Sv: Renoverar äldre hembygge
Det är det här jag vill försöka minimera. Jag har god tid på mig innan jag skall ut på vägarna igen. Under årens gång har det tillkommit olika saker som medfört onödiga extrakablar och säkringar lite här o där. Skall försöka nu att koncentrera allt till den nya modulen. Ledningar in i modulen består ju av två relativt grova ledningar från vardera batteriet samt en kabelsamling från tankarna, 12 st samlade i en parallellkabel för datorskrivare. Dessutom kablar till olika belysningspunkter, panna, vattenpump och kylskåp etc. Dessa kablar är också samlade till en kontakt.
Kretskortet som jag mönstret klart till gäller endast nivåmätarna till tankarna. Det kortet tänker jag placera på ett större kort och försöka få ledningarna inne i modulen på kort i stf. i kablar. Ledningarna in och ut från modulen hoppas jag kunna montera så att jag lätt och kontaktsäkert kan ansluta modulen till dem.
Kanske jag också kan passa på att rita en skiss över hur alla ledningar är dragna som hör till bodelen.
Laddaren har jag nu placerad i lådan till en sittplats och måste lyfta dyna och lock för att kunna vippa om mellan batterierna. Har en liten 3-lägesbrytare till det. Laddaren vill jag också ha fram i ljuset placerad infälld i en egen panel. Eftersom den blir ganska varm så placerar jag den på en kylplåt också.
Lite bilder: (som synes har en kabel släppt i lödningen vilket visar behovet av en förbättring.)
Kurar skymning och fortsätter finliret. Alla tips och idéer välkomnas.