Sv: Resa i Europa med högre totalvikt än 3,5 ton
Ditt sista stycke instämmer jag till fullo med. Det är därför jag bara ser fördelar med en hög totalvikt för lugna och sköna resor utan att behöva sitta och oroa sig för vägning. En del vägar får man inte köra på, ja så är det men ett mycket litet problem.
Många säger att "vi har inte bråttom när vi är ute med husbilen"och det gör ju då att dom med 3,5 tonsbilar som säger så kanske innerst inne också skulle vilja ha en tyngre bil med mera lastkapasitet. Det tar ju lite längre tid om man måste ta lite omvägar pga 3,5 tonsbegränsningar.
Hej, i sommras var vi ute i europa (ner till Frankrike) en vända. Min erfarenhet inte bara i utomlands utan också i sverige är att det finna en hel del vägar, broar städer som har begränsningar till 3,5 ton. Sen efterlevnaden av dessa är nog lite si o så. Vi såg under ett par veckor i europa 3 kontroller av vikten men det finns ju även i sverige, om man nu har problem med överlast.
Vi har på pappret 500 kg lastvikt i vår 3,5 tonnare men när vi vägde den så har solceller, taksäng, cykelställ mm ätit upp en stor del av detta. 300 kg blev nog över och det räckte gott för 2 vuxna, men kan nog bli i snålaste laget för en barnfamilj. Kan ju alltid kompensera med lite mindre vatten, lätta cyklar liten grill osv och inte tanka fullt men det är ju tradigt.
Ditt sista stycke instämmer jag till fullo med. Det är därför jag bara ser fördelar med en hög totalvikt för lugna och sköna resor utan att behöva sitta och oroa sig för vägning. En del vägar får man inte köra på, ja så är det men ett mycket litet problem.
Många säger att "vi har inte bråttom när vi är ute med husbilen"och det gör ju då att dom med 3,5 tonsbilar som säger så kanske innerst inne också skulle vilja ha en tyngre bil med mera lastkapasitet. Det tar ju lite längre tid om man måste ta lite omvägar pga 3,5 tonsbegränsningar.