• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renoverar äldre hembygge

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Renoverar äldre hembygge

Hej Alve,
stämmer på pricken med min motor. (Sofim)
Den första bilden visar magnetventilen till kallstartfunktionen och den är nog temp.beroende. Motorn borde starta utan denna funktion även om man då får köra lite länge på startmotorn.
På själva insprutningspumpen sitter stoppventilen. Kolla funktionen hos denna och dess kabel och strömmatning. Försöker ta en bild ikväll på min motor.
Skall skicka över schemat till dig senare ikväll.
Ha det gott
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Renoverar äldre hembygge

Det ser ut som mitt kallstartsystem.
Solenoiden öppnar för diesel som senar värms upp av ett glödstift.
Har du kollat att solenoiden på pumpen har 12v så att den öppnar för diesel?

Oj ny sida såg inte brors inlägg
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Renoverar äldre hembygge

Ett par bilder på min motor.

Första bilden är stoppkontakten som sitter på insprutningspumpen ovanför insprutningsrören och till denna kontakt går en grön ledning. Kolla att direktmata denna med ström, vad jag förstår så är det spänning på som öppnar ventilen.

Bild två är den magnetventil som fungerar som kallstartventil och med den tillslagen via ett relä så glöder stiftet och samtidigt droppar diesel på detta glödstift och gör motorn mera lättstartad. Till och frånslag är temp.avkännande.

Hoppas att allt löser sig
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 29 maj 2012 004  A.jpg
    29 maj 2012 004 A.jpg
    3,3 MB · Visningar: 13
  • 29 maj 2012 006  B.jpg
    29 maj 2012 006 B.jpg
    3,5 MB · Visningar: 10
F

F.d. 23327

Guest
Sv: Renoverar äldre hembygge

kallstarten behövs bara under -5 grader om spridarna är hyfsade
det sitter en magnet på gjutjärnsklumpen där spridarrören går ut som sköter stoppen sätter man 12v på den så ska motorn starta om allt annat är ok
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Är det här stoppkontakten sitter? Förstår inte varför jag känner mig så vilsen i dessa områden.


Elstopp.jpg

Vilsen.:confused:
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Renoverar äldre hembygge

Nej,
detta är tryckledningen från turbon. Sök lite till höger om denna, lokalisera spridarrören och där de går ut så sitter stoppkontakten strax intill. Titta på den första bilden här ovan.
Försöker ta flera bilder i morgon eller kanske hittar en bättre beskrivning i verkstadshandboken
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Renoverar äldre hembygge

Kom mailet med schemat fram?
Om inte, meddela så kopierar jag och skickar per post.
Hälsningar Bror
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Tack så mycket Bror! Nu funkade det. Ett mycket tydligt schema som passar en gammal mans ögon.

Hälsningar
Alve
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Jag lokaliserar en kabel som dyker ner lite till höger som Bror påpekade. Det är den enda kabel som finns i området och jag utgår ifrån att det är den som leder till den kontakt som jag absolut inte kan få ögonen på. Eftersom allt tyder på att jag måste ligga under bilen för att hitta slutet på den kabeln så tänkte jag mig följande test i stället.

Jag kanske kan sticka in en nål i den och lägga på 12v och testa starta??

Förkastar nog ändå själv den idén eftersom det inte verkar tillhöra en metodisk felsökning. Kan orsaka andra skador.

Enligt elschemat som jag fick av Bror så kommer matningen till "solenoid on engine stop injection pump" från elektronikboxen som har en massa att bestyra, bl.a. kallstarten. Finns alltså ingen "direktlinje" från tändningslåset.

Enligt schemat finns en 5A-säkring för "heater plug circuit". Den är ritad att inte ingå i säkringsboxen men var hittar man den fysiskt? Den är av mig på "sannolika skäl" misstänkt.

Bild på kabel som försvinner ner i mörka regioner:

P5300143.JPG

Försöker att genvägen genom forumet. Behöver all hjälp!

Alve
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Lägesrapport om felsökningen:

Har lokaliserat den kabel som matar det relä som håller öppet för bränslet. I stället för att lägga på 12v och testa start så gick jag in i kabeln med en nål och kopplade in mätinstrumentet, tog in det till förarplatsen och konstaterade utslag för 12v då jag vred på startnyckeln.

Eftersom allt tyder på att inget bränsle kommer fram så mätte jag med pinne direkt i tanken för att försäkra mig om att jag inte var soppatorsk trots bränslemätarens utslag. Bränsle finns i tanken.

????

Blir så tacksam för teorier om var felet skall sökas.

:confused:
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Renoverar äldre hembygge

Bränslepump?

Fungerar solenoiden ?
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Hej Juan!

Jag tror att du har inringat problemet där. Är helt övertygad om att motorn inte får bränsle. Om solenoiden inte fungerar så är det väl stängt hela tiden?

Om bränslepumpen inte pumpar så blir väl resultatet lika dåligt.

Frågan är bara: Hur kan jag konstatera det ena eller det andra problemet?

Det är som vanligt. Reparationen är inte det stora problemet utan felsökningen.

Välkomnar mer hjälp! Tack så länge!

:confused:
 
F

F.d. 23327

Guest
Sv: Renoverar äldre hembygge

magnetventilen ska öppna med ett tydligt "klick" det händer att spolarna brinner upp på dom.
lägg 12v på spolen med en kabelstump från batteriet och klickar den inte så är den körd!.
Går fint att knycka en sådant från lite äldre vw diesel på skroten.
Behöver du lossa den så är det bara en fjäder och en liten kolv inne i den
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Renoverar äldre hembygge

På en dieselmotor är det oftast bränslebrist som orsakar att motorn inte går.
Eftersom du har en Sofim motor så har du en mekanisk bränslepump. Ta bort utgående bränsleledning och kör motorn på starten. Om pumpen fungerar så kommer det att spruta bränsle. Tror inte att det finns någon solonoid i ditt bränslesystem. Kan konsultera verkstadshandboken om du vill. Nästa är ström till stoppventilen. Om allt fungerar så SKALL motorn starta. Naturligtvis bör du lufta systemet med handpumpen då det absolut inte får finnas luft i systemet
Kör hårt och ha en trevlig kväll
Hälsningar Bror
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

magnetventilen ska öppna med ett tydligt "klick" det händer att spolarna brinner upp på dom.
lägg 12v på spolen med en kabelstump från batteriet och klickar den inte så är den körd!.

Testat nu och den klickar högt och ljudligt. Bör väl kunna släppa den delen då?

:confused:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Renoverar äldre hembygge

Fungerer håndpumpen? Det kan være en lekkasje på sugelinjen fra tank til pump - luft blokkerer fort for diesel. En liten glippe på en slangekobling er sprekk i slangen kan være nok. En vridning på slangen kan og klemem den sammen slik at den er blokkert - hadde det på en Peugeot 305 diesel en gang.

Husker ikke hvilken revisjon av SOFIM motoren med mekanisk pump som ble selvluftende - hadde det på 2.8 TDI.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

På en dieselmotor är det oftast bränslebrist som orsakar att motorn inte går.
Eftersom du har en Sofim motor så har du en mekanisk bränslepump. Ta bort utgående bränsleledning och kör motorn på starten. Om pumpen fungerar så kommer det att spruta bränsle.
Hälsningar Bror

Nästa test blir då pumpen. Hoppas den inte fungerar för annars har jag slut på alternativ.

Körde en gång för många år sedan helt slut på bränsle. Då var det omöjligt att få igång den trots att bränsle fyllts på. Fick lossa rören till spridarna och se till att bränsle nådde fram. Sedan startade den. Kan väl inte ha hänt något tillfälligt stopp på matningen nu? Så här gick det till då den stannade:

Jag startade och tänkte rulla fram bilen 2 m i carporten. Efter 1,5 m stannade den tvärt. Sedan omöjlig att återstarta. Ville berätta den detaljen också med förhoppningen att någon känner igen det.

:confused:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Renoverar äldre hembygge

Ligner min gamle 305 - den kunne kjøre og så var det stopp. Men etter en tid krøp det nok diesel gjennom den flatsugde delen av slangen til at den ble nesten rund igjen og kunne kjøre et godt stykke om jeg ikke trykket på for mye. Se over slangen at den ikke har et flatt parti, du kan ha en værre blokering enn jeg hadde.

En siste mulighet er at sugeslangen er blitt tett nede i tanken - forurensninger og dieselbakterier.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Renoverar äldre hembygge

Kan du ha nytta av detta? Har mera om du behöver
Hälsn Bror
 

Bilagor

  • 3 juni 2012 001.jpg
    3 juni 2012 001.jpg
    3,2 MB · Visningar: 15
  • 3 juni 2012 003.jpg
    3 juni 2012 003.jpg
    3,2 MB · Visningar: 11
  • 3 juni 2012 004.jpg
    3 juni 2012 004.jpg
    3,2 MB · Visningar: 13
Toppen