Reparationssatsen är ju inget undermedel mot
all sorts punktering, hjälper i princip bara utifall man har oturen att få en spik i foten...
Skämt åsido, det händer ju trots allt, att man faktiskt hittar en skruvdj...
i däcket och då kan man enkelt plocka fram det här kittet
och klara av problemet på egen hand.
Alldeles helt nyligen upptäckte jag ett misstänkt metallhuvud, som stack upp på slitbanan på ett av p-bilens framdäck.
Vad bra, tänkte jag, då plockar jag fram min reparationssats! Men så blev jag
lite osäker på min egen förmåga och körde iväg
till en vän utanför stan och som har lång erfarenhet från däckbranschen. Erbjöd honom det kanske tvivelaktiga nöjet, att få instruera mig,
en rookie i sammanhanget, med handhavandet.
Känns ju litet osäkert och visset första gången, att sticka prylen / sylen rakt genom däcket...bara så där? Pschysss!!!
Väl på plats gick vi genom "the most basic" och det man ska vara särskilt observant på är, att när man drar ur spiken ur däcket,
så ska man vara noga med att hitta rätt ingångsvinkel på hålet. En mindre syl kan vara bra i sammanhanget och
sedan följa efter med det riktiga verktyget och förstora upp hålet. Sen är det bara att fortsätta, som t.ex instruktionsvideon visar.
Vulktråden, som man pressar ner genom däcket, tvivlar jag starkt på att man kan forma till någon rosett?
Iallafall, om man har den uppsättningen som ingår i kittet Safety Seal. Man får nog vara tacksam att få igenom den dubbelvikt.
Men självklart är det
viktigt att komma genom däcket
helt och hållet med vulktråden, innan man vänder och drar upp/ur verktyget.
Nu hade jag inte ens någon kniptång med mig för att dra ur metallföremålet med, så jag fick be om att få låna tång också...
Sagt och gjort, jag kavlade upp ärmarna och drog dän (bort) en helt vanlig liten deformerad
nit-skalle ur slitbanan....
Ingen skada överhuvudtaget på däcket, men jag fick iallafall en ordentlig generalrepetition inför eventuella framtida punkteringar.
Det här kittet löser inte alls alla problem, men det hjälper i vissa lägen att fixa just problemet med föremål, som tränger in i slitbanan.
Handlar det om däckexplosion eller platt däck så att luften helt sipprat ur däcket, så är det inte till någon nytta.
Det måste finnas ett visst motstånd / tryck i däcket, när man ska pressa in vulktråden.
Men för några futtiga hundringar, så känns det iallafall inte
lika naket att åka omkring, helt utan reservhjul...
Å andra sidan är det väl inga moderna bilar idag som tillverkas och förses med reservhjul längre?
Vi, som tillhör den åldrande generationen, minns väl Gunnar Strängs doktrin och kör nog helst med både hängslen och livvrem.
Nu har jag också kompletterat min lilla väska med både en liten syl och dito avbitartång, nu känner jag mig trygg.