• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Roligheter till husbilen

F

F.d. 55383

Guest
Roligheter till husbilen med flera bilder

Jag bifogar lite bilder på mina eftermonteringar som gör mitt liv lite roligare. Någon har kanske användning för idéerna. Lycka till.
DVD radion kostade 1700:- , 7”skärmen till backkameran med 3 ingångar 700:- , 19” 12 Volts LCD Tv-n. / dataskärm 3875:-.
Dammsugarrören fungerar även för hållare för sladdvindan. Då går inte sladdvindan omkull när du rullar upp-/av sladden och du har andra handen att föra kabeln rätt med. Att tänka på när du skaffar ny sladd: många campingar kräver 2,5 kvadrat mm. Kabel med Europa kontakt. Med det blir mindre spänningsfall och sladden blir inte varm med högre belastning.
Jag skrev även om energihantering under Ämne/ Elförsörjning.: ”Att lagra och frakta energi” med datum: 2009-12-09 15:40. Hoppas att även den kan någon ha glädje av.
Andra inlägg:
Om vår lycka: Hej alla trevliga Husbilsanvändare. (2009-11-28 18:07) 2009.12.05 17:27 Öppet Forum/Under Markisen
Tips inför bilbyte/köp 2009-12-02 20:27 Ämne/ Husbilköp o Import.
HBK Forum /Företagsforum: 2009-12-02 – 13:10 IVEK Invest AB / smarta tillbehör för husbilslivet. Där kan ni läsa om mina rabatter till klubbmedlemmarna.
Hälsningar, uppfinnaren Stefan

Bilagor

• Förarplats.jpg
    Förarplats.jpg
    134,6 KB · Visningar: 106
  • Färskvattenhantering.jpg
    Färskvattenhantering.jpg
    90,5 KB · Visningar: 76
  • Draperi.jpg
    Draperi.jpg
    126,3 KB · Visningar: 48
  • Dammsugarrör.jpg
    Dammsugarrör.jpg
    111,5 KB · Visningar: 49
  • Koskinn.jpg
    Koskinn.jpg
    117,6 KB · Visningar: 46
  • Köket.jpg
    Köket.jpg
    111,7 KB · Visningar: 77
  • Min fotsteg.jpg
    Min fotsteg.jpg
    85 KB · Visningar: 94
  • Sladdvinda och dusch.jpg
    Sladdvinda och dusch.jpg
    96,8 KB · Visningar: 45
  • Baken.jpg
    Baken.jpg
    118,2 KB · Visningar: 44
  • Parasol.jpg
    Parasol.jpg
    96,1 KB · Visningar: 30
Senast redigerad av en moderator:
H

hianders

Guest
Sv: Roligheter till husbilen

Stefan! Du måste göra lite skillnad på när du skriver som medlem och som företagare i Företagsforum,
d v s ingen reklam för eget företag under Markisen. I Företagsforumet helt okey.

Lycka till med ditt företag! :))

fru hianders/Inger/Företagsforum

F

F.d. 55383

Guest

Hej Inger:
Vilket upplever du att det är reklam? Visa mig det så tar jag bort det omedelbart.
Hälsningar Stefan

F

F.d. 52943

Guest

Om det är så att du säljer det som du visar på bilderna, så är det reklam och hör hemma under företagsforum. Jag har inget intresse av att du tar bort inläggen - tvärtom - en stor del av vitsen med detta forum är tips om förbättringar och prylar som gör husbilslivet lättare.

Däremot är det alltid av intresse att veta om ett inlägg om en smart pryl är en partsinlaga från någon som har ett säljintresse, eller ett tips från någon som hittat en grej som man vill dela med sig av.

Fortsätt tipsa om smarta prylar! Dom grejer du säljer tipsar du om på företagsforumet - övriga under valfri rubrik!

Husbilshälsningar
;)

F

F.d. 55383

Guest

Hej igen,

Det enda jag säljer är fotsteget som jag från början har gjort till min egen bil men alla som har sett det tyckte att det var kanon, däför har jag låtit ett företag tillverka dem. Det är min första säljbara produkt till husbilar och min förhoppning var att den information jag gav var nyttigt för klubmedlemmarna. Övriga tips jag visar är andra saker jag själv tillverkat till min egen husbil men inget jag håller på och säljer. Att hjälpa medlemmarna med tips om var man kan köpa dessa är min stora passion. Jag är husbilsägare i första hand och pensionär men jag har ett litet "HOBBY FÖRETAG".
Det är trevligt om medlemmarna hör av sig med synpunkter på hur mina insändare upplevs.

Hälsningar
Stefan

H

hianders

Guest

Jag har skrivit ett privat meddelande till dig Stefan! Det är ett gränsfall med reklamen för fotsteget och det egna företaget längst ner i texten. Se forumreglerna! Men, alla tips är ju till gagn för alla medlemmar. Fortsätt och uppfinn du och dela med dig!

Inger

F

F.d. 7117

Guest

Jag kanske missat något isf får jag be om ursäkt. Men jag undrar om det är "vanliga" medlemmar som leker polis angående kritiken till reklam? Det borde väl vara någon moderator som påpekar. De brukar vara aktiva när någon går över gränsen.:wideeyed:

F

F.d. 3088

Guest

Tycker det var ett bra och vänligt inlägg av Hianders, en liten diskusion uppstod ju om hur man tolkar en fråga på olika sätt inom lugnets hängmatta :D
poliser är vi nog lite till mans överallt då och då

Gurra

Marianne och Lars

FD HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1832
Medlemskap
2022

Hej Stefan, hyllan i pentryt är intressant. Var köpte du materialet, och hur är den fastsatt.

Tack på förhand Marianne och Lars.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Jag kanske missat något isf får jag be om ursäkt. Men jag undrar om det är "vanliga" medlemmar som leker polis angående kritiken till reklam? Det borde väl vara någon moderator som påpekar. De brukar vara aktiva när någon går över gränsen.:wideeyed:

I detta fall är det hianders, ledamot av styrelsen och involverad i Företagsforum, som skrivit ett litet påpekande om ett gränsfall. Ibland är det vi i HBK Web som gör sådana, ibland är det "vanliga" medlemmar som gör det genom att rapportera ett inlägg. HBK Web kikar då på det och gör en bedömning om vad som eventuellt skall göras.

För övrigt är de i styrelse, HBK Web, valberedning mm också "vanliga" medlemmar ;) .

/Michael, HBK Web

F

F.d. 55383

Guest

Information eller reklam?
Jag är en person som har huvudet fullt med idéer. Mina problemlösningar har tagits emot med glädje under 25 år då jag jobbade på Kungl. Tekn. Högskolan. Visserligen har jag även mött en hel del avundsjuka när jag löste problem, sådana problem som vem som helst kunnat lösa men ingen gjorde det.
Jag får mycket uppmuntran att tillverka och marknadsföra mina idéer. Att tillverka prototyper är det roligaste jag vet. Men att patentsöka, marknadsföra och sälja det tycker jag är pest. Och fruktansvärt dyrt!!!!
Varje gång jag vill skaffa mig någonting lägger jag ner enormt mycket tid och arbete för att hitta den bästa lösningen. ( Det var därför vi fick vänta på vår älskade husbil i över 10 år) Efter att jag har hittat – i mitt tycke – den bästa lösningen vill jag gärna dela med mig för att glädja andra. Men alla gläds kanske inte. Oftast blir det avundsjukan och Jantelagen som är det svåraste att hantera. Det finns två sorters avundsjuka: en som är avundsjuk men missunnar inte framgången. Och så finns det alldeles för mycket av den andra sorten.
Nu åter till frågan: Information eller reklam? Var går gräsen?
Gäller det en medlem som kommer på någonting och vill dela med sig sin lösning, han/hon borde få större tolerans vid avgörandet i frågan. Min fotseg är ett typiskt exempel på det. Många vill gärna veta mer om det och då får man skjutsa runt dem på olika tillåtna sökställen, i stället för att skriva ut webb adress direkt med tillhörande klick. Eller så skulle t ex ni som är intresserade av typ DVD/radio, eller skärmar kunnat klicka på ”www…...se” och hittat den önskade produkten direkt.
Jag har undvikit att namnge vilka företag som säljer de produkter som jag tipsade om just för att slippa bekymret med ”reklam”.
På min hemsida finns en del information om produkter som jag har möjlighet att inköpa och sälja vidare, om jag ville. Men när en skärm kostar typ 700: - i butik då måste man förstå att det inte finns några pengar att tjäna på det. Alltså säljer jag inte den, men informationen om var man kan skaffa den, bjuder jag gärna på.
Jag vill inte starta en lavin av tyckande i frågan men hoppas att dem ansvariga tänker till innan dem kallar något för otillåten reklam. Men öppna gärna en ”låda” för bortagna saker. Det kan ni väl bjuda på.
Varmaste hälsningar från uppfinnaren Stefan.

F

F.d. 55383

Guest

Hej Stefan, hyllan i pentryt är intressant. Var köpte du materialet, och hur är den fastsatt.

Tack på förhand Marianne och Lars.
Hej på Er,
Materialet är 3 mm tjock Lexan (typ plexiglas, men lexan är okrossbar och går att bocka som plåt) Den är 530 x 450 mm som är vinkelbockad 200 mm med förstärknings bock 20 mm in mot diskbänken. Den är inklämd bakom ruggstödet och fastskruvad med 2 skruvar uppifrån i ryggstödsskivan med distans för att galasskivan skall kunna fällas upp. Lycka till.
Hälsningar Stefan

F

F.d. 3088

Guest

Uppfinnaren;

Här är väll det som pekar: HBK Forum /Företagsforum: 2009-12-02 – 13:10 IVEK Invest AB / smarta tillbehör för husbilslivet. Där kan ni läsa om mina rabatter till klubbmedlemmarna.
Sedan om du kunde utveckla detta: Oftast blir det avundsjukan och Jantelagen som är det svåraste att hantera. Det finns två sorters avundsjuka: en som är avundsjuk men missunnar inte framgången. Och så finns det alldeles för mycket av den andra sorten. Vem är det som är avundsjuk :confused: Kan du räta ut ett frågetecken till vore det bra
”låda” för bortagna saker? vad är det:confused:

Gurra på golvet

F

F.d. 55383

Guest

Tjäna Gurra
Hittils har jag inte råkat ut för avundsjuka i klubben. Däremot i mitt "tidigare liv". Så det är lungt.
"Lådan" tänkte jag närmast som inte passar i den aktuella forum och plockas bort där skulle kunna samlas för att kunna titta på om man är nyfiken på vad som har hamnat där.
Men gör inte nå`t stor sak av det.
mvh Stefan

RULLAN

FD HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3082
Medlemskap
2022

Hej Stefan
Hur har Du anslutit slangen för fyllning/tömning av färskvattentanken i tankänden? Resten är ju självförklarande pga bilden. Du visade mig alla Dina fiffigheter på mässan men jag tänkte aldrig på att titta efter hur slangen var ansluten i andra ändan. Vi har samma typ av bil. Jag snodde genast Din idé om serveringshylla men jag gjorde den i trä istället.
Leif

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Hej Uppfinnaren!

Jag vet av egen erfarenhet att egna uppfinningar ofta blir dyra. Jag har också uppfunnit mycket i mina dar, men till skillnad från dig så blir mina uppfinningar oftast inte särskilt användbara. :eek:

En fråga ang ditt insteg. Min bil har Bossings inneskärmar monterade. De är ganska tjocka och går långt ner som stänkskydd. Tror du det går att lossa innerskärmarna, montera ditt steg och sedan återmontera innerskärmarna med längre skruv och längre plastclips?

Sedan en liten undran. På din bild på insteget i början av tråden ser det ut som underdelen på en lite garagedomkraft under steget.., är månne insteget ej fast monterat? :)

Sen till Peter ang kommentaren att leka polis. Vad menar du med det? Är det negativt att vara polis? Är det negativt att påpeka för någon att man kanske överträder gemensamma regler? Är det ojust att ingripa när något blir fel? Eller om någon behöver hjälp? Är det överhuvudtaget fel att lägga sig i varandras liv? Förklara för mig så jag förstår! :)

/Krister

F

F.d. 7117

Guest

Jag tycker inte det fanns skäl att påpeka i det här fallet. Men vi har alla olika syn på hur fritt man ska få utrycka sig etc. Men jag förstår att regler måste finnas. Jag börjar nu få en tydligare bild av hur de flesta fungerar på det här forumet.
Mvh Peter

Toppen