• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rengöringsmedel till gråvattentanken ?

F

F.d. 55261

Guest
Spolade idag "rent" i gråvattentanken-trodde jag ! Det finns fortfarande slamrester kvar på väggarna. Tacksam för tips om vad ni använder för att få rent o luktfritt. Janne
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Rengöringsmedel till gråvattentanken ?

Använd de tips du fått här - de funkar.
Jag hade tagit 5-10 liter vatten och Jodopax vet - hällt i från flera ställen och låtit verka flera dar/turer.
Häll försiktigt i avlopp å diskho mm. Det färgar en del.
Funkar säkert med flera andra medel också.
Lycka till. :)
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Rengöringsmedel till gråvattentanken ?

Gråvattentankarna på min bil sitter under bilen. Svårt att kasta ner tabletter i dom. :wink:
Återstår väl bara att montera ner dom om jag ska kunna rengöra.:(
Om du har en rostfri termoskanna, så lös upp några diskmaskinstabletter i lite vatten.
När du har hällt denna lösningen i avloppet så har du också fått en helt ren kaffekanna på samma gång. Den blir som ny invändigt.
Krister.:)
 
F

F.d. 29775

Guest
Sv: Rengöringsmedel till gråvattentanken ?

Tack för tipset och den rätta stavningen. Jag tycker medlet är toppen. Fixade en kompis toatank med det. Den var otroligt smutsig, efter att vi använt Jodopax ett par gånger blev den som ny. Kompisen blev glad hade berett sig på att vara tvungen att slänga den och köpa ny. Så det fungerar toppen.
Gunilla

Hej,

koppler til en gammal tråd,men har nu också problem med lukt från gråvattentanken:eek::eek:
Tänker prova med Jodopax då många tydligen har god erfarenhet med detta.

Men vilken dosering til en 110 liters tank?
Och skal man hälla i efter varje tömning eller bara ibland?
Tacksam för goda råd:wink:
 

SoT

FD HBK Medlem
Inlägg
201
Kommun
Malmö
HBK-Nr
8036
Medlemskap
2023
Sv: Rengöringsmedel till gråvattentanken ?

För att hålla dålig lukt borta från gråvattentanken: slå i en skvätt (0,5-1 dl) ättika i avloppet inför att du ska använda den. Ogräsättika är billigt och lika bra som vanlig ättika. Detta stoppa tillväxt av illaluktande bakterier fram tills nästa tömning.
Vi har en flaska stående i vaskskåpet och har som rutin att hälla i en ny skvätt i gråvattentanken just efter vi tömt.
Vi använder ättika, många använder Jodopax.

För att rengöra tanken: välj lämpligt rengöringsmedel (se inlägg ovan, finns många att välja på ), blanda ut det i en brukslösning, typ 5-10 liter vatten, som man sedan häller ner i avloppstanken. Kör en runda, farthinder och kurvor är bra, och töm sedan ut på lämplig plats. Ett alternativ är att tömma i en flat tvättbalja eller oljetråg och sedan spola ned i en toalett.

Lycka till!

vh,
SoT
(Sanna o Torbjörn)
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Rengöringsmedel till gråvattentanken ?

Hej.

Återkommer till frågan som är aktuellt för mig just nu.
Tackar för alla svar.
Mvh

:)Hei.

Vedr. rengjøring, vi testet rådet med å bruke oppvaskmaskintabeletter.

Løste opp tre stk. i varmt vann og tømte litt i hvert av avløpene før vi
fylte på med 15 l varmt vann. Først i den frostfrie tanken, kjørte rundt en halv time og lot så det renne over i utvendig tank og tok en rundtur til før vi
tømte tanken på et dertil egnet sted.

Resultatet var over all forventning, begge tankene var rene og luktfri:D

Under bruk har vi forsøkt eddik, men best resultat gir et spesialmiddel for
gråvannstanker som en av de store leverandørene produserer.

Lykke til hilsen Regent.
 
G

gull-maj

Guest
Sv: Rengöringsmedel till gråvattentanken ?

Många rekommenderar ättika och såpa men det går ju inte att blanda! Hur ska ska jag göra om jag ska använda denna kombination?
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: Rengöringsmedel till gråvattentanken ?

Vi har en fyrbent diskmaskin som diskar vara tallrikar från allt.
Bara att sätta in i skåpen. :twitcy:

Resten av disken torkar vi av med hushållspapprr innan disk.
Använder lite citronsyra i varmt vatten, funkar bra för oss, Ö&B är billigast 1.200 gr för lite över 100kr.
Ica/Maxi 20-22kr för 200 gr.

Ps
Kan inte öppna och kolla i tanken.

Jojje
 
Toppen