• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Roligheter till husbilen

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Roligheter till husbilen

Hej igen Peter. Jag är nog inte särskilt representativ för forumet. Jag har bara funnits här ett par månader. Sen tror jag faktiskt inte att det är möjligt att ha en bild av hur 5000 människor fungerar. Däremot tycker jag att det är dags för dig att bli medlem. Dina åsikter behövs! Inte minst som motvikt till såna som mig! :)

F

F.d. 55383

Guest

Hej på Er,

Det är roligt att mina idéer kommer till nytta.
Svarar för er båda.
  1. Vattenslangen är monterad med en 1/2 " gängad nippel. Ta en 1/2 "gängtapp och dra gänga i vattentankens avtappningshål. tanken är av plast så det går lätt.
  2. Det går bra med trähylla oxå den är billigare och lättare att hitta. Lexan plasten är dock genomskinlig och tål vatten kanske lite bättre.
  3. Bossings innerskärmar funkar utmärkt. Jag skall byta ut mina till sådana. Alla skruvar följer med kittet. Kittet kostar i år 1999:- from 2010 blir priset 2295:- med klubbrabatt 1800:- resp. 2065:- hemtpris. Frakten kostar 150:-
  4. Trappan är fastmonterad. Bilen är avställd och uppalad under ramen med billiga domkrafter.
  5. Till sist. Jag är tekniker, inte fel fri, jag vill lösa problem och ge er tips. Men snälla! käbla inte med varandra här, när ni har läst mina idéer.
Varma hälsningar Stefan

Senast redigerad av en moderator:

MiKi

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024

Uppfattar jag det rätt att du från avtappningen i färskvattentanken monterat på slang som du använder som både på och avtappning via snabbkopplingen? Barnsligt förtjust i dom små enkla lösningarna, "sidoinläggen" fyller nog en funktion för dom som skriver och svarar, mer som vänliga påpekanden.

Mvh Marita

F

F.d. 18368

Guest

Uppfattar jag det rätt att du från avtappningen i färskvattentanken monterat på slang som du använder som både på och avtappning via snabbkopplingen? Barnsligt förtjust i dom små enkla lösningarna, "sidoinläggen" fyller nog en funktion för dom som skriver och svarar, mer som vänliga påpekanden.

Mvh Marita

Jag tycker det verkar lite överarbetat, för att inte säga jobbigare, att böja sig ner på marknivå för att fylla på vatten när man har det ordinarie påfyllningshålet i brösthöjd.

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Mvh Marita

Kan bara instämma! Att få ideer för att förbättra husbilslivet är kul och det stärker
klubben och forumet!!!!!

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Hej på Er,

Det är roligt att mina idéer kommer till nytta.
Svarar för er båda.
  1. Vattenslangen är monterad med en 1/2 " gängad nippel. Ta en 1/2 "gängtapp och dra gänga i vattentankens avtappningshål. tanken är av plast så det går lätt.
  2. Det går bra med trähylla oxå den är billigare och lättare att hitta. Lexan plasten är dock genomskinlig och tål vatten kanske lite bättre.
  3. Bossings innerskärmar funkar utmärkt. Jag skall byta ut mina till sådana. Alla skruvar följer med kittet. Kittet kostar 1999:- med klubbrabatt 1800:- hemtpris. Frakten kostar 150:-
  4. Trappan är fastmonterad. Bilen är avställd och uppalad under ramen med billiga domkrafter.
  5. Till sist. Jag är tekniker, inte fel fri, jag vill lösa problem och ge er tips. Men snälla! käbla inte med varandra här, när ni har läst mina idéer.
Varma hälsningar Stefan

Hej igen Stefan och tack för ditt svar.

Funderar starkt på trappan och hör av mig. Ber om ursäkt för käbblet. Det var inte menat så. Jag diskuterar gärna, fast ibland utan att tänka efter, före!:)

Libom

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2026

Hej Uppfinnaren..

Verkligen kul att du kom med i klubben, och tack för dina generösa tips och uppfinningar.
Följde dig med stort intresse i serien "Sverige campar" som jag fick i fars-dagspresent i år.
Gemyt och generositet var genomgående.. Mycket intressant fisketur, som visade att initiativ och uppfinningsrikedom alltid ger resultat..!
Ser jag er i handelshamnen i Karlskrona kommer jag bort och växlar några ord..

Hälsn. från
"Året-runt åkaren"
Libom

Senast ändrad:
F

F.d. 55383

Guest

Jag tycker det verkar lite överarbetat, för att inte säga jobbigare, att böja sig ner på marknivå för att fylla på vatten när man har det ordinarie påfyllningshålet i brösthöjd.
Hej,
Poengen är med bottenslangen att man kan även tappa av vattnet så att det inte blir gammal och geggig och dessutom kan man slippa konka hem det.
Jag håller med dig att det kan verka överarbetat men jag älskar att göra sådant. Du kan fortsätta att göra det så som du tyckker är roligast.
Mina tips är till likasinnade tokar som jag, eller för dem som tycker att det är praktiskt att göra så.
Jag har kompletterat bilderna med ännu fler tokigheter. Titta inte på dem så slipper du bli irriterad. Det är inte min mening med mina tips.
Jag skickar upp lite skoj under "Historier och skoj" som man kan ha mer roligt åt. Det är inte jag som kom på det!
Ha en bra dag
Uppfinnaren Stefan

F

F.d. 18368

Guest

Du verkar snarstucken, men presenterar du dina sk. uppfinningar så är det var och ens rättighet att kommentera dessa utan att du behöver ta åt dig.Jag är inte irriterad. Jag tittar gärna på dina tokigheter men allt behöver jag inte svälja. T.ex. så tycker jag att ditt fotsteg (när jag ser bilderna på detta) är smalast där åtminstone jag vill sätta foten. Rätta mig gärna om jag har fel. För övrigt hör jag till dem som gärna skärskådar andras påhittigheter men har svårt att komma på något eget.

F

F.d. 2577

Guest

Hej Wikström, du har väl inte kopierat den svenska jantelagen? Men jag håller med dig det är lättare att kritisera än att skapa själv.

Har själv hittat på några "uppfinningar" men behåller dem för mig själv, gillar inte tråkningarna som kommer efter! Har visat någon tidigare, men då dyker det alltid upp någon "messersmith" som ifrågarsätter behovet för sitt eget behov.
Leffe

F

F.d. 18368

Guest

Hej Wikström, du har väl inte kopierat den svenska jantelagen? Men jag håller med dig det är lättare att kritisera än att skapa själv.

Har själv hittat på några "uppfinningar" men behåller dem för mig själv, gillar inte tråkningarna som kommer efter! Har visat någon tidigare, men då dyker det alltid upp någon "messersmith" som ifrågarsätter behovet för sitt eget behov.
Leffe

Hej Fia, inte är det väl så allvarligt det här att man inte vågar presentera sina ideer. Skulle jag vara lite mera smart och innovativ så bjöd jag gärna på mina uppfinningar. Nu tar jag del av andras och tycker att en del är bra och andra mindre bra. Men jag uppskattar att ni presenterar dem. Det tror jag alla gör. Bry dej inte om ev. "messersmittare. Kör på. Hälsningar Wikstrom

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Leffe (Fia T)! Jag sticker ut hakan ibland och då kan det bli lite hett kring öronen emellanåt, men man vänjer sig!

Kör på bara!

Varför skulle du väja för dom dumma
det är ju inte du utan dom som är skumma
så visa gärna vad du kan prestera
och låt inte ”messersmittarna” regera

Jappe

Senast ändrad:
F

F.d. 2577

Guest

Tack Jappe dikten värmde i kylan och du Wikström jag kan se att du har glimten i ögat.

I vårt fall har vi som första husbil köpt en i instegsklassen. Det mästa finns med men kanske inte förfinat, bl.a. är soffan i dinneten inte den bästa att sitta i. Vinkeln sittdyna-rygg är för rät. (vinkel) Har därför en 6-7cm list moterat på gångjärn som kan fällas upp i framkant under sittskivan. (som dynsn ligger på) Det blev betydligt bättre, men nu miskade ju vinkeln, så för att en mer "liggande" ryggdyna monterades en vinklande plyfaskiva. De fästes i överkant med gångjärn och för att få "luft" bakom sattes en lämplig distans mot ryggstödet.

Bilen står nu inpackad för vintern men om någon vill ta del av ideerna, kan jag ta några bilder vid nästa inspektion och lägga ut.
Leffe

F

F.d. 5898

Guest

XXXXXXXXXXXXX
Alla saker han visar är ju kanon saker , har det någon betydelse om han skulle tjäna några kronor . Vore en helt annan sak om det vore Kama Fritid som tippsade.....

Intresserade ombedes inte blanda sig i klubbens inre angelägenheter / HBK-web

F

F.d. 5898

Guest

Iden är kanon.
Problemet är inte påfyllningen , problemet är istället när vattnet skall ur .
på vår gamla husbil -99 fick man ta bort dynan , fälla upp sätet , gänga upp det stora locket , stoppa ner hela armen i tanken för att hitta en liten "diskpropp" och dra ur denna.

Men till vår nya 2009 har utvecklingen gått framåt , nu räcker det med att ta bort dynan fälla upp sätet och vrida kranen , men man har inte tänkt till och satt kranen ut mot gången utan så långt in man kan komma , för att göra det lite lättare för sig kan man trassla sig in under bordet på alla 4 längs in mot väggen och lätta på dyna och säte och sticka handen för att vrida , sedan är det bara att försöka att backa sig ut ur bordet igen.
Vi snackar 2000 tal ...skall det vara så svårt med smarta lösningar :
TACK du har gjort precis som jag tänkt och nu vet jag att det går , till våren har min bil också en kran som din , men jag väljer nog att fylla normala vägen.

TACK Uppfinnaren
Mats o Cilla

F

F.d. 55383

Guest

Hej Wikstrom,

Vitsen är med slangen att man även kan tömma tanken för att vattnet skall inte vara gammal, jag brukar till och med skölja hela systemet innan jag fyller tanken. Man kan dessutom slippa kånka hem vatnet.
Du kan järna fortsätta att ha det som du har idag om du tycker att det är så jobbig att böjja dig.

mvh Stefan

F

F.d. 8925

Guest

Jag kan inte låta bli att visa upp min lösning på skidställ på husbilen.
Köpte ett par billiga lastbågar för "takrails" som jag monterade på cykelstället fungera klockrent.

Bilagor

• Skidstall-webb.jpg
    Skidstall-webb.jpg
    68,2 KB · Visningar: 1.184

Toek

HBK Medlem
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
4805
Medlemskap
2025

Kan bara instämma! Att få ideer för att förbättra husbilslivet är kul och det stärker
klubben och forumet!!!!!

Hej
Inte det minsta reklam möjligen för ölet men det tror jag inte du säljer.
Kör på med bra ideer.

Hälsningar
Tommy

F

F.d. 55383

Guest

Hej Marita

Det är rätt uppfattat. Jag gängade in en vinkel i avtappningshålet. Men det kan vara enklare att använda en gängad plastvinkel med mögelfri silikon från Biltema. Då slipper man gänga i tanken. Men kolla noga att silikonmassan inte täpper till hålet.
Jag brukar spola rent hela systemet innan avfärd.
Vitsen med det är att man slipper gräva i tanken varje gång när man vill tömma tanken. Jag är inte besvärad över att böja mig till nippeln som av naturlig själ inte ligger i bröst höjd.
Och visst borde det vara standard på alla husbilar och husvagnar.
Representanten från Adria plåtade som sjutton mina kompletteringar men det kommer säkert att ta lång tid innan de slår igenom.
Kul att du gillar idén.

Hälsningar Stefan

F

F.d. 18368

Guest

Det som förvånade mig när jag såg din bild på slangen från färskvattentanken var inte avtappningen utan påfyllningsmöjligheten. Avtappningskran för färskvattnet trodde jag fanns på alla husbilar, men tydligen inte. Borde vara en självklar sak. Men det självklara är inte alltid självklart. Där kommer uppfinnaren in i bilden. Bra gjort.

Toppen