• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rengöra vattentank

kakerö

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
17400
Medlemskap
2024
Jag har läst att en del använder bakpulver, andra citronsyra eller ättika för att rengöra tanken. Hur mycket av respektive ämne ska man använda till 100 l tank?

Och vilket är bäst, att tömma tanken efter varje resa, eller är det bättre att tanken är fylld när bilen står stilla?

Hur ofta "byter" ni vattnet?
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Rengöra vattentank

Jag reste också som backpacker i Indien när jag var yngre jag var även i Varanasi under dom månaderna vi var där och efter att jag sett vad dom skyfflar ut i Ganges skulle jag inte vilja ha en droppe av det vattnet på mig:D

Micke

Ja, förutom att vattnet var helt grumligt så såg jag döda djur flyta i floden. Mest iögonenfallande var ändå att hundar simmade med ut och tog reda på delar av brända kroppar efter likbränningen. Bäcken och skuldergördlar brann inte upp helt utan blev rejäla byten för de halvvilda hundarna. Jag minns att jag försökte diskutera detta fenomen med en bildad lokalinnevånare, men denne var mest intresserad av hundekologi, hur de enskilda hundarna höll revir efter stranden.

Två franska hippies som jag tillfälligt reste med badade faktiskt i floden där i Varanasi och överlevde utan skavanker.

PS. Vi dricker alltid vattnet ur vår vattentank, men när källan är tveksam eller när jag räknar med att ha bilen stående länge så fyller jag på med Micropur 1 gram per 100 liter vatten och har så gjort sedan 70-talet.

aake

aake
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Rengöra vattentank

Så här säger en som vet lite om vattnet i EU

Onödiga varningar för kranvatten | SvD

Sen råder sunt förnuft ser det inte bra ut eller luktar skumt så får man väl vänta till nästa ställe och knarrevik det är inte priset det handlar om det är bekvämlighet varför släpa vatten i onödan jag släpar hellre på några öl:D

Micke

Man anser enligt artikeln att 90% av kranvattnet inom EU är drickbart, undrar hur man vet var dom andra 10% finns???

Och varför ska man "släpa" på en massa öl, finns ju att köpa överallt i Europa, till vänliga priser dessutom.

Dricker tankvattnet i norra europa, köper flaskvatten i sydeuropa o har hitills under 40 år aldrig åkt på magsjuka på våra resor, så varför chansa?

Hejs
Claes 105
 

Agge&Micke

HBK Medlem
Inlägg
790
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2024
Sv: Rengöra vattentank

Man anser enligt artikeln att 90% av kranvattnet inom EU är drickbart, undrar hur man vet var dom andra 10% finns???

Och varför ska man "släpa" på en massa öl, finns ju att köpa överallt i Europa, till vänliga priser dessutom.

Dricker tankvattnet i norra europa, köper flaskvatten i sydeuropa o har hitills under 40 år aldrig åkt på magsjuka på våra resor, så varför chansa?

Hejs
Claes 105

Vill jag ha några öl i bilen så får jag nog släpa dit dom på egen hand vad jag vet så kommer dom inte dit av sig själv.
Har du aldrig varit magsjuk på dina resor då har du nog inte backpackat i Indien i alla fall tror inte någon som jag känner som inte blivit sjuk när dom varit där:spinny:

Micke
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Rengöra vattentank

Har du aldrig varit magsjuk på dina resor då har du nog inte backpackat i Indien i alla fall tror inte någon som jag känner som inte blivit sjuk när dom varit där:spinny:

Micke

Det räcker med att åka charter till Europa! Det är alltid några ur varje grupp som blir magsjuka mestadels på grund av vattnet. Senast var det min tur på Teneriffa, antagligen av grönsaker sköljda i kranvatten.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Rengöra vattentank

Vi som håller till i Europa kan känna oss ganska trygga med vattnet. Värre är det i andra delar av världen. Själv var jag i Mexico och jobbade med vattenrening för många år sen. Den första rekommendationen jag fick av arbetskollegorna där var att skaffa magsjuketabletter, det var inte en fråga om, utan när man utsattes för "Monte Sumas hämnd". Peppar peppar ta i trä, jag klarade mig nästan från det under det halvår jag var där. Sedan vi började att resa med husvagn/husbil i Europa har vi alltid druckit tankvattnet utom i södra Italien. Hittills har vi klarat oss.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Rengöra vattentank

Vill jag ha några öl i bilen så får jag nog släpa dit dom på egen hand vad jag vet så kommer dom inte dit av sig själv.
Har du aldrig varit magsjuk på dina resor då har du nog inte backpackat i Indien i alla fall tror inte någon som jag känner som inte blivit sjuk när dom varit där:spinny:

Micke

Om du läser min text, så står det " tankvatten i norra Europa o flaskvatten i södra Europpa".

Indien ligger så vitt jag vet inte i Europa, ock jag tror inte nån tar husbilen dit heller.

Frågan från början var ju ang tankvatten i husbil.

Man kan ju alltid fundera över de där 10%...........

Hejs
Claes 105

Ps: ölen införskaffas efter hand o transporteras naturligtvis i husbilen ds.
 

Agge&Micke

HBK Medlem
Inlägg
790
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2024
Sv: Rengöra vattentank

Om du läser min text, så står det " tankvatten i norra Europa o flaskvatten i södra Europpa".

Indien ligger så vitt jag vet inte i Europa, ock jag tror inte nån tar husbilen dit heller.

Frågan från början var ju ang tankvatten i husbil.

Man kan ju alltid fundera över de där 10%...........

Hejs
Claes 105

Ps: ölen införskaffas efter hand o transporteras naturligtvis i husbilen ds.

Fundera du över dom 10% om du är orolig jag har själv rest runt i Europa till o från i 43 år drygt och aldrig varit magsjuk så det är som med allting annat ingen är likadan och tur är väl det vore jäkligt tråkigt annars kommer själv att fortsätta med att använda tankvattnet så länge jag är i Europa och vad andra gör det är deras problem.

Micke
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Rengöra vattentank

Det räcker med att åka charter till Europa! Det är alltid några ur varje grupp som blir magsjuka mestadels på grund av vattnet. Senast var det min tur på Teneriffa, antagligen av grönsaker sköljda i kranvatten.

I de allra flesta fallen beror magsjukdomarna på bristfällig hantering av livsmedlen och då kvitter det ju hur rent vattnet har varit från början. Återigen tänk på hygienen, vällagad mat och som inte ligger framme timme efter timme.

Som tur är får vi själva välja vilket vatten vi dricker, men att avråda från att använda tankvattnet är att skjuta över målet. Rengör tankarna någon/några ggr per år, och omsätt vattnet ofta så är risken liten.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Rengöra vattentank

Rengör tankarna någon/några ggr per år, och omsätt vattnet ofta så är risken liten.
Just de! Byt till friskt vatten ofta. Vattenvärmaren på minst 60 grader, (dödar legionellabakterien som inte är en magsjuka utan angriper andningsorganen) vid vattenbyte spola ur systemet ordentligt. Spolas ur vattenslangen ordentligt före fyllning av tanken. Sen är det upp till var och en om man vill dricka kallt vatten från kylen eller junket från tanken.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Rengöra vattentank

Varför skall det vara så svårt att lyssna på hälsomyndigheterna genom att koka vatten som stått länge och blivit varmt? Eller billigt flaskvatten. Enklaste sak i världen!

De som dricker otjänligt vatten får göra det på egen risk, en eller annan sjuktransport kan övriga skattebetalare stå ut med.
 

kakerö

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
17400
Medlemskap
2024
Sv: Rengöra vattentank

Ja, det blev ju vilda diskussioner om tjänligt eller otjänligt vatten! Tack för alla synpunkter angående detta!

Finns det någon här som rengör tanken med bakpulver eller citronsyra?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Rengöra vattentank

Varför skall det vara så svårt att lyssna på hälsomyndigheterna genom att koka vatten som stått länge och blivit varmt? Eller billigt flaskvatten. Enklaste sak i världen!

De som dricker otjänligt vatten får göra det på egen risk, en eller annan sjuktransport kan övriga skattebetalare stå ut med.

Nu låter du nästan som de som tittade snett på folk som inte vaccinerade sig mot fågelinfluensan för en tid sedan. Det....... oj somnade visst vid tangentbordet :p: .
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Rengöra vattentank

Vi anvender vores vand til alt, altså også til drikkevand direkte fra hanen.

Vi tømmer kun tanken helt når vi skal vinter opbevare. Tanken er fra april 2011 og vi har endnu ikke gjort rent, og den ser stadig ny og fin ud.

Vi tanker alle steder, men vi bruger vore egne fittings og egen slange.

Vi bruger et filter fra 3M, som er monteret lige efter vandpumpen inden vandet fordeles til haner og vandvarmer.

Vandfilter til vandrensning, installationskit fra 3M giver rent drikkevand

Søg på nettet, så kan du finde det billigere.

Filter tages af før vinter, kan ikke tåle frost. Om våren isættter vi nyt filter.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Rengöra vattentank

Ja, det blev ju vilda diskussioner om tjänligt eller otjänligt vatten! Tack för alla synpunkter angående detta!

Finns det någon här som rengör tanken med bakpulver eller citronsyra?


Hej
Vi rengör tanken med en påse Citronsyra vid säsongstart samt en eller två gånger under densamma.
Häller i Citronsyran i en tom tank och fyller sen upp den och öppnar kranarna så att vattnet kommer fram överallt, låter stå över natt och pumpar sen över till gråvattentanken på den normala sättet via kranarna. Fyller friskt vatten i friskvattentanken och tömmer den via tanktömningen ett par gånger.
OBS, citronvattnet får stå ett par ytterliggare dagar i gråvattentanken innan tömning.
Så gör vi och det har funkat fint i alla år, fast var och en blir salig på sin tro;)
Fast vi dricker ändå inte vattnet.....för det smakar lite plastigt;)
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Rengöra vattentank

Har inte flera undersökningar visat att vår överdrivna renlighet gör oss sjukare, ger fler allergier o.s.v ?
Om man från ung fostras med sunt förnuft får man en mycket motståndskraftig tarmflora. Inget av våra barn har någonsin varit magsjuka, dottern vet inte vad kräkas är -har aldrig gjort det (barnen är adopterade så det är inte genetiskt). Jag och frugan blev matförgiftad 1997 om jag kommer ihåg rätt (räkor Corfu, luktade lite skumt men vi chansade :rolleyes:) aldrig sedan dess .
Låt näsa och mun kolla "bäst före dag", vi på landet vet att t.ex ägg håller ytterligare ca 6 veckor efter "bäst före datum".


Gjorde ren vattentanken i våras för första gången med tabletter jag köpte på Jula. Annars tömmer jag tanken och fyller fullt när vi kommit hem från långresa, efter kortare resa fyller jag bara upp.


Utomlands (södra Europa) fyller jag med vattenkanna eller med egen slang.


Peter :)
 
Senast ändrad:
Toppen