• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Växellåda Renault master 2008, kopplingen.

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
363
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2025
Märklig upptäck, vid byte av lamell/tryckplatta/urtrampningslager på bilen upptäckte jag att det lager som sitter i änden på vevaxeln, som lagrar ingående axel i vxlådan har in inre diameter på 17 mm, men ingående axel i lådan har en diameter på ca 15,5 mm.
Detta innebär att axeln kan flexa ca 1,5 mm, då frågar man sig varför finns detta lager då det ändå inte gör någon nytta.
Samtliga hemsidor som har kopplingsdelar har endast 17 mm lager som kallas styrlager.
Motorn tillverkas av Nissan och är en 2,5 liters på 146 hk, växellådan är manuell 6 vx.
Nu är lådan demonterad och jag vågar inte montera ihop det hela innan jag får klarhet i de olika diametrarna.
 

Stefanjo

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
40921
Medlemskap
2025
Jag förmodar att det är stödlagret som sitter inpressat i svänghjul. Det kan inte vara så att det gamla lagret skurit så axeltappen på växellådan är nedsliten.
Alternativet är att få svarvat en bussning att trä på axeltappen.
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
363
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2025
Hej. jag har köpt bilen ny så det är orginal låda, PF6014, tillverkad 20juli 2007. det hela är mycket märkligt.
Jag förmodar att det är stödlagret som sitter inpressat i svänghjul. Det kan inte vara så att det gamla lagret skurit så axeltappen på växellådan är nedsliten.
Alternativet är att få svarvat en bussning att trä på axeltappen.
Kullagret sitter innanför svänghjulet i vevaxeln, jag har ringt en bilskrot som sålde renoverade lådor och bad honom mäta axeldiameter, det var samma som min axel, så det är inget nedslitet, han mätte på två lådor. Att svarva en bussning har jag varit inne på, men tänk om det skall vara så stor flexmån, mera synpunkter efterfrågas
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.190
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, verkar märkligt, det finns faktiskt m.m. lager men som har tummått enbart i innermåttet för någon udda mix av delar.
Standardlager med förändrat AXELMÅTT:
Men det stämmer ändå inte för innertummåttet som det skulle kunna vara även om axeltappen skulle ha tummått blir 15.875. Alltså glappar lite också, men bättre. Kan det vara en amerikansk låda, men som sagt stämmer inte helt ändå om tappen är exakt 15.5 m.m., och skulle de verkligen klantat sig med fel stödlager... Kanske.
Här har du en lista.
Kullager med udda mått..JPG
Här är länken till firman i alla fall.

M.v.h. JANKRO.
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
363
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2025
Hejsan, verkar märkligt, det finns faktiskt m.m. lager men som har tummått enbart i innermåttet för någon udda mix av delar.
Standardlager med förändrat AXELMÅTT:
Men det stämmer ändå inte för innertummåttet som det skulle kunna vara även om axeltappen skulle ha tummått blir 15.875. Alltså glappar lite också, men bättre. Kan det vara en amerikansk låda, men som sagt stämmer inte helt ändå om tappen är exakt 15.5 m.m., och skulle de verkligen klantat sig med fel stödlager... Kanske.
Här har du en lista.
Visa bilaga 236795
Här är länken till firman i alla fall.

M.v.h. JANKRO.
Växellådan är fransk, samt varit i bilen sedan den var ny, det lager du nämner 15,875 blir ju mera tajt så risken för flexning i ingående axel minskar, samtidig är man ju rädd för att det blir för tajt med risk att lagret haverar i förtid. Jag skall kontakta firman du nämner. Tack.
Jag har en känsla av att det är någon form av misstag som skett från Renaults sida, man kan ju tänka sig att Nissan som levererat motorerna satt i 17 mm lager och sedan har ingen på Renaults monteringsband reagerat på differansen mellan lager och axel.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.190
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, ja något mysko är det, samtidigt som 15.5 m.m. axelhål troligen inte finns på vanliga marknaden. Men man tycker ju att någon borde ha svar för du kan väl inte vara den enda som reagerat.
Men samtidigt, bort med lådan byt koppling (kanske ett finger som känner efter att lagret snurrar i alla fall) och så dit med lådan......
Men ändå, någon mer än du borde ....
Håller med dig, ett bra svar innan återmontering behövs för att få sinnesro.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
363
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2025
Hej igen, ja något mysko är det, samtidigt som 15.5 m.m. axelhål troligen inte finns på vanliga marknaden. Men man tycker ju att någon borde ha svar för du kan väl inte vara den enda som reagerat.
Men samtidigt, bort med lådan byt koppling (kanske ett finger som känner efter att lagret snurrar i alla fall) och så dit med lådan......
Men ändå, någon mer än du borde ....
Håller med dig, ett bra svar innan återmontering behövs för att få sinnesro.

M.v.h. JANKRO.

Jag har försökt få svar från Hedins bil som numera har övertagit försäljningen från Volvo men får inget övertygande svar.
Hyr mycket värmeutvidgning det kan var på lager/axel eller hur hög temperatur det kan vara i området vet jag ju förstås inte, men gissar på 100 till 120 grader, skall fråga om detta då jag åker till kulagerfirman senare idag.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.190
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Lagret har nummer 6203LR, tillverkat i Taiwan, LR är förmodligen en beskrivning av rotationsriktningen ?
R brukar ha med gummitätning att göra. Om det ex. står 2RS så är det gummitätning på båda sidor, sedan finns det varianter av hur täta lagren är ex. till vevhus i tvåtaktsmotorer m.m. och en eller båda sidor o.s.v.

M.v.h. JANKRO.
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
363
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2025
Nu har jag köpt lager ett 15,75 och ett 16,0, men jag känner mig inte tillfreds med spelet på växellådsaxeln så jag får ta en rejäl funderare.
Tack alla ni som kommit med råd och glada tillrop, återkommer senare.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.190
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
lagret i vevaxel och ingående axel i lådan snurrar så fort motorn är igång, däremot snurrar urtramningslagret då man trycker ner kopplingspedalen, övrig tid står det still.
När koplingen inte är nertryckt så snurrar ju vevaxeln och växellådsaxeln lika fort för de är sammankopplade och ditt lilla lager står still.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen