• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renoverar äldre hembygge

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Renoverar äldre hembygge

Det kan ju alltid diskuteras om det blir billigare att köpa två som eventuellt är förbrukade efter ett jobb, eller att köpa en riktig som man har kvar i många år till mycket annat. Tyvärr är det så med luftverktyg att ingångskostnaden är ganska hög om det skall fungera ordenligt, i motsats till vad olika billigleverantörer vill få oss att tro.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Jag tackar än en gång för alla goda råd! Men vet ännu inte riktigt,:confused: är det för att jag har en för klen kompressor som jag har svårt att dra på sista sprutningen till spegelglans?

:confused:

F

F.d. 53078

Guest

Málar du mycket och ofta sá är det en annan sak.
Vad tar det att mála 15-20 minuter?

I reklamen om kompressorn stár det sprutmálning.
Nu vet Alve hur det ligger till och kan mála under bästa förhállanden.

Själv har jag samma problem med min kompressor dá jag använder en bultpistol. Allting pá max. Jag drar hundratals skruvar i radiomaster.
Kompressorn gár dá i timmar och är nog 10 ár gammal. Inga problem hitills.
Samma sak med min blästerpistol.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Men med en dåres envishet försöker jag få ut ännu mer av er som kan mer.

Det där med glansen. Jag vet och har använt tekniken med efterslipning och polering och fått till det ganska bra. Men, det är jobbigt.

Har också sett att då man ligger precis på rinngränsen och särskilt då det blir rinn. Där ligger glansgränserna. Det är då man tar fram kammen och snyggar till sig.

Gammalt tillbaka, som man säger i Hälsingland, då man använde färg utan härdare, var det faktiskt lättare att uppnå den där glansytan redan vid sprutningen. En bekant, som inte var proffs, men ändå åtog sig lite billackeringar på mindre skadereparationer berättade att han brukade tillsätta mer thinner i sista sprutningen för att få upp glansen. Dessutom erkände han att, vad beträffar rinn, om rinn uppstod långt ner på karossen så sprutade han på så att det s.a.s. rann ner på golvet och inte syntes.
:cool:

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Det sváraste med en málning är förarbetet och iställningar inte sprutandet.

Jag tror dig delvis. Förarbetet är ett he men inte svårt. Jobbigt. Inställningarna är naturligtvis mycket viktiga. Men, jag tycker att sprutandet och att avgöra hur mycket man skall lägga på för att få glans utan rinn är det svåraste.

Tycker jag..
:)

O

Osten

Guest

Är väl bättre att lägga flera lager klarlack efter men ett snabbt sätt att få sista lagret lite blankare och "djupare" är att blanda 50/50 färg och klarlack. Ingen proffs lackare men fick tipset av en som lackat mycket och har själv testat det och det blev bra tycker jag.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Hoppar nu till ett konstigt problem som tydligen beror på värmen vi haft några dagar.

Under normala svenska förhållanden är motorn mycket lättstartad. Jag blir förvånad varje gång eftersom jag inte märker att startmotorn hinner dra ett varv ens innan det tänder. Under de senaste 10 dagarnas resa har den startat lika lätt varje morgon, men, efter kortare stopp, t.ex. vid shopping, vill ibland inte startmotorn dra igång. Jag får vrida på startnyckeln gång på gång och jag hör att ett relä slår till och jag kan också se på laddningslampan att något drar ström.

Startmotorn sparkar inte igång förrän jag vickat på nyckel ett antal gånger. Ibland efter ett 10-tal försök och vid något otrevlig tillfälle kanske 50 försök. Har dock märkt att om den får kallna lite så funkar det.

Måste få ordning på det där eftersom mardrömmen är att jag inte kommer av en färja utan att "åka snöre". Startmotorn är relativt ny och därmed är väl den omtalade solenoiden ny.

Är det någon som har en idé och vill ställa en diagnos? Så Tack!

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024

Sannolikt kontaktplattan i tändningslåset. Bäckmark i Boden skrev om samma problem för ett tag sedan. Han ersatte startfunktionen i t-låset med en knapp bredvid.
Lycka till.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Kan man möjligen själv byta till detta tändningslås? Har inte rotat något i tändningslåset. Vet inte hur det är uppbyggt. Kan det vara väl inkapslat och svårt för en amatör? Obotlig "gör det självare" som bekant.

Tändningslås - Biltema

:cool:

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025

Hej Alve.

Ang. Biltemas tändningslås så är det väl OK att sätta dit men jag förmodar att du har rattlås i originallåset och då får du 2 nycklar att hantera. Enklast är nog att sätta en separat tryckknapp till starten på lämpligt ställe på instrumentbrädan.

För att återgå till huvudproblemet så har jag en erfarenhet sen långt tillbaka. Om startmotorn är sliten i lagren/bussningarna så kan du få detta problem. Utav värmen så ökar diametern på bussningarna där rotoraxeln är lagrad och rotorn får kontakt med lindningarna p.g.a. glappet. Detta gör att den inte kan rotera som tänkt. När startmotorn kallnar krymper diametern på bussningarna och rotorn centreras och funktionen kommer tillbaks. Detta är i och för sig ett långskott eftersom du säger att startmotorn är relativt ny men symptomen påminner väldigt mycket om problemen jag hade.

M v h / Roland

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024

CITROEN C25 PEUGEOT J5 FIAT DUCATO ZÜNDSCHLOSS - NEU!!!

Passt für: Mehr als eine Fahrzeugvariante Ihrer Suche
EUR 23,78
oder Preisvorschlag
Kostenloser Versand
Finns på tyska Ebay sök på ovanstående.
Hälsn Bror

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Rattlås finns inte. Tog bort kosmetikan kring tändningslåset och fick mina farhågor bekräftade. Inga skruvbara skruvar, bara avhuggna. Finns ett hål där man kanske kan sticka in en pryl och lossa själva tändningslåset. Hur skall man sedan kunna dra upp det och få med dessa grova kablar? Ser svårt ut men jag vill helst inte ha startknapp. Ser också spår efter tidigare amatör eftersom kablar är lindade med eltejp. Om man skall få ut tändningslåset måste man nog kapa kablarna.

P7280341.JPG

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024

Nej Alve,
rattlåset sitter fast med avdragsbultar som du lätt knackar bort med en hammare och körnare. Bytet tar mindre än en timma och det finns en kontakt så inga kablar klipps av.
Beställ från tyska Ebay.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Nej Alve,
rattlåset sitter fast med avdragsbultar som du lätt knackar bort med en hammare och körnare. Bytet tar mindre än en timma och det finns en kontakt så inga kablar klipps av.
Beställ från tyska Ebay.

Har hittat den på E-Bay och det är exakt samma. Lyckas dock inte knacka ut bultarna. Någon särskild teknik? Viss riktning? Kanske jag är för försiktig?
:)

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024

Tror att det är en vanlig m8 så sätt körnaren så långt ut du kan på den kvarvarande bultskallen och knacka i vänstervarv. Kan i bland sitta hårt och kan sluta med att man måste borra bort skallen.
Lycka till

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024

Hej Alve,
har du fått hem något rattlås? Om det inte var med några avdragsbultar så far o köp, för många drar fast låset med vanliga M8 bult och då blir det för enkelt för en ev. tjuv.
Ha det gott
Hälsn Bror

Toppen