Sv: Renovera växellåda Ducato -88
Hej!
Min första post här

Är nybliven ägare av en Solifer 5500 från -88 som alltså bygger på Ducati chassie och motor. Det är en bensinare på 75 hk.
Ekipaget är i gott skick och väl omhändertaget men den har rullat 21500 mil och tidigare ägare har inte vågat använda 5:an... Jag frågade varför och han säger då att han en gång inte höll på att få ur den växeln så efter detta har han valt att inte använda denna växel alls utan kört på 4....
Jag kan se att det finns mycket skrivet om 5:e växeln på dessa lådor och jag märker även att jag har ett ganska framhävande lagerljud när jag motorbromsar men förra ägaren sa att det ljudet funnits under alla 8 år som han ägt den. Övriga växlar och växling fungerar utan anmärkning och det förekommer inga andra missljud.
Visst är det så att det jag
egentligen borde göra är att renovera hela lådan eller iaf femmans växel men jag tänkte så här: om jag överfyller lådan med en bra transmissionsolja (måste finnas nåt billigare än Omega 690), finns det då en chans att man kan börja använda femman igen och som bonus rentav att missljuden försvinner?
Jag har kunskaper och verktyg för en renovering men tiden saknas. Kan även få tag på en komplett låda till bra pris. Tacksam för tips och svar.
----------------------------------------------------------
-----------------
OBS.
Hej, det som står nedanför det här stycket skrev jag innan jag jag såg ditt sista inlägg ovan, så ha det i åtanke när du läser det...... På din låda är det tyvärr inte bara ett plåtlock över femman som går att få bort på fem minuter, utan du måste sänka ner lådan för att ta bort aluminiumkåpan över din femma, men det står lite om det nedan.
Jag såg också att du redan hittat renoveringen som jag länkar till.
-----------------
Hejsan och välkommen

.
Vi skall se om vi kan bena upp det lite.
Först, om en annan låda, se till att den kommer från en "likadan" bensinbil, för även om en annan låda passar så är det olika utväxlingar på dieslar och även beroende på om det suttit 14" eller 16" fälgar på givarbilen.
Om vi inte bryr oss om lagerljudet så länge för det kan bli en lång utredning, (som kanske inte leder till något vettigt i alla fall

).
Femman växel måste vara både bränsleslösande, surrigt och jobbigt att inte ha tillgång till.
Rörelserna till femman och backväxeln har mycket gemensamt, samt lite mer flexibla rörelser än de andra växlarnas axlar inne i lådan.
När du lägger i backen så rör sig faktiskt både delarna till femmans växel (men åt "andra" hållet) samt en hel del delar samt ett mellankugghjul till backen, som inte rör på sig när man lägger i femman.
Det är svårt att säga vad som låser sig.
En fjäder/kula på ingreppsringen kanske, men då borde även backen bråka.
Det finns stift mellan växelaxlarna som spärrar alla axlar utom den som rör på sig....... Svårt att säga tyvärr.
Om man lossar lite sladdar vajrar och ev. värmeslangarna och båda motorfästena i lådan, men låter fästet vid vattenpumpen sitta kvar så får man ner lådan en bit på förarsidan. då kan man ta bort bakre kåpan på lådan och där inne har du femmans växel efter en timmes arbete, utan att ta bort lådan, drivaxlar och allt som följer med.
Men det kan nog vara något annat än just delarna vid femmans kugghjul som bråkar tyvärr.
Jag renoverade min växellåda under vintern och du kan läsa där, så kanske du får lite vägledning och idéer om du skall våga testa att lägga i femman :wall:.
Ja visst ja... Olja. En som jag tycker funkar bra och underlättar växlingarna lite efter ett tag är Red Lines Shock Proof olja. Light Weight verkar vara rätt viskositet på oljan till Fiatlådan.
Här har du en länk till lite

läsning om lådan. Du kan även testa och pröva sökfunktionen så hittar du mera om lådorna.
Klicka här.
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/695338
Jag skall ut och fara så jag kanske inte kommer åt internet på mer än en vecka, om du undrar något.
M.v.h. JANKRO.
Ps.Visst ja, oljemängd.
1.6 liter totalt, finns med på papper som lämplig mängd att fylla lådan med, ev. lite mer. Original är det bara ca. 1,25 liter och det är för lite.
Det finns med om oljenivåer på slutet i tråden till renoveringen i länken ovan.