Ja det frestar naturligtvis på mer att flytta en tyngre bil om de mekaniska komponenterna är desamma som i en 3,5 tonnare. Det jag inte förstått ännu är varför den större tyngden skulle leda till att roboten hanterar kopplingen så att bilen rycker?
Att den ”rycker” kallas för judder. Detta sker när styrningen inte kan reglera skillnads varvtalet över kopplingen, dvs friktionsytan på kopplingen har ändrats.
En torr-koppling är känsligare vs en våt-koppling.
Judder börjar kännas först vid höga laster.
Alltså en tung bil börjar ge symtom redan vid plan väg, en lättare bil kan känna av detta i en backe.
Tyvärr är denna typ av växellåda inte den bästa till husbilar (tunga bilar)
Ni som har…. Utför regelbunden service, byt koppling om ni upptäckte ”judder”.
Gör lugna starter, dvs undvik starter med hög belastning, undvik kökörning med många start & stopp, kör mjukt och lugnt så skall den nog hålla många tusen mil