• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rengöringsmedel till gråvattentanken ?

F

F.d. 55261

Guest
Spolade idag "rent" i gråvattentanken-trodde jag ! Det finns fortfarande slamrester kvar på väggarna. Tacksam för tips om vad ni använder för att få rent o luktfritt. Janne
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Rengöringsmedel till gråvattentanken ?

Jag köpte nåt medel på Ullared i somras, en plastflaska med grå text.
Kommer inte ihåg vad det hette, men det håller lukten borta effektivt!
Fast jag tror inte att det gör rent direkt.
 

Per&Gudrun

FD HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6690
Medlemskap
2023
Sv: Rengöringsmedel till gråvattentanken ?

Vi hade en fruktansvärd doft i bilen och förstod att det kom från gråvatten tanken.
Köpte jag tror det heter Thetford rengöring och det blev mycket bra resultat. Samma visade det sig att i toaletten lyste lampan rött och markerade att tanken var full, vilket den inte var och då fanns det även här ett rengöringsmedel och det blev mycket bra.
Det finns säkert billigare produkter men det blev bra.
Per
 

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: Rengöringsmedel till gråvattentanken ?

Köp det på Ö&B eller Granngården, mycket billigare. Jag tror jag gav 110:- för en liter, tror jag det var, på Ö&Bs hästavdelning. (Jodopax)
//W
Tack för tipset och den rätta stavningen. Jag tycker medlet är toppen. Fixade en kompis toatank med det. Den var otroligt smutsig, efter att vi använt Jodopax ett par gånger blev den som ny. Kompisen blev glad hade berett sig på att vara tvungen att slänga den och köpa ny. Så det fungerar toppen.
Gunilla
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Rengöringsmedel till gråvattentanken ?

Jag brukar ta det i toatanken lite då ock då, inte alltid. Töm tanken och skölj den ordentligt.
Det behövs inte mycket, 3 -4 matskedar och en liter vatten, sedan skaka om.
Stick sedan ned näsan i påfyllningen. Garanterat ingen dålig lukt. Otroligt.
//W
 

Anita Anka

FD HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
942
Medlemskap
2022
Sv: Rengöringsmedel till gråvattentanken ?

Vi har efter ett tips vi fick tagit bort lukten effektivt med 1-2 st Gorega tabletter som man löser upp i lite vatten och sedan häller i avloppet. Tar bort lukten totalt!
Gorega tabletter köper man i livsmedelsaffär eller på Apotek.
De är för att rengöra löständer. Prova!
Hälsning Anita

Sorry, skall vara Corega
rättat av Anita
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24401

Guest
Sv: Rengöringsmedel till gråvattentanken ?

Hej!

Ett annat tips är att ta samma medel/tablett (löses upp i vatten först) som till toatanken och vatten Låt det stå eller låt det vara kvar till nästa tömning.

MVH

Anna
 
F

F.d. 50334

Guest
Sv: Rengöringsmedel till gråvattentanken ?

Hej
Eftersom jag är ny husbilsägare har jag lite frågor , nu i tanktömmningens tider.
Först, jag har fasta tankar så jag kan inte skaka någonting.
Hur gör man ? Fyller man tankarna med vatten och sedan i med Jodopax/ättika/såpa/m.m ?
Hur länge ska det "dra" ?
Skillnad på toa och gråvatten rengöring ?

Pratade med ägarinnan till camping närmast där jag bor, Röstånga , Skåne. Hon meddelade att om en camping vill ha tre stjärnor krävs det att dom har resurser att tömma tankar till husbilar.

Mvh Ulf Stensson
 

Bosse Marianne 2075

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2075
Medlemskap
2024
Sv: Rengöringsmedel till gråvattentanken ?

Kan de vara detta? vi har provat detta, och vi tyckte det var bra. Luktfritt vid tömning. 69 kr på Ullared Lasse G inlägg nr.3
Bosse 2075
 

Bilagor

  • husbilen 001.JPG
    husbilen 001.JPG
    355 KB · Visningar: 67
  • husbilen 002.JPG
    husbilen 002.JPG
    411,9 KB · Visningar: 60
Senast ändrad:

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022
Sv: Rengöringsmedel till gråvattentanken ?

Hej
Eftersom jag är ny husbilsägare har jag lite frågor , nu i tanktömmningens tider.
Först, jag har fasta tankar så jag kan inte skaka någonting.
Hur gör man ? Fyller man tankarna med vatten och sedan i med Jodopax/ättika/såpa/m.m ?
Hur länge ska det "dra" ?
Skillnad på toa och gråvatten rengöring ?

Pratade med ägarinnan till camping närmast där jag bor, Röstånga , Skåne. Hon meddelade att om en camping vill ha tre stjärnor krävs det att dom har resurser att tömma tankar till husbilar.

Mvh Ulf Stensson

Jag undrar det samma :confused:. Man kanske fyller en del och kör över farthinder några timmar.:D

Roger
 
Toppen