Sv: Renovering av fuktskador
När jag läser den här tråden blir man mer och mer mörkrädd, min bil är ju av plast och jag har inte hittat något än men när jag skruvade bort en onödig krok i väggen var den rostig.
Jo det har ju läckt men jag har inte mycket trä i den så det har inte hänt mycket -tror jag...
-------------------------------------------------------------
Hejsan, jag har också sett rost på skruvar m.m. som skruvas ut ur en vägg eller takskiva på bilar med uppjäst "brungult" pu-skum, bl. a. äldre HYMER-bilar som också har sådan isolering.
Det har absolut inte varit fuktskador i vanlig bemärkelse eller några problem med fukt i de bilarna.
Jag vet inte om det bildas en viss kondens eller något sådant, för där jag har sett rostiga skruvar så har ytskiktet inne i bilen på skivorna varit av något icke ventilerande material.
Kanske iskalla skruvar och luft som värms upp så vatten kondenseras på de kalla skruvarna från naturlig normal fuktighet i väggskivor... Vet ej, men jag har sett det många gånger utan att kunna kalla väggen eller taket för fuktskadat. Billiga obehandlade skruvar i äldre bilar, som blir rostiga om man lägger dem ute en vecka på altanen, kan kanske bli rostiga om de sitter i en naturligt fuktig väggskiva i 28 år

:.
-----
Måste kopiera en mening från BigSpender's inlägg.
"Har man börjat en renovering av en äldre bil så måste man betrakta det som hobby, annars blir det svårt."
-----
Om man inte ser det som lite av en hobby att ha en äldre eller gammal husbil, utan bara blir nedstämd så fort något problem dyker upp, så kan det säkert bli tungt ibland.
Det blir ju besvärligt och lätt att bli nedstämd om man själv inte kan fixa fel som dyker upp och då måste se varje motgång som en utgift från plånboken.
Men det finns fortfarande många bilar av första generationen där ute som i det närmaste är i toppskick, och med sin enkla konstruktion kommer att funka hur bra som helst, och hur länge som helst, och dessutom går att serva för bara några hundralappar var gång.
"Det gäller bara att hitta pärlorna."
Men å andra sidan så kan ju en nyare till synes jättefin bil också bli en plåga innan man får ordning på den (en kompis lyckades få tag i en), och då handlar det nog om ännu mer utgifter. För en nyare bil bör man kanske återställa till originalskick när något händer så värdet bevaras.
Man har ju också ett visst tvång på sig att få dyra servicestämplar i boken om nästa ägare blir en som tror blint på verkstäder i stället för bra utförd hemservice

:.
Nej nu glider jag bort från ämnet

.
Ett riktigt Gott nytt år, på er alla.
M.v.h. JANKRO.