• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rengöra vattentank

kakerö

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
17400
Medlemskap
2024
Jag har läst att en del använder bakpulver, andra citronsyra eller ättika för att rengöra tanken. Hur mycket av respektive ämne ska man använda till 100 l tank?

Och vilket är bäst, att tömma tanken efter varje resa, eller är det bättre att tanken är fylld när bilen står stilla?

Hur ofta "byter" ni vattnet?
 

Tuula & Bertil

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Säter
HBK-Nr
14546
Medlemskap
2024
Sv: Rengöra vattentank

Jag har gjort det ofta i vår husvagn, men har aldrig riktigt vetat hur mycket man ska blanda. Det är det som jag gärna vill ha lite svar på. Men kanske ingen vet exakt kanske?

Jag hade i en halv flaska 24% ättika tror tanken var på 60L sen lät jag det stå och skvalpa i någon timme. Därefter öppnade jag kranarna på toan och i köket lät det rinna en stund och sen stängde lät det var i en kvart ungefär sen spola igen. Så gjorde jag många ggr innan tanken var tom. En lite tidsödande procedur men det som kom ut ur gråvattentanken var inte roligt att varken lukta eller se på. Syntes att det fanns växt av grönt, om det nu var i rören eller om det var i gråvattentanken vet jag inte. Men det verkade effektivt i alla fall. Efter proceduren sköljde jag ur tanken med rent vatten.
 

kakerö

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
17400
Medlemskap
2024
Sv: Rengöra vattentank

Det låter som en bra idé med ättika! Det vore kul om någon vet hur mycket som är effektivast till 100 l. Om man jämför 1 påse citronsyra till 100 l med ½ flaska ättika 24%, så låter det lite mycket med ättika.
 
Toppen