Ja då har någon verkligen dragit åt katastrofalt hårt, egentligen läge för att byta ut hjulbultarna då, de har definitivt sträckts.Jag har 3/4" längd 1 m. Har behövts.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Ja då har någon verkligen dragit åt katastrofalt hårt, egentligen läge för att byta ut hjulbultarna då, de har definitivt sträckts.Jag har 3/4" längd 1 m. Har behövts.
Eller helt enkelt lastat för mycket!Fast åker man omkring med överlast har man väl köpt fel husbil, tänker jag.
Nu gäller inte efterdragning av hjulbult längreAj aj! Det är verkligen en säkerhetsrisk att dra bultarna (eller muttrar) felaktigt. Själv har man både erfarenhet av för spända bultar (som då knäckts av i färd) samt för löst åtdragna, eller snarare utebliven efterdragning. Får skylla på att jag ej bör räknas som ansvarig i dessa fall, då det var bekantas bilar, och jag var medpassagerare.
Man lär sig den hårda vägen, att bultar och muttrar måste efterdras efter 3-6 mil, när hjulen varit av. I många fall behövs det inte, men varför riskera.
Att dra för hårt sker nästan alltid då det är någon gröngöling på verkstaden (ursäkta uttrycket), som skruvat upp mutterdragaren med alltför högt tryck. Enligt mig mycket bättre att skruva dit dem löst med mutterverktyget, och sedan dra med momentnyckel eller på "känn", för att kunden själv ska efterdra när man rullat några mil. Eller komma tillbaka tillverkstaden för kontroll, om man inte har möjlighet att själv dra åt.
Två verkstäder har dragit för löst på en bekants bil, med samtliga hjulmuttrar som blivit lösa till följd av detta. En annan verkstad har dragit för hårt varav gängorna var helt körda. Inte kul om det gäller mutter och pinnbult i naven, då man får plocka ner bromsarna osv.
Kommer ihåg när jag var påväg att köpa en pryl på blocket, för ett par år sedan, cirkus sådär 20 mil hemifrån. Givetvis kör man rakt på två fina skruvar som punkterar däcket (slitagebanan). Tur i oturen skedde detta nästan exakt vid en avfart på e4, där det låg en Q8 mack ett par meter bort.
Eftersom jag är "anti" mot punkteringsspray och allt vad det innebär, så blev det givetvis punkteringslagning från utsidan.
Hade något kit från ebay, biltema eller jula, om jag minns rätt nu. Funkade ganska så bra och tog ett par minuter. Behövde inte använda några kolsyrepatroner då macken hade luft/vatten.
Nästan säker på att setet såg ut såhär Reparationssats, däck
Detta, samt punkaspray, funkar ju enbart på slitagebanorna (ej sidorna av däcket), samt om det är tillräckligt små hål. Mina var ca 3-4 mm, större än så hade jag inte vågat.
Här står det något om 6 mm Energinyheter.com men jag hade nog inte vågat laga så stora i diameter, max 5mm kanske...
En vän arbetade tidigare på däckverkstad, och där uppstod min negativitet mot punkaspray. Ett rent helsike att rengöra, dock har sprayen utvecklats under åren, och många biltillverkare erbjuder detta som original i bilarna numera (spara utrymme och vikt), men som sagt, svårt att lära en gammal hund sitta.
En sak är i alla fall säker, spray eller däcklagnings-kit måste alltid finnas med under resorna, särskilt om man bilar nedåt europa! Givetvis bra med en försäkring som tycker dessa reparationer också, men lika bra att stå redo med "backup".
Delar dina erfarenheter. Har alltid själv bytt hjul på mina fordon, sedan 1970. Har idag en gammal elektrisk mutterdragare, som ger ett bra moment. Känner dock alltid efter med ett förlängt spärrhandtag, att momentet är som det ska. Har aldrig heller problem att lossa hjulmuttrar eller dito bultar. Hade dock för 25 år sedan en Cheva Camper Van. Där behövde ofta bultarna kollas! Vet inte varför.Jag har sedan 1978 aldrig efterdragit hjulbultar/muttrar, däremot rengör jag alltid anliggningsytorna med stålborste innan återmontering. På alla dessa år har det bara en gång lossat ett hjul, skedde för drygt 20år sedan på E18 på väg till Västerås på en gammal Merca, stannade på vägrenen och fram med fälgkorset och drog åt, ingen bult saknades men fälgen kastade rejält så det var inte långt kvar till jag tappat ena bakhjulet, det var eftermarknads LM-fälgar av budgetmodell.
Vet inte hur vanligt det är att fordon tappar hjulen, men känslan är att det är sällan.
Delar dina erfarenheter. Har alltid själv bytt hjul på mina fordon, sedan 1970. Har idag en gammal elektrisk mutterdragare, som ger ett bra moment. Känner dock alltid efter med ett förlängt spärrhandtag, att momentet är som det ska. Har aldrig heller problem att lossa hjulmuttrar eller dito bultar. Hade dock för 25 år sedan en Cheva Camper Van. Där behövde ofta bultarna kollas! Vet inte varför.
I folkmun har det ju alltid kallats för ”efterdra” men vi påpekade i branschen redan på -90 talet att bara känn på bultarna inte dra, så det är inte något nytt!Nu gäller inte efterdragning av hjulbult längre
Däckbranschen backar från egna rådet om att efterdra bultar: För aggressivt
Tidigare har det hetat att den som bytt däck ska ”efterdra” bultarna efter 5–10 körda mil. Nu vill däckbranschen i stället att bultarna ”efterkontrolleras”. – Vi upplevde själva att ”efterdra” var något väldigt aggressivt och det är inte vad det är tal om, säger Lasse Dahlqvist...www.svt.se
Det är fruktansvärt. Man hoppas på att däckhotell drivs av seriösa företagare ... och Du Thomas beskriver att några av dem hanterade Dina däck oproffsigt.Jag har haft bilar i nästan 40 år, och de senaste 20 haft däcken på däckhotell hos en av de större Volvoåterförsäljarna. Hade aldrig kollat bultarna, men i våras när kontroll/efterdragning kom på tal så fick jag för mig att kolla hjulen. Tre bultar var så lösa så man kunde skruva ur dom med fingrarna…
Nej, de är ju väldigt tydliga med att det är mitt ansvar att kolla bultarna efter 5-10 mil. Så det bara att acceptera.Det är fruktansvärt. Man hoppas på att däckhotell drivs av seriösa företagare ... och Du Thomas beskriver att några av dem hanterade Dina däck oproffsigt.
Vad har Du gjort efteråt? Har Du klagat på dem?