• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Router: RUT240 vs RUT950

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Funderar att köpa en router. Har förstått att RUT240/RUT950 är lämpad för fordon. Vilken är "optimal" att ha i husbilen ?
 

curriepm

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Varberg
HBK-Nr
30759
Medlemskap
2024
Jag vet att detta kanske inte är ett direkt svar på din fråga, men varför inte titta på en annan router. Jag hade RUT240 tidigare men bytte till TP-Link, och det bytet är jag helnöjd med. Teltonika router är robusta och gjorda för industri, dom är alltså väldigt bra, men lite långsamma.

Denna går på 12V, så man kan klippa kabeln och ansluta den direkt till husbilen via cigguttag eller fast anslutning, eller köpa en reservkabel om man vill ha 230V kabeln intakt för framtiden.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Ser nu att RUT240 annonserar att de klarar band 28 så det gäller nog att se upp så man inte får någon äldre version. (Hyllvärmare)
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Kör också TP-Link Archer MR 600 på 12 volt. Fungerar väldigt bra. Den har skakat med i 5-6 år år i husvagn och nu husbil utan problem. Klarar varierande spänning bra. Kombinerar den med Wifi.se 5G takantenn, vilket ger suverän mottagning.
 

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Där blev jag orolig. Har precis köpt en till nya bilen eftersom vi lämnar parabolvärlden i husbilen
Hittade denna länk att gäller att ha "rätt" produktkod (RUT240*6****,RUT240*7***,RUT240*8****) som ger support för B28. Bifogar länken:RUT240 Supported Frequency Bands - Teltonika Networks Wiki

Har snöat in på RUT240 som säges vara anpassat för fordon, och har 12 V matning. Om jag har fattat det hela rätt så gäller det ha rätt produktkod enl ovan. Rätta mig om jag har fel
 
Senast ändrad:

Järnkamin

HBK Intresserad
Inlägg
4
Kommun
Uddevalla
Hittade denna länk att gäller att ha "rätt" produktkod (RUT240*6****,RUT240*7***,RUT240*8****) som ger support för B28. Bifogar länken:RUT240 Supported Frequency Bands - Teltonika Networks Wiki

Har snöat in på RUT240 som säges vara anpassat för fordon, och har 12 V matning. Om jag har fattat det hela rätt så gäller det ha rätt produktkod enl ovan. Rätta mig om jag har fel
Hej!
Några funderingar på mobilbredbands router.
Är också på jakt efter Teltonika fast den uppgraderade 241 som sägs ska vara snäppet vassare. Dessutom är den som du säger anpassad för 12v då driftspänningen ligger mellan 9-30v. Jag blev avrådd att köpa Archer modellen som refereras till ovan med argumentet att den ej har driftspänning som teltonikan får den en strömspik kan den haverera och då gäller ingen garanti.Apropå produkt kod har jag skrivit till Dustin som säljer 241 för svar!
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Hej!
Några funderingar på mobilbredbands router.
Är också på jakt efter Teltonika fast den uppgraderade 241 som sägs ska vara snäppet vassare. Dessutom är den som du säger anpassad för 12v då driftspänningen ligger mellan 9-30v. Jag blev avrådd att köpa Archer modellen som refereras till ovan med argumentet att den ej har driftspänning som teltonikan får den en strömspik kan den haverera och då gäller ingen garanti.Apropå produkt kod har jag skrivit till Dustin som säljer 241 för svar!
Klart du ska skaffa den router du anser dig ha störst förtroende för. Men vem avrådde dig att köpa Archer? Min Archer har hanterat allt mellan 8,8 till 15 volt. Det värsta som hänt är att den startat om.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Har idag en Netgear AC797 som i och för sig funkar
Vill dock ha en som man kan ha e-sim i för att enkelt komplettera i olika länder. Har hittills inte hittat någon
 

curriepm

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Varberg
HBK-Nr
30759
Medlemskap
2024
Hittade denna länk att gäller att ha "rätt" produktkod (RUT240*6****,RUT240*7***,RUT240*8****) som ger support för B28. Bifogar länken:RUT240 Supported Frequency Bands - Teltonika Networks Wiki

Har snöat in på RUT240 som säges vara anpassat för fordon, och har 12 V matning. Om jag har fattat det hela rätt så gäller det ha rätt produktkod enl ovan. Rätta mig om jag har fel
Du skall givetvis köpa den router du snöat in på om det är den du vill ha, jag har själv haft den och den funkar helt perfekt, men som också påpekas av fler än mig så är den långsam. TP-Link funkar precis lika bra i husbilen och har 12V inmatning, men är snabbare.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Har haft en Teltonika Rut 240 och jag var inte nöjd med den, bytte till en TP-Link. vad jag har läst mig till på olika forum så är Teltonika en industrirouter som är robust och driftsäker men väldigt långsam.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Även jag kör TP-link, har fungerat bra genom hela Europa
1200kr nu, kopplas direkt på bilens 12V
 

Järnkamin

HBK Intresserad
Inlägg
4
Kommun
Uddevalla
Klart du ska skaffa den router du anser dig ha störst förtroende för. Men vem avrådde dig att köpa Archer? Min Archer har hanterat allt mellan 8,8 till 15 volt. Det värsta som hänt är att den startat om.
Det som jag varnades för var just strömspikarna då den enligt elektronikbutiken är gjord för stabilare spänning.Därför rekommenderade butiken Teltonik då den är förberedd för att klara strömspikar.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det som jag varnades för var just strömspikarna då den enligt elektronikbutiken är gjord för stabilare spänning.Därför rekommenderade butiken Teltonik då den är förberedd för att klara strömspikar.
Har kört olika varianter av TP-link på 12V i över 5år, inga problem
 

Järnkamin

HBK Intresserad
Inlägg
4
Kommun
Uddevalla
Hittade denna länk att gäller att ha "rätt" produktkod (RUT240*6****,RUT240*7***,RUT240*8****) som ger support för B28. Bifogar länken:RUT240 Supported Frequency Bands - Teltonika Networks Wiki

Har snöat in på RUT240 som säges vara anpassat för fordon, och har 12 V matning. Om jag har fattat det hela rätt så gäller det ha rätt produktkod enl ovan. Rätta mig om jag har fel
Detta svar fick jag från Dustin:
Niklas (Dustin SE)


21 nov. 2022 08:31 CET


Hej,

Du hittar information om vilka band som RUT 241 kan använda via: RUT241 Supported Frequency Bands - Teltonika Networks Wiki

RUT241 *0****Europe1, the Middle East, Africa, Korea, Thailand
  • 4G (LTE-FDD): B1 (2100 MHz), B3 (1800 MHz), B7 (2600 MHz), B8 (900 MHz), B20 (800 MHz), B28A (700 MHz)
  • 3G: B1 (2100 MHz), B8 (900 MHz)
  • 2G: B3 (1800 MHz), B8 (900 MHz)
Product CodeRegion (Operator)..Supported Bands

Detta är den modellen vi säljer.

Återkom gärna om du har ytterligare frågor.
Vänliga hälsningar / Best regards
Niklas
Dustin SE
Customer Service Representative
Operations
E-Mail: kundservice@dustin.se
Tel: 08 - 553 44 800
Växel: 08 - 553 44 000
Välkommen att registrera ditt ärende på
www.dustin.se/kontaktcenter
dustin_signature_image dustin_signature_linkedin_image dustin_signature_facebook_image dustin_signature_twitter_image
 
Toppen