JANKRO
HBK Hedersmedlem
Sv: Renoverar äldre hembygge
Hejsan Bredomobil.
Den enda begränsningen för att inte få en bil lagad i Sverige är nog om försäkringsbolaget anser att det inte lönar sig, och du själv inte vill jobba med den.
Om du skulle vilja laga bilen själv finns ingen begränsning vad jag vet.
Frågan är väl kanske när en renovering blir så total och så mycket blir bytt att det börjar bli frågan om en annan bil.
Om man renoverar en bil till max och gör det bra, så behöver väl i princip bara ramnummret finnas kvar från utgångsbilen .
Här i Sverige har ju motororganisationer jobbat massor med bilfrågor genom åren, så vi har ju faktiskt möjlighet att bygga om bilar och regga dem som ombyggt fordon. Vi har även möjligheten att bygga en helt ny bil från grunden och regga den som hobbybyggt fordon.
Så man kan nog säga att vi har nästan helt fria händer bara vi följer regler som finns sammanfattade i en tjock bok (SFRO) där det mesta man behöver veta finns.
En kompis till mig håller just nu på med att bygga en Super seven (Lotus) med det mesta av drivlinan från Volvo, en del bygger liknande bilar med turbotrimmade Suzuki Hayabusamotorer. Men då blir det mera skollad råtta än en bil, för de väger inte mycket alls.
M.v.h. JANKRO.
-----------------------------------------------------------------------------------------Tack Alve.
Jag kanske borde starta en tråd om frågorna ?
Husbilens värdet är av stor betydelse i Danmark,
Eftersom en reparation inte får överstiga mer än max. 80% av värdet husbilens -
OAVSETT vem som gör reparationen - också en själv gratis.
Jag är positivt på väg ut av en sådan situation, efter en bil körde in i mig.
Situationen kan vara något annorlunda i Danmark, men jag undrar hur det är i Sverige,
med flera renoveringar av husbilar som t.ex. din Alve, Bror A. , Jocke etc.
Mitt problem är
uttryck och ord av svenska lagar och regler - begrepp.
Hejsan Bredomobil.
Den enda begränsningen för att inte få en bil lagad i Sverige är nog om försäkringsbolaget anser att det inte lönar sig, och du själv inte vill jobba med den.
Om du skulle vilja laga bilen själv finns ingen begränsning vad jag vet.
Frågan är väl kanske när en renovering blir så total och så mycket blir bytt att det börjar bli frågan om en annan bil.
Om man renoverar en bil till max och gör det bra, så behöver väl i princip bara ramnummret finnas kvar från utgångsbilen .
Här i Sverige har ju motororganisationer jobbat massor med bilfrågor genom åren, så vi har ju faktiskt möjlighet att bygga om bilar och regga dem som ombyggt fordon. Vi har även möjligheten att bygga en helt ny bil från grunden och regga den som hobbybyggt fordon.
Så man kan nog säga att vi har nästan helt fria händer bara vi följer regler som finns sammanfattade i en tjock bok (SFRO) där det mesta man behöver veta finns.
En kompis till mig håller just nu på med att bygga en Super seven (Lotus) med det mesta av drivlinan från Volvo, en del bygger liknande bilar med turbotrimmade Suzuki Hayabusamotorer. Men då blir det mera skollad råtta än en bil, för de väger inte mycket alls.
M.v.h. JANKRO.
Senast ändrad: