GöranH
FD HBK Medlem
Sv: Resa i Europa med högre totalvikt än 3,5 ton
Nej!
God Jul
Nej!
God Jul
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Synd att en bra frågeställning som trådskaparen har inte kommer fram.
Jag är själv intresserad av frågan.
Istället ska bl.a. skåpbilsåkare spåra ur tråden i det oändliga, tycks det som.
Kanske kan någon av er starta en tråd "Därför är min husbil bäst"
Försöker en sista gång styra upp tråden.
Är det någon av er som åker tung husbil >3,5ton,
som haft problem med regler gällande tung husbil i städer i europa?
samt är det någon med tung husbil som åkt på fortkörningsböter nere i europa?
(förmodligen spårar tråden ur om en stund igen) :wall:
// Peter
Ska man tolka det som att du inte haft problem med regler för >3,5tons husbil i städer nere i europa?
Kanske har du även klarat dig från fortkörningsböter?, trots tung husbil.
Jokin, vad man uppfattar som otympligt beror väl på vart man vill åka, jämför man med en bil som är 6m lång 2.10m bred och väger under 3,5ton så är din bil förmodligen otymplig vid parkering, vändning, körning på småvägar/skogsvägar eller i små byar. Men alla har väl rätt att välja, om någon av oss tycker att det inte räcker att komma till ställplatser eller rejäla parkeringar, utan vill kunna köra in på en liten skogsväg till smultronstället utan att förstöra bilen, eller köra in i de minsta byarna i Italien eller Grekland kan vi väl få göra det? Utan att ägare av större och tyngre bilar känner sig påhoppade?
3,8 meter??? Med kanoter och mast och allt?
Har en fråga till er som varit ute i Europa och rest med husbil.
Hur petiga brukar myndigheterna vara med att hålla på regler att husbilar med högre totalvikt än 3,5 ton inte för köar in i vissa städer eller att jaga fortkörare på vägarna?
Är i valet att välja en husbil som har totalvikt 3,5 ton med bara ca 350 kg lastvikt eller en som har Fiat maxichassi som har 4 ton i totalvikt och då har 850 kg lastvikt.
Med vänlig hälsning//Stefan
Detta frågar trådskaparen om i tråden, Stefan har fått många svar av olika tyck ock tänk, det är som i skolan när den första till vänster sa till den bredvid och till slut svarade den sista med ett helt annat svar på första frågan ..... Så är det nu oxå.
Vill säga till Stefan du får hur många olika svar som helst i din fråga och det hjälper dig inte ett smack.
Du får gå runt frågan och fråga hur dom upplevt saken ifråga och därefter skaffa dig info om storlek, fart och vikter, mitt tips till dig då alla vi som svarar har olika uppfattningar.
Upptäckte att den är ganska gammal
Denna fråga är nog inte aktuell längre då han ställde den i juni, så någon kan nog avsluta den och stänga .
Vänligen
Pelle
En tröst med skattedeklaration (som man kan hämta i förväg på nätet) är ju att om man är i Schweiz mindre än tio dagar så är det ju mycket billigare med tyngre bil, annars måste man ju köpa årsvignette.