TV´n.
Har samma typ av kort, testat med både Telia och Telenor.

Nu har du kanske redan löst det hela, då din fråga är "gammal".
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Funderar att köpa en router. Har förstått att RUT240/RUT950 är lämpad för fordon. Vilken är "optimal" att ha i husbilen ?
Hej. Du frågar om vilken modell som är mest optimal. I vår radiogrupp har vi användare av båda varianterna. Det verkar som skillnaden är antal portar för datakabel RJ45. Variant 950 har fyra portar, 240 har bara uttag för en kabel. I och för sig kan den andra porten programmeras om. I övrigt tycks de vara likvärdiga.

Själv har tre stycken Teltonika, efter att ha testat flera andra. I husbilen sitter en 240 som alltid funkat perfekt. Det räcker fint med bara ett datauttag, där sitter en patchkabel till TVn. Paddor mm ansluts ju via Wifi. Så välj 240 om du inte har behov för fler uttag.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Ditt sim-kort/abonnemang påverkar inte anslutningsmöjligheterna för Apple-TV´n.
Har samma typ av kort, testat med både Telia och Telenor.

Nu har du kanske redan löst det hela, då din fråga är "gammal".
Det var inget problem med kortet. Problemet var att routern har två nätverksutgångar och den ena fungerar inte med appletv.
 

Kentx

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
25460
Medlemskap
2024
Som man ropar i skogen.....
Alla verkar mer eller mindre nöjda med det dom har.
Själv har jag en Teltonika RUT X11 med antenn på taket. Fungerar perfekt. Är snabb, stabil och går även den på 12 V.
Är mkt. nöjd.
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Någon som har koll på om Teletonika har någon 5G-variant nu, ett tag sedan jag kollade.
(Kör MR600 just nu)
En googling bort, så hittade jag svaret - och det var ”Ja”.

 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Jo naturligtvis men hur många procent av landet har 5G teckning idag? Om 5-10 år när 6-/7G kommit så är det en annan sak :)
Vet att Telia har stor utrullningsplaner under 2023.
Och de andra operatörerna planerar nog inte att vara sämre.

För bara slösurf, fungerar 4G mer än utmärkt.
Men när man jobbar är det inte fel med mera fart. :)

/ Peter
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Vi har kört en RUT240 med yttre antenn 8m upp i ett träd i fritidshuset (finns ingen mottagning med mobilen).
Den har funkat i många år (satt ute i en fågelholk).
Nu har de petat upp en ny mast i "närheten" så Rut är flyttad till husbilen.
Det är en ganska långsam router men den har mottagning i princip överallt (även när mobilen inte har det).
I husbilen har avverkats två hemmaroutrar. De håller några år sedan packar de ihop. Förmodligen pga fukt och vibrationer.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Kanske sent i debatten, men sedan några år har vi skippat separat router och använder telefonernas hotspot. Våra telefoner har har mängder av sparade Gb då uppkoppling bara används på resor. I princip gratis.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Jo naturligtvis men hur många procent av landet har 5G teckning idag? Om 5-10 år när 6-/7G kommit så är det en annan sak :)
På de ställen jag har varit i mellanSverige har det ökat kraftigt de senaste tre månaderna, har oftast 5G-täckning numera. Däremot har jag inget behov av det :)
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
128
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Vi kör Netgear nighthawk m1 med yttre antenn. Har fungerat perfekt i ett år nu.
Anledningen till valet av denna var den kunde brygga ett externt wifi nät. Så man slipper att använda roaming när wifi finns tillgänglig i utlandet. Inbyggt batteri och en användarvänlig app är också ett plus.
Strömförsörjning sker via usb, helt perfekt om ni frågar mig.
Största nackdelen är priset, särskilt om man väljer 5G (M5) modellen.
Men annars är vi helnöjda.
Mvh Per
 
Toppen