• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Roligheter till husbilen

F

F.d. 8765

Guest
Sv: Roligheter till husbilen

Nej, just det. Det är många färskvattentankar som har en invändig bottenplugg. Så man måste göra en djupdykning i tanken för att dränera den. Mycket krångligt, men det är väl från fabrik en enkel lösning på att inte avtappningen fryser.

F

F.d. 7117

Guest

Jag har bottenplugg på min Euramobil - 06. Men jag tömmer bara hela tanken en gång per år om vattnet ser fint ut. Jag använder inte det vattnet för att dricka. Dricker ni av det vattnet?

Peter

I

Iveco 35

Guest

Vi har druckit av vattnet i alla våra husbilar, varför skulle vi inte göra det?

F

F.d. 7117

Guest

Hur ofta byter du vattnet då? Men det kanske håller sig flera veckor?

I

Iveco 35

Guest

Det varierar, men varje gång vi kommer hem från en resa. Som längst lite över en månad. Olle.

benndix

HBK Medlem
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027

Jag tycker att den här tråden borde ligga under Inredningstips så är det lättare att den senare, är det Uppfinnaren som bestämmer det ?

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Roligheter till husbilen med flera bilder

Vad är det för typ av bord du har till grillen i bak på cykelhållaren ?

Dock kan jag säga att jag hade ett fotsteg på min alkovbil och jag tabbade mej 2 gånger under 6 år att ställa mej på det och drog skall in i alkovtaket AJAJAJ .... skulle ju givetvis kört in huvudet i kupén först ... Men men det kanske är därför man är som man är ...

Senast ändrad:
F

F.d. 55383

Guest

Hej Allihopa,

Kärlek, humor och god mat är viktiga för mig.
Och två saker till som jag har svårt att leva utan:

1. Att hitta på eller ”förbättra” saker som jag kallar för uppfinningar.
2. När jag har kommit på något vill jag dela med mig mina idéer så att andra skall kunna ha nytta av det. Det är det som styr mig i mina insändare.

Tack för all positiv respons. Jag tycker även att det är jättekul att läsa om andras idéer.
Om det är någon som upplever att mina tips har hamnat i fel forum eller att någon upplever dem som reklam, det tycker jag är bara käbbel.
Upplev mina tips som möjligheter, inte ens som rekommendationer. Använd gärna idéerna om ni vill, det är gratis. Men ansvaret är ditt för konsekvenserna, typ felaktig montering, etc.
Det är jättekul om ni har synpunkter på mina idéer och ni vill förbättra dem. Fotsteget som jag är lycklig över, har sina begränsningar. Det kan inte bli hur bred som helst, det skall vara snygg, det är viktigt att det är halkskydd hela vägen. Men det vore bra om ni testar det innan ni börjar kritisera funktionen. Jag har nämnt förut att en fullvuxen kompis som är över 190 cm och väger mer än 150 kg har inga problem att komma upp/ner i hytten.

Svar på frågor:
1. På cykelstället har jag skruvat fast en rostfri plåt 630 x 600 mm 1,5 mm tjock.

2. Jag brukar skölja tanken för att få riktigt färskt och gott vatten som vi kan dricka. Jag har sett hur vattentank kan se ut inuti. Det kan bli avlagringar och gegga som jag inte ens vill tvätta mig i. Det finns kemikalier som dödar bakterier men vi vill undvika använda kemikalier. (Fast å andra sidan finns det värre saker som man sväljer.)
Det kommer mera tokigheter som jag skall fotografera och skicka in, var säker på det. Det värmer mig om jag gör någon glad. Men nu är det snart Jul och vi åker till Orsa för att fylla 65 på julafton (dock inte med husbil) och lämnar datorn hämma.

Med varma (H)Julhälsningar Stefan

Bilagor

• Så fångar man Månen 1.jpg
    Så fångar man Månen 1.jpg
    92,5 KB · Visningar: 7
  • Så fångar man Månen 2.jpg
    Så fångar man Månen 2.jpg
    73,1 KB · Visningar: 8
  • Så fångar man Månen 3.jpg
    Så fångar man Månen 3.jpg
    75 KB · Visningar: 7
F

F.d. 52943

Guest

Jag hoppas du inte tolkade mitt svar som något försök att lägga hämsko på ditt idéflöde hit till forumet. Fortsätt att posta dina idéer - jag vill läsa dem!!!!

Det jag ville säga var att HBK har bestämt sig för att kommersiella annonser ska ligga på ett ställe och övriga idéer på ett annat.

Det är för mig helt OK, och bör respekteras. Sluta inte att delge oss dina idéer, men lägg inlägg om trappan under HBK´s företagsforum och övriga idéer (som du inte har ett kommersiellt intressa att pusha för) under valfri rubrik.

F

F.d. 8765

Guest

Hej Stefan
Vad är det för radio/DVD du har. Är den bra. Var köper man den och c:apris.
Undrar varför du har två backkamradisplayer.
Varför jag är intresserad av radion är för att jag skulle villa ha b.kameran kopplad till radion, för att slippa flera skärmar.
God Jul

F

F.d. 55383

Guest

Hej på er,

Jag är jätte nöjd med dvd-radion. Jag har monterat två stora extra högtalare ovanför huvudet samt lagt en subwofer under stolen från biltema (995:) det blev kanonljud. Jag har kopplat den till tv-n.
Samla ihopp alla dina låtar, brän en dvd skiva med mp3 format så kan du ha alla dina låtar på en och samma ställe ( ca 1000 St) så slipper du en massa cd skivor drälla omkring i bilen. Vill du ha låtarna eller dina bilder på en USB sticka så har du möjlighet till det. Det finns även en mini USB ingång på framsidan. Här kan du kolla hur den ser ut.

Videoresultat för ädelsten D-4508

Bilstereo Ädelsten D-4508
1 min 56 sek - 13 jun 2008
www.youtube.com
Den här kostar 1699:- hos www.parabolnet.se.

Att jag har backkameror beror på att jag vill se allt runt omkring mig. Den 7" display (oxå från Parabolnet 700:) har 3 st ingångar där du kan med enkel knaptryckning välja från vilken kamera du vill se fram, bak, höger, vänster läge.
Men du kan koppla in en backamera till Ädelstenen oxå.

Lycka till.
mvh Stefan

F

F.d. 8765

Guest

Tack Stefan
Det såg bra ut. Tyvärr saknar jag GPS-funktionen. För det finns väl inte inbyggt, eller?

F

F.d. 55383

Guest

Hej igen,

Jag har TOMTOM 730 TMC.
Troligen är den bästa idag, särskilg om man vill prata til den.
Du säger bara i röstadress:
Stockholm, Ruddammsvägen, 8 så är du hos mig. Men jag tar julledigt nu.
Gud (H)Jul
Stefan

Senast redigerad av en moderator:

Helene & Micke

HBK Medlem
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
4993
Medlemskap
2025

Hej uppfinnaren jag blev väldigt imponerad av dina hemma gjorda insteg i husbilen av durkplåt.Jag har en liten fråga hur har du fäst steget i karossen jag är sugen på att bygga sådana jag har en adriatik själv.mvh Micke

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Helene&Micke:

Bara som en liten tanke ... Jag hade sådana fotsteg på min gamla alkovbil och 2 eller 3 gånger höll jag på knäcka nacken för att jag satte foten på fotsteget och sen körde jag skallen rakt i alkoven .... Jo det var klantigt men jag hade inte heller saknat dom om dom inte funnits för på min så var fotstegen precis i underkanten på dörren så det blev inte stor nivåskillnad på fotsteget och golvet .

Senast ändrad:

Peterpan

FD HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022

Lösningen med färskvattnets inlopp och utsläpp har jag ingen förståelse för.

Det finns redan bättre färdiga lösningar på min husbil.

Resterande uppfinningar är väl bra men kan förbättras.
Varför dammsugarrör när det finns billigare och bättre alternativ?
Tack i alla fall.
Jag tror att du har lyckats att aktivera många hemmapysslare.

Senast ändrad:
Toppen